سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف:
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف با اشاره به نوسانات قیمت ارز در هفته‌های اخیر گفت: قیمت پایین و فریبنده کاروان‌های غیر رسمی زیارتی تا کنون سبب ایجاد مشکلات عدیده ای برای زایران در عتبات عالیات شده که با مساعدت سرکنسولگری تا حدی این مشکلات حل و فصل شده است.
کد خبر: ۶۰۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 21 May 2018

 

به گزارش تابناک قم،حمید مکارم با تبریک ایام ماه مبارک رمضان به مردم ایران به ویژه زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(س) اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد حضور کاروان‌های متعدد در عتبات عالیات هستیم که به نرخ‌های بسیار پایین اقدام به ثبت نام زائران و دوست داران اهل بیت(ع) می‌کنند.

وی افزود:‌ افرادی که با این کاروان‌ها به عتبات عالیات سفر می‌کنند بعضا دچار مشکلات ناراحت‌کننده‌ای برای خود و خانواده‌های خود می شوند سبب ایجاد خاطره ای تلخ در اذهان می‌شود در حالی که این سفر بسیار معنوی و پر فضیلت است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف تصریح کرد:‌ سفر خارجی حتی اگر به کشور عراق باشد، دارای شرایط خاص خود است و نیازمند رعایت ضوابط و مقررات مربوط به سفرهای خارجی است که عدم رعایت آن‌ها مشکلات و دردسرهایی برای خود شخص و دولت و ملت ایران و عراق ایجاد می‌کند. اگر چه عشق مردم ایران به اهل بیت به ویژه عتبات عالیات مثال زدنی است اما این عشق و علاقه باید در مسیر درست قرار گیرد تا به هدف مطلوب برسد.

مکارم خاطرنشان کرد:‌ در روزهای اخیر شاهد ثبت نام برخی زوار در کاروان‌های غیر رسمی با نرخ‌های بسیار ارزان هستیم. این کاروان‌ها هیچ اطمینانی برای زوار ایجاد نمی‌کنند و ریسک بالایی دارند. چون افراد را به اماکن اقامتی بسیار بی کیفیت در عراق می‌آورند که بعضا به سبب مشکلاتی از قبیل نوسانات برق دچار آتش سوزی می‌شوند .

وی افزود:‌ از سوی دیگر برخی از مدیران کاروان‌ها تعهدات مالی متراکم و بدهی‌هایی از گذشته به مدیران هتل‌ها دارند و امکان ایفای تعهدات خود را ندارند . این موضوع سبب نگه داشتن گذرنامه زائران توسط مدیر هتل طلبکار تا تسویه تعهد مدیر کاروان مذکور می‌شود. این گروکشی موجب تاخیر در برگشت زائران به ایران می‌گردد و تشنج‌هایی را به همراه دارد.

نماینده رسمی جمهوری اسلامی در نجف اشرف گفت:‌ مردم باید قبل از ثبت نام حتماً از اعتبار کاروان و یا شرکت مسافرتی خود مطمئن شوند . اگر این کاروان‌ها زیر نظر حج و زیارت باشد، هیچ دغدغه ای وجود ندارد و مشکلات توسط این سازمان حل می‌شود ولی کاروان‌های آزادبر که به طور گسترده وجود دارند شاید صلاحیت مالی یا مدیریتی برای این کار نداشته باشند. برخی از مدیران کاروان‌های غیررسمی نیز کاملا سودجو و شیاد هستند و سابقه و پرونده تخلفاتی دارند که وضعیت آنان قابل استعلام است.

مکارم به حضور کاروان‌هایی با مدیریت بانوان کم سواد و یا جوانان بی تجربه اشاره کرد و گفت: کشور عراق فضای خاص خود را دارد در این فضا حتی مردان با تجربه نیز در مدیریت کاروان گاه به مشکل بر می‌خورند چه رسد به افراد دیگر. به عنوان مثال در صورت گم شدن یک فرد، مدیر کاروان باید بتواند به تنهایی تا پاسی از شب به دنبال وی بگردد و با محیط و زبان محل آشنا باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف به نداشتن بیمه مسافرتی توسط برخی کاروان‌های آزاد اشاره و تصریح کرد:‌ کنسولگری‌های ایران وظیفه حل مشکلات متداول زوار را به عهده دارند اما توان ما محدود است و زائران باید با بیمه‌های معتبر اقدام به سفر کنند.

وی تأکید کرد:‌ از زائران عزیز درخواست می‌کنیم که مراقبت زیادی از گذرنامه‌های خود صورت دهند تا دچار مشکل نشوند. چون در ماه گذشته ما شاهد گم شدن ۴۵ گذرنامه توسط مدیر یک کاروان بودیم و زائران قادر به خروج از کشور عراق نبودند اما با عنایت سیدالشهدا گذرنامه‌ها توسط یک راننده تاکسی پیدا شد و به سرکنسولگری تحویل شد. اگر این‌ گذرنامه‌ها پیدا نمی شد، صاحبان آن‌ها باید هفته‌ها در عراق معطل می‌شدند و یک مسیر قضائی طی می‌‌کردند زیرا پلیس عراق مشکوک شده بود و باور نمی‌کرد که ۴۵ گذرنامه یک جا مفقود شود.

مکارم تصریح کرد: ‌گذرنامه یک سند حاکمیتی است و مبین هویت فرد در کشور خارجی است و اگر خدای نکرده در دستان اشخاص ناصالح قرار گیرد، می‌تواند منشا سوء استفاده شود، از این رو از زائران خواهشمندم که گذرنامه را در طول سفر نزد خود حفظ کرده و برای احتیاط، کپی آن را در کیف خود به همراه داشته باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف افزود: مجموعه سفارت و سرکنسول گری ایران در نجف و کربلا به طور ویژه در خدمت زائران اهل بیت(ع) هستند و این تذکرات نه برای جلوگیری یا دلسرد کردن از سفر به عتبات عالیات بلکه برای ایجاد سفری امن و پر از آرامش است تا ایام حضور زایران در کشور عراق، روزهایی خاطره انگیز و سراسر از معنویت باشد .

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار