آیت الله نوری همدانی با تصریح بر عظمت نهج البلاغه بیان کرد: نهج البلاغه به کتاب درسی حوزه تبدیل شود.
کد خبر: ۶۱۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ 07 June 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت الله حسین نوری همدانی در ضیافت افطار دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه بعد از قرآن، کتابی به عظمت نهج البلاغه نیست، عنوان کرد: نهج البلاغه کتابی جامع است که به تمام ابعاد زندگی پرداخته است.

این مرجع تقلید ادامه داد: اوج کلمات امیرالمومنین در مسئله آفرینش و توحید است؛ برای مثال در خطبه 228مطالبی در باب توحید می بینیم که در طی سال ها بزرگان تفسیر و توضیح های مختلف بر آن نوشته اند؛ این کلمات را مردم آن زمان در مساجد، جنگ ها و ... می خواندند که نشان می دهد اسلام فرهنگ مردم و جامعه را به حدی بالا برده بود که در زمانی کوتاه مردم قدرت درک و فهم این کلمات را پیدا کرده بودند.

وی افزود: در خطبه ای حضرت احوال افراد دنیاگرا را به گونه ای کرده است و لحظات مرگ را به قدری گیرا و نافذ شرح داده که بر هر ملحدی بخوانی لرزه بر اندام او می افتد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به خطبه 212 که به شرح حالات مردگان می پردازد، اضافه کرد: ابن ابی الحدید می گوید من در 50 سال بیش از هزار مرتبه این خطبه را خوانده ام و هر بار اثری بر من گذاشته که در قبل نبوده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در چندجا در نهج البلاغه امام(ع) به علما اشاره دارد، گفت: اولین جایی که کلمه علما به کار رفته خطبه شقشقیه است؛ حضرت می فرماید خداوند پیمان گرفته است که علما در برابر ظلم ظالم و مظلومیت مظلوم ساکت ننشینند؛ این یکی از شئون و و ظایف علماست.

وی وظیفه روحانیت را در قبال مردم و جامعه بسیار سنگین دانست و خاطرنشان کرد: علما در هدایت جامعه نقش ویژه ای دارند، علما و روحانیت باید با مردم برخورد متواضعانه و کریمانه داشته باشند و به هدایت و مدیریت جامعه بپردازند.

آیت الله نوری همدانی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه 184 به عبادت های علما اشاره دارد و در خطبه 188 قرآن را وسیله سیرایی علما بیان می کند و می فرماید هیچ علمی جز قرآن عطش علما را آرام نمی کند؛ قرآن بهاری است که در دل و روح علما و فقها شکوفایی به وجود می آورد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: چهارمین جایی از نهج البلاغه که کلمه علما ب کار رفته نامه مالک اشتر است؛ امیرمؤمنان در نامه به مالک اشتر می فرماید هرکس که می خواهد مملکت اسلامی را اداره کند باید با علما مجالست داشته باشد چرا که آن ها ارزش های جامعه اسلامی را می دانند و در هدایت جامعه مؤثر هستند.

وی با تصریح بر اینکه عظمت نهج البلاغه بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: در کل دنیا کتابی با این جامعیت وجود ندارد؛ علما سعی کنند نهج البلاغه امروز به کتاب درسی حوزه تبدیل شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار