یک کارشناس و پژوهشگر:
کارشناس و پژوهشگر مباحث تاریخی و جغرافیایی قم با بیان اینکه این استان همواره از جریان آب فراوانی برخوردار بوده است، گفت: خشکسالی قم ناشی از عوامل غیر طبیعی است.
کد خبر: ۶۲۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 20 June 2018

به گزارش تابناک قم، سید محسن محسنی اظهار داشت: در این استان بیش از هزار نقطه قابل بازدید برای گردشگران وجود دارد، اما برغم جاذبه های طبیعی قم، این استان به لحاظ کمبود منابع آبی به نقطه بحرانی و فاجعه آمیز رسیده، که به طور حتم ناشی از وضعیت طبیعی نیست، بلکه دخالت نا به جای ما در طبیعت این معضل را به وجود آورده است.

وی افزود: در اداره کل راه و شهرسازی قم ده ها پرونده وجود دارد که نشان می دهد پس از انقلاب در محدوده قمرود زمین های متعددی برای حفر چاه واگذار شده که بی گمان یکی از علت های اصلی وقوع خشکسالی کنونی در استان نیز همین مساله است.

وی همچنین ایجاد صنایع با مصرف آب بالا در استان را نیز در بحرانی تر کردن وضعیت آب موثر دانست و افزود: هم اکنون یک شهرک صنعتی کنار جاده قم - گرمسار تعریف شده که اتلاف و هدر رفت بیش از حد منابع آبی را در پی دارد.

این پژوهشگر تاریخ و جغرافیا با اذعان به اینکه می توانیم با جلوگیری از این اقدام ها مانع بحرانی تر شدن بیش از پیش آب شویم، گفت: اگر دشت مسیله به عنوان یکی از کانون های اصلی کشاورزی استان از نظر آلودگی های زیست محیطی ناشی از وجود مواد رادیواکتیو شرایط نامطلوبی را پیدا کند، بدون شک ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری خود را نیز از دست خواهد داد.

وی با یادآوری اینکه دشت مسیله روزگاری انبار غله و حبوبات ایران بوده است، افزود: کشاورزان این منطقه به دلیل حمایت نشدن و عدم امکان دفاع از حقابه های خود آن را ترک نموده و امروز یکی از بهترین مناطق کشاورزی کشور متروکه و غیر حاصل خیز شده است، و بر خلاف وجود ظرفیت های قانونی برای دفاع از حقابه های دشت مسیله، متاسفانه این مساله در مقام عمل دست نیافتنی است.

دشت مسیله یکی از مراکز کویری قم که دارای 10هزار هکتار وسعت است. در این دشت دو رودخانه مرکزی به نام های رودخانه قمرود (اناربار) و رودخانه قره چای وجود دارد، این دشت 50 سال پیش یکی از بهترین مراتع کشت بود.

این کارشناس حوزه تاریخ و جغرافیا با تاکید بر ضرورت حفاظت از منابع آبی گفت: ضعف در مدیریت آب می تواند حتی تمدن انسانی را نیز نابود کند و این نشان دهنده آن است که باید رویکرد خود نسبت به ظرفیت های بومی و داخلی را دچار تغییر و تحول کنیم.

کارشناس و راهنمای گردشگری، تاریخی و فرهنگی این استان نیز در این جلسه با تایید موضوع غیر طبیعی بودن خشکسالی فعلی قم، تعداد چاه های غیر مجاز ایجاد شده در حوالی قمرود بر اساس آمارهای رسمی را 300 هزار حلقه عنوان کرد، و گفت: از آنجا که در کمربند بیابانی کره زمین زندگی می کنیم، باید آب را به صورت علمی، منطقی و بسیار دقیق مدیریت کنیم.

حسین صادقی با تاکید بر اینکه دشت قمرود ،دریای آب است، ولی مدیریت نکردن آن بحران فعلی را موجب شده است، افزود: در متون نگاشته شده تاریخی مانند کتیبه بیستون متعلق به دوره داریوش هخامنشی خشکسالی در کنار دروغ و دشمن بزرگترین بلا و آفت ها برای سرزمین ایران معرفی شده است.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به وجود 290هزار هکتار تالاب درقم، گفت: از این تعداد 250 هزار هکتار را دریاچه نمک تشکیل می دهد، و برای اشتغالزایی و توسعه پایدار ظرفیت خوب و مناسبی محسوب می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار