"کیفیت نان" مطالبه به حقی است که عموم شهروندان از واحدهای تولید نان انتظار دارند چراکه این کالای ارزشمند نقش محوری در سبد اقتصادی و غذایی مردم برعهده دارد.
کد خبر: ۶۰۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 19 May 2018

به گزارش تابناک قم، نان عضو جدایی‌ناپذیر سبد تغذیه خانواده‌های قمی بوده و منبع اصلی تأمین انرژی شهروندان به‌حساب می‌آید، نان کالای استراتژیکی بوده که همیشه در سفره خانوارها حضور دارد بنابراین کیفیت، سلامت و ایمنی این کالای ارزشمند و گران‌قدر امر مهمی است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود‌ یا از کنار آن راحت عبور کرد.

"کیفیت نان" مطالبه به حقی بوده که عموم شهروندان از واحدهای تولید نان انتظار دارند چراکه این کالای ارزشمند نقش محوری در سبد اقتصادی و غذایی مردم برعهده دارد و از طرف دیگر نیز افزایش کیفیت نان با کاهش ضایعات و هدر رفت آن رابطه مستقیم و غیرقابل‌انکاری را بازی می‌کند.

سخن گفتن بیشتر از کیفیت نان با توجه به اهمیت آن حرف گزافی است چراکه این مسئله مورد تأیید و قبول تمام افراد است اما نکته‌ای که در این‌بین حائز اهمیت است مشکلات حوزه نان در استان قم و اعتراضات پی‌درپی در رابطه با کاهش کیفیت نان تولیدی واحدهای تولید نان است.

در ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات و تجمعات مستمر نانوایان استان قم به‌دلیل عدم افزایش نرخ نان در 5 سال گذشته و کاهش کیفیت آرد بوده‌ایم که به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت مسئله نان در سبد غذایی مردم باید به‌صورت جدی موردبررسی قرار گیرد.

اعتراضات هم‌زمان نانوایان و شهروندان نسبت به کاهش کیفیت آرد و به‌تبع آن افت کیفیت نان امر مهمی بوده که مورد تأیید و تأکید مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم است و آن‌ها نیز کاهش کیفیت آرد تحویلی به واحدهای تولید نان را یکی از عوامل مهم در کاهش کیفیت نان تولیدی می‌دانند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با تأکید بر کاهش کیفیت آرد در کارخانه‌ها استان تأکید می‌کند: کاهش کیفیت آرد از مشکلات اساسی استان قم در مسئله نان است، سبوس‌گیری آرد در قم 12 درصد است که به‌نوبه خود تا حدودی در افت کیفیت تأثیر دارد.

امیر محمدی چهر با انتقاد ازنظر کارشناسان سازمان استاندارد و بهداشت قم در زمینهٔ کیفیت آرد ادامه می‌دهد: ازنظر کارشناسان اداره بهداشت و استاندارد استان قم کیفیت آرد قم در حد عالی بوده و مشکلی ندارد چراکه بیش 80 درصد آرد مصرفی در غله استان از گندم خوزستان تأمین می‌شده و تنها 20 درصد در آن از گندم استان‌هایی مانند همدان یا کردستان مصرف می‌شود ولی حقیقت این بوده آردی که تحویل نانوایی‌هایی قم می‌شود آردی نیست که بتوان به‌وسیله آن نان باکیفیتی به عمل آورد.

آزاد بودن کارخانجات آردسازی در بحث خرید، تبدیل آرد و فروش آزاد آن در کنار دریافت گندم یارانه‌ای از شرکت غله از ویژگی‌ها و امتیازات مهم کارخانجات تولید آرد در استان قم است که ازنظر برخی کارشناسان امکان اختلاط در آرد با درجه کیفیت‌های مختلف را ممکن می‌سازد.

کارشناسان سازمان استاندارد و اداره بهداشت قم آرد تولیدشده در کارخانجات استان را در حد عالی می‌دانند چراکه معتقدند بالغ‌بر 90 درصد گندم مورداستفاده در کارخانجات قم از طریق خوزستان و استان فارس تأمین می‌شود که ازنظر کیفیت در حد قابل‌قبول و مطلوبی قرار دارد اما این در حالی است که کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اختلاط بین آرد باکیفیت خوزستان با دیگر گندم‌های کم کیفیت را در افت ملموس کیفیت نان مؤثر دانسته و از این مسئله گله‌مند هستند.

چمانلو یکی از مسئولان سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم در جلسه مشترک معاون وزیر صنعت با مدیران سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم با تأکید بر وجود مستندات خارجی در زمینهٔ اختلاط بین آرد باکیفیت و آرد نامرغوب در کارخانجات تولید آرد استان قم تصریح می‌کند: مسئله مهمی که در زمینهٔ افت کیفیت نان وجود دارد این بوده که کارخانجات تولید آرد، گندم آزادی که خریداری می‌کنند با گندم یارانه‌ای شرکت غله اختلاط می‌دهند و همین آرد پست و بی‌کیفیت را با نانوایی‌های یارنه ای پز می‌فروشند که این مسئله واقعیت داشته و بازرسی‌ها و مستنداتی نیز درباره آن‌ها موجود است.

حقیقت این بوده که بغرنج‌تر شدن مسئله بی‌کیفیتی آرد و نان در ماه‌های اخیر در نهایت به زیان تمام ساکنان یک شهر خواهد انجامید و مشکلات ناشی از دامن تمام شهروندان را خواهد گرفت بنابراین با توجه به اهمیت مسئله نان در زندگی مردم نباید مماشات یا تشریفاتی در این زمینه قائل شد و در اسرع وقت به سراغ حل مشکلات پیش‌آمده برآمد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار