آیت‌الله مکارم شیرازی:
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید به سنت‌های دین عمل کرده و از بدعت‌ها پرهیز کند گفت: در زمان امام صادق(ع) کاری همچون قمه زنی برای عزاداری انجام نمی‌شد.
کد خبر: ۶۱۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۹ 08 June 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) با اشاره به راه‌های استجابت دعا اظهار کرد: یکی از راه‌ها این است که انسان زندگی حلال داشته باشد، براساس روایات کسانی که می‌خواهند دعاهایشان مستجاب شود، غذایشان باید حلال باشد.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند کسب‌وکارشان حلال است و وجوهات شرعی را می‌دهند، اما گاهی به منازل افرادی دعوت می‌شویم که می‌دانیم مال آن‌ها حرام یا حداقل شبه دار است، نرفتن به منازلشان هم موجب ایجاد اختلاف در خانواده‌ها می‌شود، به چنین افرادی می‌گویم که به منازل بستگانشان بروند، اما به اندازه غذایی در منازل آن‌ها می‌خورند، به فقرا رد مظالم بدهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: سعد بن معاذ از یاران رسول اکرم(ص) بود که دست خشنی به دلیل کارگری داشت، پیامبر(ص) دست او را بوسید و گفت این دستی است که آتش جهنم به آن نمی‌رسد.

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از راه‌های استجابت را داشتن نیت خالص و باطن پاک دانست و تصریح کرد: ریا مانع از استجابت دعای انسان می‌شود، همچنین اگر انسان به دیگران احترام بگذارد و حسن خلق داشته باشد، دعای او مستجاب می‌شود، انسان مسلمان باید خوش‌خلق و گشاده رو باشد و حسن خلق نیمی از دین است.

وی ادامه داد: انسان اگر مال اضافه ای داشت، آن را به دیگران بدهد، به عنوان مثال به یتیمان کمک کند یا با تهیه جهیزیه، وسیله ازدواج جوانان را فراهم سازد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید گروه‌هایی بین فامیل‌ها تشکیل شوند تا این گروه‌ها به اعضای فامیل که به دلیل بیماری یا موارد دیگر، دچار مشکل مالی شدند، کمک کنند، کارهای فردی در این زمینه به نتیجه نمی‌رسد و باید کارها گروهی باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ثواب کمک به نیازمندان اظهار کرد: براساس روایات آنچه انسان در راه خداوند به نیازمندان می‌دهد، باقی می‌ماند، آنچه دست انسان است، فانی است و آنچه دست خداوند است، باقی است.

وی ادامه داد: انسان نباید سخنان اضافی بگوید، گفتن چنین سخنانی می‌تواند که منشا گناهان شود، همچنین اگر شر انسان به کسی نرسد، می‌تواند امیدوار باشد که دعای او مستجاب شود، انسان حتی باید برای دشمن خود دعا کند که هدایت شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید به سنت‌های دین عمل و از بدعت‌ها پرهیز کند، به عنوان مثال در زمان امام صادق(ع) کاری همچون قمه زنی برای عزاداری انجام نمی‌شد، البته نیت کسانی که قمه می‌زنند، عشق به امام حسین(ع) است، اما راه را گم کردند، آن‌ها می‌توانند خون بدهند و با این کار یک انسان را نجات بدهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار