یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: یکی از عادات غذایی غلط روزه داران این است که به علت تشنگی زیاد، افطار را با آب سرد یا نوشیدنی های سرد شروع می‌کنند، مصرف آب سرد به میزان زیاد نه تنها کمکی به رفع تشنگی این افراد نمی کند، بلکه عطش را هم بیشتر می کند.
کد خبر: ۶۰۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 20 May 2018

به گزارش تابناک قم،مریم پورمهدیان در خصوص تغذیه مناسب برای وعده افطار، بیان کرد: بهترین آغاز برای افطار یک لیوان شیر ولرم به همراه خرما، کشمش و عسل است؛ افرادی که به هر علتی تمایل به مصرف شیر ندارند می‌توانند از آب میوه های رقیق خانگی برای جبران کم آبی بدن در این ماه استفاده کنند؛ نکته مهم این است که سرعت نوشیدن مایعات باید آهسته باشد و به صورت جرعه جرعه از فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

وی افزود: یکی از عادات غذایی غلط روزه داران این است که به علت تشنگی زیاد، افطار را با آب سرد یا نوشیدنی های سرد شروع می‌کنند که اشتباه است، مصرف آب سرد به میزان زیاد نه تنها کمکی به رفع تشنگی این افراد نمی کند، بلکه عطش را هم بیشتر می کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: علاوه بر این لحاظ کردن این حجم از مایعات در معده ای که برای ساعت ها خالی بوده باعث تضعیف معده، التهاب معده و قسمت فوقانی شکم، یبوست و کبدچرب می‌شود.

وی ادامه داد: روزه داران باید توجه کنند که زمان سحر تا افطار چون فعالیت سیستم گوارشی کم است و دستگاه گوارش آمادگی دریافت حجم زیاد مواد غذایی را در یک زمان ندارد، غذاهای چرب به ویژه برنج و خورشت مناسب نیست و بهتر است از سوپ سبزیجات که با آب مرغ یا آب گوشت تهیه شده باشد یا از نان و پنیر به همراه گردو یا سبزیجات استفاده شود و اجازه دهید ولع شروع افطار فروکش پیدا کند و بعد از یک وعده ی کوتاه 20-30دقیقه ای، یک شام سبک مصرف شود.

پور مهدیان اظهار کرد: بهتر است در ماه مبارک مواد غذایی چاق کننده مانند زولبیا و بامیه جای غذاهای سالم را نگیرد؛ افراد تصور می کنند چون در طول روز هیچ ماده‌ی غذایی نمی‌خورند، می‌توانند از این خوراکی های چرب به هر میزان که تمایل دارند استفاده کنند در صورتی که این مواد باعث افزایش قند و چربی خون می‌شود و زمینه را برای ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت فراهم می کند.

وی بیان کرد: در ضمن مصرف مواد شیرین افراد را بی حال‌تر می‌کند و ادامه روزه داری در روزهای بعد را با مشکل مواجه می‌کند.

کباب و جوجه، گزینه نامناسب برای وعده سحری

این کارشناس تغذیه در خصوص وعده سحری و رژیم غذایی این وعده نیز گفت: اگر روزه داران عزیز تمایل دارند از کباب کوبیده، جوجه کباب، ماهی، کتلت و کوکو سبزی در وعده ی سحر استفاده کنند بهتر است تجدید نظری بر تصمیم خود داشته باشند، چون این غذاها برای سحر مناسب نیستند و به علت خشک بودن ،عطش را بیشتر می کند.

در وعده سحری، غذاهای دیرهضم مصرف شود

وی افزود: بهتر است در وعده ی سحر به سراغ غذاهای دیر هضمی مانند حبوبات، سبزیجات و حلیم بروند که مدت بیشتری در معده می‌ماند؛ در واقع غذاهایی که از تلفیق حبوبات، غلات و سبزیجات پخته شده، تهیه می شوند برای سحری مناسب تر هستند.

پورمهدیان عنوان کرد: غذاهایی که از گوشت گاو تهیه می شوند، الویه، ماکارونی و سرخ کردنی ها هم برای هضم به آب بیشتری احتیاج دارد لذا برای وعده ی سحری مناسب نیستند.

وی تصریح کرد: سیر، پیاز، فلفل و ادویه جات به ویژه نمک نیز بهتر است در حد اعتدال مصرف شود؛ همچنین مصرف خورشت کدو، خورشت بامیه، آلو اسفناج، خورشت مرغ یا جو پرک شده که در عین حال که مقوی هستند از تشنگی زیاد هم جلوگیری می کنند برای وعده ی سحر پیشنهاد می‌شود.

مصرف ادویه جات در وعده سحری موجب تشنگی می‌شود

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بهتر است از افزودنی های تند و شور مانند انواع سس، تن ماهی، خیارشور یا سبزی هایی مانند شاهی و ترخون که ممکن است افراد را تشنه تر کند، پرهیز شود و درعوض مصرف سالاد کاهو بدون سس مایونز به عنوان یک آبرسان خوب یا سبزی خوردن که منبع خوبی از فیبر است برای وعده ی سحر مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: مصرف منابع غذایی که حاوی فیبر نیستند مانند کله پاچه و نان های شیرین شیرمال گزینه های خوبی برای تامین انرژی بدن در ماه مبارک نیستند؛ در حالی که عدس پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو به همراه تکه های مرغ یا گوشت انتخاب بهتری است.

مصرف شربت‌های خانگی در وعده سحری

پورمهدیان عنوان کرد: در ماه مبارک خیلی خوب است که از شربت‌های طبیعی خانگی مانند سکنجبین، شربت بیدمشک، بهار نارنج، شربت آبلیموی تازه و شربت خاکشیر برای رفع تشنگی استفاده شود و از مصرف نوشابه ،نسکافه، چای، قهوه و آب یخ خودداری شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار