معاون جهاد کشاورزی قم:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: براساس استانداردهای تعیین شده، 21 مجوز فعالیت برای واحدهای طیور تخمگذار در استان صادر شده است.
کد خبر: ۶۲۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 25 June 2018

به گزارش تابناک قم، حسین علی بیگی افزود: به دلیل این که تراکم بالایی در زمینه واحدهای مرغداری در استان قم داریم، مجموعه سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل دامپزشکی تمهیداتی را مبنی بر کنترل جوجه ریزی در واحدهای طیور اندیشیده است.

وی اضافه کرد: در همین رابطه کمیته فنی با حضور معاونت امور دام و طیور، اداره کل دامپزشکی، نظام دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، اتحادیه مرغداران و تشکل مربوطه در استان تشکیل شده که هر واحد مرغداری که قصد جوجه ریزی دارد باید مجوز مربوطه را از این کمیته دریافت نماید.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت موضوع این کمیته از دی ماه سال گذشته تا کنون بیش از 72 جلسه برگزار کرده و در این جلسات درخواست های جوجه ریزی واحدها و مشکلات آنان مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

علی بیگی گفت: تا امروز درخواست های بسیار زیادی در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت برای 11 واحد پرورش پولت و 10 واحد مرغ تخمگذار که تمامی موارد بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کرده بودند، مجوز فعالیت صادر شده است.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده برای واحدهای مرغداری و درگیری بیش از 90 درصد این واحدها با بیماری آنفلوآنزا و خسارت سنگینی که به این بخش وارد شد، مجبور هستیم برای صدور مجوز فعالیت مجدد سختگیرانه برخورد کنیم تا سرمایه مرغدار در معرض خطر قرار نگیرد.

وی افزود: قم به واسطه این که در شاهراه مواصلاتی استان های جنوبی و مرکزی کشور قرار گرفته، مزایا و تهدیداتی را به همراه دارد و از طرف دیگر این استان محل کریدور پرواز پرندگان مهاجر نیز می باشد، که این 2 موضوع صنعت پرورش طیور قم را در معرض خطر قرار داده و واحدهای مرغداری را درگیر بیماری ها به خصوص بیماریهای تنفسی (آنفلوآنزا) کرده است.

وی بیان داشت: در همین راستا و با توجه به ورود بیماری آنفلوآنزا در سال گذشته به استان قم و حذف 90 درصد گله های مرغ تخمگذار، متاسفانه حجم عظیمی از تولید را از دست دادیم.

علی بیگی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: دستورالعملی ده گانه توسط سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شده که کلیه شرایط بهداشتی و قرنطینه ای در آن قید گردیده و این دستورالعمل توسط تشکل های مربوطه به مرغداران اطلاع رسانی شده است و مرغداران نیز ملزم به رعایت این موارد می باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و اقدام های انجام شده، دیگر شاهد درگیری واحدهای مرغداری با بیماری آنفلوآنزا و خسارت های سنگینی که سال گذشته به این بخش وارد شد، نباشیم.

وی با اشاره به این که استان قم به واسطه وجود واحدهای طیور یکی از قطب های طیور در کشور است، بیان داشت: 174 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 8 میلیون و 888 هزار قطعه و 62 هزار تن تولید تخم مرغ در قم وجود دارد که همین مساله باعث شده این استان در زمینه تولید تخم مرغ در کشور رتبه ششم را داشته باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار