معاون وزیر جهاد کشاورزی:
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 96، بیش از 280 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ های کشور اجرا شده است.
کد خبر: ۶۰۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴ 16 May 2018

به گزارش تابناک قم، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم عصر سه شنبه اعلام کرد که علی مراد اکبری در حاشیه بازدید از طرح های آبیاری نوین این سازمان افزود: برای بهینه سازی مصرف آب، افزایش کارایی و در نهایت بهره وری در مصرف آب، یکی از روش هایی که در کشور پیگیری می کنیم، توسعه روش های مدرن آبیاری است.

وی اضافه کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب در مرحله اول اجرای سیستم های آبیاری میکرو و در مراحل بعد سیستم های کلاسیک و سایر سیستم های کم فشار است.

وی ادامه داد: با اذن رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی 250 میلیون دلار و حدود 800 میلیارد تومان نیز از محل منابع عمومی دولت برای توسعه روش های مدرن آبیاری در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در مجموع با حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار می توانیم بالغ بر 200 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را در کشور اجرا نماییم.

اکبری خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب برای تنظیم، مهار و توزیع منابع آبی در کشور هزینه شده و حدود یک میلیون هکتار نیز در دست اجرا داریم و این نشان می دهد که دولت عزم راسخی برای مدیریت مصرف منابع آب در کشور به کار گرفته است.

وی در ادامه، ضمن ابراز رضایت از اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان قم، بیان کرد: در یک مزرعه گندم که امروز بازدید داشتم، با روش «تیپ» آبیاری شده با حدود 2 هزار و 600 متر مکعب مصرف آب بین هفت تا هشت تن گندم در هکتار تولید شده که این نشان می دهد کارایی روش های نوین آبیاری بسیار بالاست و می توانیم بحران آب را در کشور با این روش مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر این که استان قم در اجرای سیستم های نوین آبیاری خیز بسیار خوبی برداشته است، خاطرنشان کرد: تا قبل از سال 92 متوسط اجرای سیستم های نوین آبیاری در قم حدود 750 تا 800 هکتار در سال بود که این میزان در سال گذشته به بالغ بر چهار هزار هکتار رسیده و امسال نیز اجرای پنج هزار هکتار سیستم نوین آبیاری را در استان در دستور کار داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در بحث تامین منابع مالی اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان قم هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: هر گونه برنامه ای برای توسعه سیستم های نوین آبیاری در استان عملیاتی بشود، منابع مالی آن در مرکز تامین خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: عزمی که در استان قم برای اجرای سیستم های نوین آبیاری ایجاد شده در سایر نقاط کشور نیز ایجاد شود تا بتوانیم در اقصی نقاط کشور به خصوص در مناطق کم آب و در فلات مرکزی منابع آبی را مدیریت نماییم.

400 میلیارد ریال برای اجرای سیستم های آبیاری اختصاص یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این بازدید گفت: 400 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در قم در سال جاری اختصاص یافته است.

محمدرضا طلایی افزود: با توجه به این که در استان قم با چالش جدی آب مواجه هستیم، در چهار سال گذشته اعتبارات خوبی به بخش آب اختصاص داده شد و سالانه حدود پنج هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغ های قم اجرا می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 27 درصد از اراضی زراعی و باغی استان قم تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته و با این روند پیش بینی می کنیم در چهار سال آینده هیچ زمینی در استان نخواهیم داشت که شرایط اجرای سیستم های نوین آبیاری را داشته باشد و در آن این سیستم ها اجرا نشده باشد.

به گفته وی، با اقدام های انجام شده در اجرای سیستم های نوین آبیاری و همچنین تغییر الگوی کشت، نیاز آبی بخش کشاورزی استان قم را به کمتر از 50 درصد کاهش داده ایم.

طلایی گفت: با اجرای سیستم های نوین آبیاری و همچنین کاهش سطح زیر کشت، در تولید محصولات کشاورزی نه تنها کاهشی نداشتیم، بلکه امسال شاهد افزایش تولید در بخش کشاورزی قم بودیم.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میانگین تولید بخش کشاورزی استان در سال برابر 750 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

وی در ادامه با اشاره به این که ظرفیت دام استان قم بسیار بالاست و بر همین اساس کشت علوفه برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: حذف کشت یونجه به صلاح بخش کشاورزی استان نیست، زیرا حمل علوفه از استان های دیگر به قم هزینه بالایی دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که محصول یونجه نیاز آبی زیادی دارد، توانستیم با اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع یونجه استان، نیاز آبی این محصول را به کمتر از یک سوم کاهش دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که 11 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول یونجه در استان قم است، تصریح کرد: با اجرای این سیستم نیاز آبی یونجه که در شرایط غرقابی 18 هزار متر مکعب است به پنج هزار و 500 مترمکعب می رسد که اگر فقط در همین 11 هزار هکتار این سیستم را اجرا کنیم، 200 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز محصول یونجه در استان به کمتر از 70 میلیون متر مکعب می رسد.

استان قم دارای 215 هزار راس گوسفند داشتی مولد، 35 هزار راس بز داشتی مولد، 115 هزار راس بزغاله پرواری، سه هزار و 500 نفر شتر، 27 هزار راس گاو شیری شامل 19 هزار راس گاو شیری اصیل مولد، سه هزار راس گاو دورگ شیری مولد، پنج هزار راس گاو شیری حذفی و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار