مدیرکل استاندارد استان قم خبر داد
مدیرکل استاندارد استان قم گفت: در سال گذشته 190 بازرسی از واحدهای تولیدی و 3 هزار و 900 بازرسی از واحدهای صنفی در حوزه غذایی و کشاورزی صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۲۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 23 June 2018

به گزارش تابناک قم،منصور فرزانه با بیان اینکه حدود 120 واحد تولیدی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی زیر پوشش استاندارد هستند اظهار کرد: نزدیک به 85 درصد واحدهای تولیدی پروانه استاندارد دارند و باقیمانده در وضعیت تعلیق و ابطال هستند.

وی خاطرنشان کرد: این واحدها 436 فرآورده غذایی دارای پروانه استاندارد تولید می‌کنند که در سال گذشته 190 بازرسی از واحدهای تولیدی و 3 هزار و 900 بازرسی از واحدهای صنفی در حوزه غذایی و کشاورزی صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان قم یادآور شد: 642 نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و 300 نمونه‌برداری از سطح بازار وجود داشته است که 70 درصد از نمونه‌های واحدهای تولیدی قبول شده است.

وی با بیان اینکه 36 پروانه و 82 مجوز در سال گذشته صادر شده است عنوان کرد: 45 مورد تعلیق پروانه و مجوز و 40 مورد ابطال پروانه و مجوز در سال گذشته وجود داشته و نگاه سازمان استاندارد به بحث غذایی و کشاورزی به صورت همه جانبه نظارتی از مزرعه تا سفره است.

فرزانه با بیان اینکه به طور عمده محصولات غذایی کشاورزی پرکاربرد و پرمصرف مردم در پوشش مقررات استاندارد و نظارت‌های اجباری استاندارد است گفت: در استان قم صنایع غالب در زمینه غذایی کشاورزی فرآورده‌های گوشتی و لبنی است.

وجود 15 درصد تولیدات فرآورده‌های گوشتی کشور در قم

وی خاطرنشان کرد: 15 درصد تولیدات فرآورده‌های گوشتی کشور در قم قرار دارد و قم یکی از قطب‌های سوسیس و کالباس محسوب می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان قم با بیان اینکه حدود 19 واحد تولیدی با بیش از 150 تا 160 نوع فرآورده‌های مختلف گوشتی در استان وجود دارد گفت: 214 مورد نمونه‌برداری از سطح تولید و بازار در سال گذشته انجام شده که در سه حوزه شیمیایی، میکروبی و بافت‌شناسی تست می‌شود.

وی عنوان کرد: بافت‌شناسی مربوط به ضایعات مورد استفاده در صنایع گوشتی مانند غضروف و پوست انجام می‌شود که تست‌های بافت‌شناسی نشان می‌دهد که 40 درصد مغایر با استاندارد بوده است.

انجام بیش از 60 مورد بازرسی فنی و حقوقی از واحدهای تولیدی گوشتی

فرزانه یادآور شد: بیش از 60 مورد بازرسی فنی و حقوقی از واحدهای تولیدی گوشتی صورت گرفته است که 12 مورد ابطال و 18 مورد تعلیق مجوز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون وزارت بهداشت موظف است فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت را تعیین و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کند گفت: این فهرست ابتدای امسال ابلاغ شد که از جمله کالاهای آسیب‌رسان سلامت فرآورده گوشتی سوسیس کالباس است.

مدیرکل استاندارد استان قم خاطرنشان کرد: به کارگروه سلامت پیشنهاد داده شد که سازمان صنعت و معدن استان به گونه‌ای اعطای مجوزهای تولید و صنعتی جدید را مدیریت کند که تولیدات و صنعت استان از تولید کالاهای آسیب‌رسان به سمت کالاهای سلامت‌محور برود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار