آیت الله خاتمی:
سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بیانیه منتشر شده در خصوص برجام از طرف رئیس مجلس خبرگان رهبری بوده است نه بیانیه مجلس خبرگان و نه حتی هیات رئیسه این نهاد؛ این بیانیه با سربرگ رئیس و به امضای آیت الله جنتی رسیده است.
کد خبر: ۶۰۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 16 May 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله سید احمد خاتمی روز چهارشنبه در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: این که در رسانه ها چنین منعکس شد که این بیانیه مجلس خبرگان رهبری است، انعکاس درستی نبود.

وی ادامه داد: بنابراین در تحلیل بیانیه آیت الله جنتی در خصوص موضوع برجام که از جایگاه رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان شد، می توان گفت مساله مورد نظر ایشان این بوده است که مذاکره کنندگان هسته ای می خواستند تعهدهای لازم را از طرف های دیگر بگیرند اما نتوانستند.

وی گفت: البته در آغاز به خاطر تعجیلی که صورت گرفت، این بیانیه در سایت خبرگان رهبری با نام بیانیه مجلس خبرگان منتشر شد، اما بلافاصله این مطلب اصلاح و نوشته شد بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری؛ نشانه آن هم این است که بیانیه هایی که برای مجلس خبرگان رهبری است، نام آن مجلس در بند بند موارد ذکر می شود، اما دراین بیانیه نامی از مجلس خبرگان رهبری به میان نیامده است.

خاتمی اضافه کرد: رئیس مجلس خبرگان رهبری به عنوان یک فقیه صاحب نظر و خدوم نظام اسلامی، این بیانیه را صادر کرد و انتظار می رفت پس از اصلاح عنوان بیانیه، کسانی که می خواستند در مورد آن اظهار نظر کنند، این مطلب را مورد توجه قرار دهند که بیانیه از سوی رئیس مجلس خبرگان رهبری بوده است نه خود مجلس خبرگان.

وی گفت: احساس می کنم عده ای به دنبال تخریب خبرگان رهبری و نماز جمعه هستند و به بهانه بیانیه ای که از سوی خبرگان رهبری هم نیست، این گونه نهادهای سرمایه نظام را می کوبند که به نظر می رسد این کار صحیحی نیست.

همه حق اظهار نظر درخصوص مسائل کشور دارند

وی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی در این کشور همه حق اظهار نظر هم در مسائل جزیی و هم در موضوع های کلی و از جمله مسائل سیاسی دارند، قانون و نظام ما بر این اساس شکل گرفته است، بنابراین رئیس مجلس خبرگان رهبری هم حق اظهار نظر دارد؛ برای دیگران حق اظهار نظر قایل هستید، اما رئیس مجلس خبرگان رهبری این حق را ندارد!؟

وی بیان کرد: این که گفته می شود مجلس خبرگان رهبری در مسائل دیپلماسی خارجی دخالت کرده است، صحیح نیست، این بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری است، که در آن هم رئیس مجلس خبرگان رهبری در امری دخالت نکرده و تنها نظر خود را بیان کرده است، دخالت وقتی است که با اعمال قدرت بخواهند موضع و نظری را تغییر دهند، حقیقت آن است که فرهیختگان در ارائه نظرهای خود آزاد هستند و آیت الله جنتی هم در این رابطه نظر خود را به عنوان توصیه ارائه کرده است و نام توصیه هم دخالت نیست.

وی ادامه داد: قلم فرسایی شد که وظیفه مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر و مراقبت بر آن است و خبرگان وظیفه ورود به این مسائل را ندارد، عجیب است، همه حق دارند اما مجلس خبرگان حق ندارد، اعضای مجلس خبرگان رهبری هم به عنوان شخصیت حقیقی حق اظهار نظر دارند و هم اگر روزی مجلس خبرگان رهبری به این نتیجه رسید که در موضعی اظهار نظر کند بر مبنای شخصیت حقوقی خود می تواند این کار را انجام دهد و این حق قانونی مجلس خبرگان رهبری است.

امام جمعه موقت تهران گفت: در برخی از نقدها نسبت به بیانیه یادشده آمده است، خبرگان را چه کار به این حرفها؛ این سخن درستی نیست، اعضای مجلس خبرگان رهبری هم حق اظهار نظر دارند، آیت الله جنتی سخن و نظر خود را بیان کرد، چند تن دیگر هم نظر مخالف داشتند.

وی بیان کرد: آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در این بیانیه از عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری استفاده کرده است، این به این معنا نیست که این بیانیه، نظر خبرگان رهبری است، این هم که گفته شود مجلس خبرگان رهبری نسبت به بیانیه نظر مخالف یا موافق دارد هم صحیح نیست، چراکه این مساله در صحن عمومی مجلس خبرگان رهبری بیان نشده است.

وی ادامه داد: برخی از موارد بیانیه را همه قبول دارند، از جمله پیمان شکنی آمریکا، این اصل را حتی موافقان برجام هم قبول دارند، این را هم که نمی شود به اروپایی ها اعتماد کرد را همه قبول دارند، البته رهبر معظم انقلاب مهلت دادند که اگر آن ها تعهدات لازم را دادند، بحث مذاکره ادامه یابد.

خاتمی گفت: در این بیانیه آیت الله جنتی بیان می کند، چرا تعهد و تضمین حقوقی از طرف مقابل گرفته نشد که در اثر نبود آن راحت رئیس جمهور بعدی آمریکا بتواند برجام را از بین ببرد و ما هیچ دلیلی در مجامع بین المللی نداشته باشیم و بحث عذرخواهی هم متوجه این قسمت است، البته در تحلیل این مساله با موضوع تشکری که آیت الله جنتی از زحمات مذاکره کنندگان هسته ای داشت می توان گفت؛ آنها می خواستند این تضمین را بگیرند اما امکان آن فراهم نشد و نتوانستند.

وی بیان کرد: دو طرف مساله نباید از سوی رهبر معظم انقلاب خرج کنند، بیانات ایشان در خصوص برجام، حرف پنهانی نیست، در مجموعه فرمایشات ایشان هم تایید است و هم گله، نباید با این سخنان به صورت گزینشی برخورد شود، چه کسی است که مواضع رهبری را دیده باشد و به این واقعیت نرسیده باشد، باید در مسائل سیاسی سخن و دلیل مورد نظر خود را بیان کنیم، چه صحیح باشد چه نادرست.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته دو طرف سخن خود را صریح بیان کردند، آیت الله جنتی موضع خود را صحیح بیان کرد، برخی نقدها هم در این فضا مطرح شد، بنده همه نقدها را دیدم، یک گونه از نقدها توهین آمیز و اهانت بار بود که این گونه نقد در شان فرهیختگان جامعه نیست که بخواهند با آن کسی را تخریب کنند، شخصیت آیت الله جنتی و مجلس خبرگان رهبری و فضاهای دیگری که برای صحبت در خصوص آن می توان از عنصر منطق استفاده کرد، جای توهین نیست.

وی گفت: گونه دیگر نقدها استدلالی و منصفانه بود و من به عنوان سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری از این گونه نقدها تقدیر و تشکر می کنم، نه آیت الله جنتی و نه هیچ فرهیخته دیگری در کشور ما معتقد نیست که حرف هایشان قابل نقد نیست، اما نقد باید منصفانه، محترمانه و مودبانه باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: از اصحاب رسانه می خواهم همه سخنان مطرح شده در این فضا را به طور کامل پوشش دهند، چه این سخنان با سلیقه رسانه ای آنها موافق باشد چه نباشد و اجازه دهند خود مخاطبین از این سخنان برداشت مورد نظرشان را داشته باشند.

تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته ای

خاتمی همچنین گفت: آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، به بنده پیغام داد و خواست که در نشست خبری بیان کنم که ایشان از زحمات طاقت فرسای مذاکره کنندگان هسته ای تجلیل می کند.

وی ادامه داد: زحمت های مذاکره کنندگان هسته ای کشور که به تعبیر رهبر معظم انقلاب عرق ریختند و زحمت کشیدند، جای انکار ندارد و رهبری نظام آن ها را امین نامیدند.

توافق جامع و نهایی هسته‌ ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به
دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، آمریکا و آلمان) منعقد شد.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب هفته گذشته، خروج آمریکا از توافق نامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و تنها اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند.

در پی نقض عهد و خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه ای ضمن محکوم نمودن این اقدام عنوان کرد که در مواردی خطوط قرمز مورد نظر رهبر معظم انقلاب در برجام رعایت نشده است؛ همچنین در این بیانیه با امضای آیت الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری از رئیس جمهور خواسته شده است، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که به خاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیز ایران عذر خواهی کرده و تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهد.

همه با دلی پاک به استقبال ماه رمضان برویم

وی در ادامه بیان کرد: لازم است با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان این بگو و مگوها تمام شود و همه با دلی پاک و بی کینه به استقبال این ماه مبارک برویم.

وی خاطرنشان کرد: به همه مردم اطمینان می دهم این کشور سامان دارد، بزرگی به نام رهبرمعظم انقلاب در راس امور است، مسئولان سه قوه بارها ابراز کردند که همراه با ولایت هستند، می خواهند همراهی کنند و نیت همراهی دارند، ممکن است در عمل نقدی بر آن ها وارد باشد اما باید مطمئن باشیم در این مساله کلیدی کشور با عقل جمعی کار پیش می رود.

خاتمی گفت: نقد ناپذیری به مصلحت نظام و مسئولان نیست و باید فضای نقد در رابطه با همه مسائل کشور باز باشد، اجازه دهیم فقیهی همچون آیت الله جنتی اظهار نظر کند، شما هم نقد کنید، به نظر می رسد خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست، همه سلیقه ها باید در چارچوب دین نظرات خود را بیان کنند و این به مصلحت نظام است.

انتقال سفارت آمریکا به قدس نشان گر عمق کینه دشمنان است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشاره کرد و گفت: هفتادمین سال اشغال فلسطین که به حق روز نکبت نام گرفته، همزمان شده با انتقال سفارت خانه آمریکا به قدس شریف و این شهر به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی معرفی شده است، اقدام تحریک آمیز رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه خود به این شهر، فتنه ای جدید و نشان گر عمق کینه دشمنان علیه اسلام و مسلمین و تضییع حقوق مردم فلسطین است.

وی افزود: مردم غیور فلسطین در برابر این جنایت به پا خواستند و اعتراض کردند و طی سه روز گذشته ده ها تن کشته و دو هزار و 800 تن مجروح شدند، ما مجموع جنایات را محکوم و بیان می کنیم هر گامی که اشغالگران در این عرصه بر می دارند یک گام به نابودی نزدیک می شوند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 15 آذر سال گذشته اعلام کرد که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و با امضای نامه ای، دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی را صادر کرد.

این تصمیم ترامپ با مخالفت جهانی روبرو شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در 30 آذر 1396 در جلسه ای اضطراری پیش نویس قطعنامه ای در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا درباره بیت المقدس را به رای گذاشت که نمایندگان 128 کشور به قطعنامه مجمع علیه تصمیم آمریکا رای موافق و 9 کشور به آن رای مخالف دادند. 35 کشور رای ممتنع خود را به این قطعنامه اعلام کردند و 21 کشور نیز در رای گیری شرکت نکردند.

با این حال، روز دوشنبه این هفته در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

ملت عراق مردم سالاری را تقویت کنند

وی همچنین به موضوع برگزاری انتخابات پارلمان در کشور عراق نیز اشاره و بیان کرد: به مردم عراق به خاطر برگزاری اصل انتخابات فارغ از این که چه گروه و چه جریانی دراین کشور مسلط خواهد شد، تبریک می گوییم؛ نفس این مردم سالاری جای تبریک دارد و مردمی که چند دهه زیر سلطه صدام خبیث بودند و مدتی هم گرفتار داعش جنایکار شدند، پای صندوق های رای رفتند و سرنوشت خود را رقم زدند، امید است مردم عراق با سازندگی کشور خود، بتوانند این مردم سالاری را تقویت و تحکیم کنند.

در چهارمین انتخابات پارلمانی عراق که اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد از 37 میلیون نفر جمعیت این کشور 24 میلیون نفر واجد شرایط رای بودند که بنا بر اعلام منابع رسمی دولتی 11 میلیون تن در این رویداد مهم سیاسی شرکت کردند.

تبریک به مناسبت پیروزی جریان مقاومت در انتخابات لبنان

خاتمی گفت: موضوع دیگری که جای تبریک دارد، پیروزی جریان مقاومت در لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور است، برغم تمام تلاش هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان به عنوان نوکر منطقه ای آمریکا انجام دادند، به فضل الهی این توطئه ها ناکام ماند و جریان مقاومت که حزب الله بخشی از آن است پیروز شد، ما این پیروزی را به مردم لبنان و به رهبر مجاهد حزب الله، سید حسن نصرالله و به رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان تبریک می گوییم.

حزب الله لبنان و جنبش امل در انتخابات پارلمان این کشور که 16 اردیبهشت برگزار شد از 128 کرسی به همراه متحدان خود موفق شدند 43 کرسی یعنی یک سوم بعلاوه یک کرسی پارلمان را به دست آورند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیرامون برنامه های این نهاد نیز گفت: از نیمه دوم فروردین سال جاری تا کنون در کمیسیون ها و هیات اندیشه ورز هفت جلسه برگزار شد و در کارگروه های هیات اندیشه ورز نیز سه جلسه ترتیب یافت.

وی افزود: همچنین اعضای هیات اندیشه ورز 2 جلسه برای تدوین آیین نامه اجرایی، تعیین کارگروه ها و موضوعات و اولویت ها برگزار کردند.

وی ادامه داد: کمیسیون سیاسی و اجتماعی نیز چهار جلسه با حضور مسئولان و کارشناسان کشور ترتیب داد و کمیسیون آیین نامه نیز، بررسی طرح های ارجاعی از اجلاس اسفندماه سال گذشته مجلس خبرگان رهبری را در دستور کار خود قرار داد.

خاتمی گفت: این گونه نیست که مجلس خبرگان رهبری تنها در طول سال دو اجلاسیه رسمی داشته باشد، بلکه کمیسیون ها و بخش های مختلف این مجلس در طول سال فعال هستند و به انجام وظایف خود می پردازند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار