مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم هشدار داد؛
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: سرانه متوسط مصرف آب در قم برای هر فرد ۱۶۰ لیتر در شبانه روز است که از سرانه متوسط مصرف آب در کشورهای اروپایی بیشتر است.
کد خبر: ۶۲۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸ 19 June 2018

به گزارش تابناک قم، علی جان صادق پور با اشاره به آغاز زمان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب از روز جمعه اول تیرماه، اظهار کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی که در کشور به ویژه شرایط اقلیمی که در استان قم شاهد آن هستیم، مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب امری بسیار جدی و مهم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه استان قم با توجه به شرایط اقلیمی که دارد دارای وضعیت متفاوت‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور است، تصریح کرد: بارندگی در استان قم نسبت به متوسط کشوری رقم پایین‌تری را به خود اختصاص داده و دارای جو خشک و کویری است و ساعات آفتابی در این استان بیش از سایر استان‌های کشور است که می‌طلبد توجه ویژه‌تری به مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب در استان قم داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: هدف از نامگذاری این هفته، اهتمام بیشتر مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش آگاهی آنان در مصرف بهینه آب است که در طول سال‌های گذشته در این زمینه صحبت‌های خوبی شده و گفتمانی در زمینه آب صورت گرفته ولی توجهی که باید به حوزه آب از سوی مردم صورت می‌گرفته رخ نداده و گاهی بی توجهی‌های بیشتری هم صورت گرفته است.

صادق پور با تأکید بر اینکه مردم در جریان خطر خشکسالی، کم آبی و بی آبی قرار گرفتند، مطرح کرد: فرد فرد اعضای جامعه و اقشار مختلف اجتماعی باید خود را مخاطب این نگرانی و وضعیت موجود بدانند و در مقابل راهکارهایی که پیش روی آنان قرار می‌گیرد باید برای اجرا پیش قدم شوند.

وی با اشاره به سرانه مصرف آب در استان قم، گفت: متوسط مصرف آب در استان قم به صورت متوسط ۱۶۰ لیتر در طول شبانه روز است که با توجه به اینکه تأمین ۸۵ درصدی منابع آبی استان قم در خارج این استان صورت می‌گیرد، باید در مصرف آب به صورت بهینه و با صرفه‌جویی دقت کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: هرچند شهرها و استان‌هایی هستند که سرانه مصرف آب در آنها بیش از استان قم است که ناشی از مصرف نادرست و رعایت نکردن اصول مصرف صحیح آب است و دلیل نمی‌شود کار نادرست آنان را با وجود تأمین بخش بالایی از آب مصرفی از خارج استان قم دست به این‌گونه اقدامات بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه مصرف آب در قم سرانه بالایی را به خود اختصاص داده است، گفت: سرانه مصرف آب در کشورهای اروپایی حدود ۱۱۰ لیتر در طول شبانه روز است که نسبت به این رقم نیز مصرف آب در استان قم، رقم بالایی را به خود اختصاص داده است.

استفاده مردم قم از آب ۱۰۰ درصد بهداشتی

صادق پور در بخش دیگری از سخنان خویش، با ارائه به بخشی از مهم‌ترین خدمات سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: یاری خوب دستگاه‌های ذیربط استانی و کشوری، تلاش شبانه‌روزی پرسنل شرکت آب و فاضلاب و اطلاع رسانی مطلوب رسانه‌ها موجب شد تا در قم اتفاقات خوبی مانند دریافت ۳۰ درصدی جمعیت استان از خدمات شبکه فاضلاب و دارا بودن جمعیت ۱۰۰ درصدی استان قم از آب شرب بهداشتی و سالم را شاهد باشیم.

وی، تعداد اشتراک‌های شرکت آبفا در واپسین روزهای سال ۹۵ را ۳۰۵ هزار اشتراک دانست و بیان کرد: این رقم به ۳۱۲ هزار اشتراک در سال ۹۶ رسیده که نشان دهنده رشد بیش از ۲ درصدی اشتراک‌ها است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: تعداد مشترکین آب از ۴۷۳ هزار به ۴۸۴ هزار مشترک رسیده است که در این راستا نیز شاهد رشد بودیم و تعداد اشتراک‌های فاضلاب استان قم در سال ۹۵ نیز ۷۵ هزار و ۸۰۰ فقره بود که در سال ۹۶ به ۸۷ هزار و ۹۰۰ فقره رسید و در این زمینه نیز شاهد رشد ۱۱ و نیم درصدی اشتراکات فاضلاب در استان قم هستیم.

صادق پور گفت: مخازن ذخیره‌ای که از آنها در سال ۹۵ بهره‌برداری صورت می‌گرفت ۲۵۲ هزار متر مکعب بود که در پایان سال ۹۶ به ۳۲۲ هزار متر مکعب رسید که ۲۷ درصد مخازن ذخیره‌ای ما افزایش یافته و به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: خطوط شبکه و توزیع آب استان قم از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر به ۲ هزار و ۳۴۰ کیلومتر رسید که در این راستا ۴۰ کیلومتر شاهد افزایش شبکه در استان قم بودیم و همچنین در زمینه خطوط جمع‌آوری و انتقال فاضلاب از ۸۹۳ کیلومتر در سال ۹۵ به ۹۷۵ کیلومتر در سال ۹۶ رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: جمعیت زیر پوشش آب در ابتدای سال ۹۶ جمعیت یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفری را تشکیل می‌دادند که به یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر در ابتدای سال ۹۷ رسیده است.

اجرای شبکه فاضلاب در شهرک قدس

صادق پور با اشاره به دیگر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: اجرای شبکه فاضلاب در شهرک قدس از جمله برنامه‌های این شرکت است که در حال حاضر قابلیت بهره‌برداری دارد و عملیات اجرایی احداث شبکه فاضلاب پردیسان که اجرای این عملیات توسط ۶ پیمانکار آغاز شده است و کلنگ این طرح توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به زمین زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، هزینه اجرای کل پروژه فاضلاب پردیسان را ۱۵۰ میلیارد تومان دانست و گفت: برنامه‌ریزی شده است که بخش‌هایی از مناطق پردیسان به شبکه فاضلاب شهر قم وصل شود و برای اجرای این عملیات مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تاکنون تخصیص پیدا کرده است که اجرای این عملیات تا پایان سال ۹۸ ادامه دارد و با تکمیل شدن این پروژه مهم مشکلات منطقه پردیسان در خصوص فاضلاب برطرف می‌شود.

وی افزود: آزمایشگاه‌های این شرکت را تجهیز کردیم تا آزمایش‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی را روی آب انجام بدهیم.

صادق پور در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۵ هزار انشعاب فاضلاب در استان قم واگذار شد که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود. در سال ۹۶، ۲۲ میلیون مترمکعب فاضلاب در استان تصفیه شد، همچنین اکنون قرائت آمار کنتورهای آب در استان قم به صورت آنلاین است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار