یک مسئول در مرکز بهداشت قم:
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: 190 هزار تن از شهروندان بالای 30 سال در این استان در طرح خطرسنجی بیماری های غیرواگیر مورد ارزیابی قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۰۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 19 May 2018

به گزارش تابناک قم،محمد نیک پور افزود: بررسی وضعیت سلامت 73 درصد از این افراد به نتیجه نهایی رسیده است که گروهی از آن ها کارت خطرسنجی سلامت دریافت کرده اند و گروهی نیز به دلیل نداشتن هیچ کدام از فاکتورهای خطر، مشمول گرفتن کارت خطرسنجی نشده اند.

وی اضافه کرد: مابقی افراد نیز پرونده سلامت خود را کامل نکرده اند و پرونده آن ها در انتظار دریافت آزمایش ها و دیگر مدارک پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح افراد از نظر جنس، سن، چاقی، مصرف دخانیات، فشار خون، بیماری های زمینه ای تاثیرگذار، بیماری های ژنتیکی، میزان قند خون و کلسترول خون که به ویژه در ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی تاثیرگذار است، مورد ارزیابی قرار می گیرند و احتمال ابتلای آنان به بیماریهای غیرواگیر در 10 سال آینده پیش بینی می شود.

نیک پور بیان کرد: پس از ارزیابی سلامت افراد توسط تیم سلامت، کارت های ویژه ای به رنگ های خاکستری، زرد، نارنجی و قرمز صادر می شود که نشان دهنده وضعیت سلامت مراجعه کنندگان است.

وی افزود: در بررسی انجام شده حدود 63 هزار تن کارت خاکستری، 2 هزار و 500 تن کارت زرد، 500 تن کارت نارنجی و هفت هزار تن کارت قرمز دریافت نموده اند.

افرادی که کارت خاکستری دریافت نمایند نشان دهنده این است که احتمال ابتلاء فرد به بیماری های قلبی و عروقی در 10 سال آینده زیر 10 درصد، کارت زرد بین 10 تا 20 درصد، کارت نارنجی بین 20 تا 30 درصد و کارت قرمز بیش از 30درصد است.

وی اضافه کرد: همچنین در این ارزیابی ها مشخص شد حدود هفت هزار و 700 تن از این افراد مبتلا به دیابت و 17 هزار و 800 تن مبتلا به فشار خون بالا بوده اند.

نیک پور ،ارائه مشاوره سبک زندگی، تغذیه ای، ترک دخانیات و الکل در گروه هدف و معاینه های دوره ای 3، 6 ، 9 ماهه و یک ساله بر اساس میزان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی از اقدام هایی است که در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت انجام می شود.

در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.

وی با بیان این که یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است، گفت: چهار بیماری قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی نقش اساسی در زمینه ابتلای افراد به بیماری ها دارند.

طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.

وی افزود: فعالیت فیزیکی نامناسب، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و الکل نیز چهار عامل ابتلای افراد به بیماری های غیرواگیر می باشد که 65 درصد مرگ و میرها در جهان به دلیل بیماری های غیرواگیر است، در حالی که این عدد در کشور ما 76 درصد می باشد.

وی ادامه داد: 14 درصد مرگ و میرها نیز به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی و فقط 10 درصد مربوط به بیماری های حین تولد و واگیردار است.

نیک پور تصریح کرد: این اعداد اهمیت خطرسنجی افراد از نظر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را مشخص می کند که این برنامه از از بهمن ماه سال 95 در قالب برنامه طرح تحول نظام سلامت در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت آغاز شد و از اردیبهشت ماه سال گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار