مدیر عامل آب منطقه ای قم:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم با تاکید بر اینکه کاشت محصول هایی مانند پسته کشت سبز محسوب نمی شود، گفت:برخی از متخلفان در پوشش کشت سبز سعی در وتو کردن حکم پلمپ چاه های غیر مجاز از سوی مقام قضایی هستند.
کد خبر: ۶۱۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰ 26 May 2018

به گزارش تابناک قم، احمد حاجی حسینی مسگر اظهار داشت: شرکت آب ضمن شناسایی چاه های غیر مجاز اقدام به مسدود کردن آنها می کند، اما دارندگان این چاه ها با طرح شکایت در محاکم قضایی با این توجیه که کشت سبز انجام می دهند، خواستار رفع پلمپ چاه خود شده و مقام قضایی نیز برای مدتی حکم به رفع انسداد چاه مذکور نموده و شرکت آب هم از آن تبعیت می کند.

وی گفت: این اقدام زمینه سوءاستفاده متخلفان را فراهم کرده و در یکی از موارد درخت پسته نیز کشت سبز حساب شده بود در صورتی که این نوع کشت برای زراعت است و برای باغ نیست.

وی همچنین با اشاره به وجود چاه های غیر مجاز در استان ، دخالت همه ذینفعان را لازمه حل این مساله عنوان و در عین حال اذعان داشت: برداشت غیر مجاز از چاه های مجاز مشکلات به مراتب مهمتر و بیشتری را برای منابع آبی استان ایجاد کرده است.

حاجی حسینی با اشاره به وجود 2500 حلقه چاه مخروبه در استان که به دلیل پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی بلااستفاده و رها شده است، افزود: تعداد دقیق چاه های غیر مجاز 1800 حلقه است که میزان برداشت از آنها بین 20 تا 25 میلیون متر مکعب برآورد می شود.

وی با بیان اینکه حجم برداشت آب از 2 هزار چاه پروانه دار و مجاز 10 برابر کل حجم برداشت از چاه های غیر مجاز است، گفت: درحالی که مدت قانونی برداشت از چاه های مجاز 3 هزار ساعت است بعضا تا 7 هزار ساعت برداشت صورت می گیرد، و به همین علت کنترل برداشت های غیر مجاز از چاه های مجاز اولویت اصلی آب منطقه ای قم است.

این مسئول هزینه پیگیری و برخورد با چاه های غیر مجاز در مقایسه با برداشت های غیر مجاز را بیشتر توصیف کرد، و افزود: مسدود کردن چاه های غیر مجاز مطابق قانون تعیین تکلیف سال 89 یک فرایند زمان بر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بی سابقه دانستن کاهش بارندگی های سال گذشته در نیم قرن اخیر گفت: برای بررسی و ارایه راهکارهای برون رفت از این بحران کارگروه حفاظت از منابع آب در سطح کشوری و استانی تشکیل، و چگونگی سازگاری با کم آبی محور اصلی آن قرار گرفته است.

حاجی حسینی افزود: به عنوان نمونه در 14 استان کشور برنج تولید می شود، و بنا بر مصوبه این کارگروه مقرر شد به غیر از استان های شمالی این محصول در جای دیگری از تولید نشود.

مدیرعامل آب منطقه ای قم با بیان اینکه در مناطقی از این استان نیز محصول هایی با مصرف زیاد آب کشت می شود، گفت: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی 7800 هکتار زمین کشت یونجه در استان وجود دارد، که دارای نیاز آبی 150 میلیون متر مکعب است، در شرایطی که برای تولید 144 میلیون متر مکعب آب بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال هزینه می شود.

سالانه بیش از 110 میلیون مترمکعب آب در شهر قم و سایر شهرهای تابعه استان توزیع می‌شود، میانگین مصرف آب در این استان برای هر فرد بیش از 200 لیتر در روز است که این میزان در مقایسه با برخی از کشورهای که مشکلی از نظر تامین آب ندارند بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه در راستای اصلاح الگوی مصرف حذف کشت محصول های پر آب بر را در دستور کار داریم، گفت: بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا که منابع آبی غنی تری نسبت به ایران دارند از فضای سبز مصنوعی استفاده می کنند، ولی ما حتی در کویری ترین شهرها نیز بر کاشت گونه های گیاهی پر مصرف اصرار می ورزیم.

وی با بیان اینکه کنار گذاشتن صنایع دارای مصرف آب بالا و جایگزین کردن آنها با صنایع کم مصرف نیز ضروری است، افزود: در حوزه دامداری برای تولید یک کیلو گوشت گوساله 16 متر مکعب آب مصرف می شود، اما مصرف آب برای تولید همین میزان گوشت شتر 5 متر مکعب است.

حاجی حسینی با مهم دانستن توجه جدی به موضوع سازگاری آب با شرایط سرزمینی و اقلیمی افزود: سازگاری آب شعار سال 2007 بوده است، اما 11 سال پس از این شعار جهانی هنوز برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار