در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم مطرح شد
گروه‌های سیاسی باید دعواهای خودشان را کنار بگذارند و این مساله خواسته رئیس جمهور نیز است. هیچ خلا قانونی در وضعیت روز بازارهای شهر قم نیست و وضعیت آشفته ای که در زمینه روز بازارهای شهر قم وجود دارد، به دلیل اجرا نشدن قوانین است.
کد خبر: ۶۲۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ 01 July 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

سید مهدی صادقی استاندار قم در این جلسه با اشاره به لزوم ساماندهی بازارچه‌ها در شهر قم اظهار کرد: وظیفه شهرداری است که این کار را انجام بدهد و دخالت دولت باید در چنین مسائلی کمتر شود.

وی ادامه داد: از اتاق اصناف استان قم و صنوف استان به خاطر مشارکت در تنظیم بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم تشکر می‌کنم.

استاندار قم افزود: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و تبعات این تصمیم به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر دیگران اثر دارد، وضعیت جدید پیش آمده است و جنگ روانی در خصوص تاثیر زیادی دارد و تبعات روانی این اتفاقات بیشتر از خود واقعیت آن است.

صادقی نوسانات ارزی را ناشی از جنگ روانی دانست و تصریح کرد: گروه‌های سیاسی باید دعواهای خودشان را کنار بگذارند و این مساله خواسته رئیس جمهور نیز هست.

وی ادامه داد: شاهد سوء استفاده در زمینه قیمت نان به عنوان قوت اصلی مردم در استان قم هستیم، تصمیمات در این خصوص باید با مشارکت نانوایان باشد، اگر به تصمیمی در این خصوص برسیم، قطعا آن را اجرا می‌کنیم.

استاندار قم در پایان خاطرنشان کرد: کمیته ساماندهی در ستاد تنظیم بازار باید تشکیل شود و در این کمیته به قیمت نان رسیدگی شود. نان غذای اصلی مردم است و ما مدافع حقوق مردم در این خصوص هستیم، به کسی اجازه نمی‌دهیم که حقوق مردم را خدشه دار کند.

افزایش قیمت گوشت در قم/ قیمت تخم مرغ ثابت ماند

امیر محمدی چهر در این جلسه با اشاره به وضعیت مصرف برنج در ایران اظهار کرد: سرانه مصرف برنج برای هر شهروند ایرانی، 40 کیلوگرم است، تولید برنج در کشور دو میلیون تن در سال است و سالیانه یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تخصیص ارز 3800 تومانی به واردات برنج، احتمالا قیمت برنج در آینده روند کاهشی خواهد داشت و به قیمت سال گذشته برمی‌گردد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: طی ماه‌های گذشته شاهد صادرات و قاچاق دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم، به همین دلیل قیمت گوشت در استان افزایش پیدا کرد.

محمدی چهر با اشاره به وضعیت قیمت تخم مرغ در استان قم اظهار کرد: پیش از این به دلیل بیماری آنفولانزای مرغی، قیمت تخم مرغ در کشور افزایش داشت، اما در فصل گرما افزایش قیمت تخم مرغ را در استان قم شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش تولید حبوبات در کشور و واردات آن به ایران شاهد کاهش قیمت حبوبات در استان قم بودیم، اما طی ماه‌های آتی احتمال افزایش قیمت این کالاها وجود دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: دولت باید لیست واردکنندگان با ارز دولتی را در اختیار استان ها قرار دهد تا امکان نظارت وجود داشته باشد. پیش از این هم این کار در کشور صورت می‌گرفت، برخی ارز 3800 تومانی گرفتند، اما کالاهای خود را با نرخ دلار هشت هزار تومانی به مردم فروختند.

وی خاطرنشان کرد: باید دولت نرخ ارز را به صورت سالیانه افزایش بدهد تا شاهد جهش در قیمت‌های کالاها در کشور و استان قم نباشیم.

روز بازارها در قم ساماندهی می‌شوند

مجید آوری فرد در ادامه این جلسه با اشاره به برگزاری روز بازارها در استان قم اظهار کرد: روز بازارهای زیادی در استان برگزار می‌شود و گاهی در یک روز شاهد برگزاری دو روز بازار در استان قم هستیم و ساماندهی این روزبازارها توسط استانداری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات روز بازارها در زمینه زمین است و تاکنون پنج زمین را برای این مساله شناسایی کردیم و شناسایی دو زمین دیگر را هم در دستور کار داریم. فروش اجناس تولیدی و مشاغل خانگی از اهداف برگزاری روز بازارها در کشور است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم افزود: جمع آوری دستفروشان و مشاغل مزاحم پیرامون حرم حضرت معصومه(س) را در دستور کار داریم. دو روز بازار در استان قم آماده بهره برداری است و به دنبال این هستیم که چهار روز بازار در آینده نزدیک در استان داشته باشیم.

آوری فرد با اشاره تدوین آیین نامه برای روزبازارهای استان قم اظهار کرد: در حال تدوین این آیین نامه با حداقل‌ها هستیم تا ساماندهی صورت بگیرد، همچنین به دنبال شناسنامه دار کردن حضور افراد در روز بازارهای استان قم هستیم.

وی ادامه داد: نباید در روز بازارها مواد غذایی همچون ماهی عرضه شود و چنین کاری با همه قوانین در تضاد است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم افزود: نانوایان دولتی در فشار هستند و با وجود افزایش مولفه‌های قیمت، قیمت نان افزایش نداشته است، اگرچه که مجوز افزایش قیمت به این نانوایان داده نشد، اما از این افراد حمایت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: نانوایان آزادپز در گذشته در زمینه تعیین قیمت آزاد بودند، اما امسال شاهد افزایش ناگهانی قیمت نان به میزان 50 درصد توسط این افراد بودیم، در حالی که هزینه‌های آن‌ها بالا نرفته است و در چند سال اخیر وزن نان را کاهش دادند، کار نانوایان آزادپز گران فروشی و مصداق اجحاف به مردم است.

فعالیت وانت‌های سیار مخالف منافع اصناف قم است

رضا سیار در بخش دیگری از جلسه با اشاره به وضعیت روز بازارهای شهر قم اظهار کرد: هیچ خلا قانونی در این زمینه نیست و وضعیت آشفته ای که در زمینه روز بازارهای شهر قم وجود دارد، به دلیل اجرا نشدن قوانین است.

وی ادامه داد: در گذشته وضعیت آشفته در سطح شهر قم به حدی بود که وانت‌های غیربومی در شهر تردد داشتند و مشکلات بسیاری را به وجود آوردند، فعالیت این وانت‌ها در خلاف با منافع اصناف قم است.

فرماندار قم افزود: گوشت قرمز از جمله کالاهایی است که اثرات افزایش قیمت آن به سرعت خودش را در بازار نشان می دهد، صنف قصابان استان به شیوه سنتی عمل می‌کند و به دنبال تحول خود نیست.

سیار در پایان خاطرنشان کرد: تعداد واحدهایی که گوشت وارداتی را به نرخ مصوب در استان قم عرضه می‌کنند، کم و اطلاع رسانی در این خصوص محدود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار