آیت‌الله مصباح یزدی:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: انسان برای اینکه به سعادت دنیا و آخرت برسد، باید با هوای نفس خود مبارزه کند و حب دنیا را از دل خود خارج سازد.
کد خبر: ۶۰۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵ 19 May 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به ویژگی‌های انسان‌ها اظهار کرد: یک گرایش فطری در وجود انسان‌ها است که می‌خواهند خوب باشند و کارهای خوب انجام بدهند، چنین گرایشی حتی در انسان‌هایی که به خداوند نیز اعتقاد ندارند، وجود دارد، البته بحث ملاک تشخیص خوب و بد بودن همیشه در بین فلاسفه مطرح بود.

وی ادامه داد: ملاک ارزش کار در اسلام این است که موجب سعادت حقیقی انسان شود، سعادت حقیقی آن سعادتی است که انسان، زندگی ابدی خوبی داشته باشد، زمانی انسان به سعادت ابدی می‌رسد که به کمال لایقش رسیده باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کاری خوب است که انسان را به سعادت ابدی اش نزدیک کند، کاری که انسان را از آن سعادت دور می کند، کار بد از نظر اسلام است، کار ارزشمند هم باید حسن فعلی و هم حسن فاعلی داشته باشد و انسان در انجام چنین کاری باید نیت خداپسند داشته باشد تا به تقرب خداوند برسد.

آیت‌الله مصباح یزدی، روح تمام کارهای خوب را ایمان دانست و تصریح کرد: صرف دانستن، ایمان نیست، به عنوان مثال فرعون می‌دانست که حضرت درست می‌گوید، اما ایمان نداشت، انسان اگر دانست که خداوند یکی است، باید جز خدای یگانه را نپرستد.

وی ادامه داد: ایمان این است که انسان حقیقت را بداند و آن حقیقت را هم دوست داشته و به لوازم آن حقیقت ملتزم باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان گاهی می‌داند که یک کار خوب است و موجب سعادت ابدی او می‌شود، اما چون یک چیزی را بیشتر دوست دارد، آن کار را انجام نمی‌دهد، یا این که چون زحمت آن کار زیاد است، آن کار را رها می کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تبعات پیروی از هوای نفس اظهار کرد: یکی از دلایلی که انسان با وجود معرفت، کار خوب را انجام نمی‌دهد، پیروی از هوای نفس است، راحت طلبی و پرداختن به لذت‌های آنی گونه ای از پیروی هوای نفس است و روایت‌های زیادی در این خصوص از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده است.

وی ادامه داد: حب دنیا اساس هر گناهی است و این عامل موجب دوری انسان از کارهای خوب می‌شود، شیطان هم در این زمینه تاثیر دارد، شیطان انسان را گمراه می‌کند و انسان نباید از او پیروی کند، این مسائل مانع از آن می‌شود که انسان چیزی را که می‌داند، جدی بگیرد و کارهای خوب را انجام دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: انسان برای این که به سعادت دنیا و آخرت برسد، باید با هوای نفس خود مبارزه کند، حب دنیا را از دل خود خارج سازد و از شیطان پیروی نکند، شیطان دشمن آشکار انسان است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار