مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم گفت: قیمت تضمینی گندم به طور علی‌الحساب هزار و ۳۰۰ تومان تعیین‌ شده و احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد.
کد خبر: ۶۰۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 16 May 2018

به گزارش تابناک قم، جواد بهشتی پور ظهر امروز در نشست خبری غله قم که در اداره کل غله استان برگزار شد اظهار داشت: یکی از استراتژی‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، استمرار خودکفایی در تولیدات کشاورزی به‌ویژه تولیدات گندم و دانه‌های روغنی است.

وی با اشاره به دایر بودن مراکز خرید تضمینی گندم و کلزا در سطح استان قم افزود: در حال حاضر مجتمع ذخیره‌سازی و سیلوی شهید نخعی اداره کل غله استان قم واقع در کیلومتر در جاده اراک به عنوان مرکز اصلی خرید گندم و دو مرکز خرید کلزا، یکی در بخش جعفریه روستای حیدرآباد و دیگری در انبارهای شرکت دانه‌های روغنی در جنب سیلوی قم فعالیت می‌کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم تمامی عوامل این اداره کل را آماده خدمات‌رسانی به کشاورزان دانست و گفت: این اداره کل درصدد ایجاد یک مرکز خرید تضمینی گندم در بخش جعفریه بوده که بر اساس مفاد صورت‌جلسه کارگروه ایجاد شده، شرکت تعاونی روستایی جعفرآباد مکلف به اجرای این امر شده است.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: به‌منظور ترغیب، مساعدت و حمایت بیشتر از کشاورزان استان، با پیگیری‌های اداره کل غله استان قم، به کشاورزانی که گندم خود را به طور مستقیم به سیلوی استان تحویل بدهند، کرایه حمل پرداخت می‌شود که این کرایه در هنگام پرداخت بهای گندم از طریق سامانه بانک کشاورزی به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

وی با بیان قیمت علی‌الحساب گندم و احتمال افزایش قیمت آن در روزهای آتی عنوان کرد: قیمت تضمینی گندم با افت مفید چهار درصد و غیرمفید دو درصد، 1300 تومان به طور علی‌الحساب تعیین‌شده و قیمت تضمینی خرید کلزا با ناخالصی دو درصد و رطوبت 10 درصد 28 هزار و 665 ریال مقرر شده است، دامنه ناخالصی موردقبول در کلزا حداکثر 10 درصد و دامنه رطوبت موردقبول در کلزا بین هفت تا 20 درصد است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با تأکید بر خرید 24 هزار و 700 تنی گندم و دو هزار و 700 تنی کلزا در سال گذشته تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های جهاد کشاورزی، بالغ‌بر 25 هزار تن برداشت گندم و پنج هزار تن برداشت کلزا تخمین زده شده بود که با توجه به شرایط بارندگی در سال 96 و 97 و بارندگی‌های بی‌موقع، احتمال دستیابی به این اعداد بسیار ضعیف است.

بهشتی پور ابراز کرد: خرید گندم در سال گذشته از ابتدای خرداد شروع شد، اما در سال جاری از 10 اردیبهشت آغاز شده است تا در صورت برداشت زودتر از موعد، تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی حجم تولید گندم استان قم را نسبت به سایر استان‌ها محدود دانست و تأکید کرد: خرید گندمی که استان قم در طول سه ماه انجام می‌دهد، استان خوزستان در فاصله دو ساعت به این خرید دست می‌یابد و این به دلیل بالا بودن تولید استان‌های خوزستان و فارس و برخی استان‌های دیگر بوده است، این در حالی است که حجم تولید گندم و کلزای استان قم در سطح نازل است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم ادامه داد: سه استان گلستان، خوزستان و فارس، مرغوب‌ترین گندم‌ها را دارند و در سال گذشته 80 درصد واردات استان قم از این سه استان مذکور بوده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار