مدیرکل هواشناسی استان قم:
مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به کاهش بارندگی و افزایش دما در شهر قم، نسبت به اتمام ذخیره‌های آبی و تبعات اقلیمی اقدامات شهرسازی در قم هشدار داد.
کد خبر: ۶۰۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲ 14 May 2018

به گزارش تابناک قم، یحیی زارع ظهر دوشنبه در نشست مسئله شهر با عنوان اقلیم در نظام شهرسازی که در سالن همایش‌های اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان قم برگزار شد با اشاره به اینکه استان قم از جمله خشک ترین استان ها در ۱۱ سال اخیر بوده اظهار کرد: افزایش دو درجه‌ای دما در سال‌های اخیر نشان می‌دهد اقلیم قم به سرعت به مسیر گرمتر و خشک‌تر شدن پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه آب شرب مردم قم از ۲۷۰ کیلومتر آن طرف تر به قم می‌آید افزود: این موضوع تبعاتی دارد که بعدها بهتر درک خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در استان قم اظهار کرد: امسال بخشی از آب شرب به ناچار از آب‌های داخل شهر تامین می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۳۰۰ سرانه آب در کشور ایران به ازای هر نفر ۱۳ هزار متر مکعب بوده و الان به کمتر از هزار متر مکعب رسیده و اگر همین روند را ادامه دهیم در خوشبینانه‌ترین حالت حداکثر هفت تا هشت سال دیگر آب داریم.

توان اکولوژیک شهر قم ۲۵۰ هزار نفر است

زارع با اشاره به اینکه توان اکولوژیک شهر قم ۲۵۰ هزار نفر است ابراز داشت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت در قم هست و با توجه به ارزانی و تبلیغاتی که وجود دارد جمعیت در حال افزایش است.

وی با اشاره به بالا رفتن تراکم ساخت و ساز در شهر قم ادامه داد: انرژی‌های زیادی که مصرف می‌شود تا این ساختمان‌ها را گرم یا سرد کند.

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: مواردی که در شهر احداث می‌کنیم مانند نیروگاه برق از دیگر عوامل ایجاد جزیره گرمایی است. علاوه بر این در شهر قم ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در اختیار شهروندان است. در روز چیزی حدود ۲۵۰ هزار دستگاه از این موتورسیکلت‌ها در حال تردد است.

وی با اشاره به اینکه هر یک دستگاه موتورسیکلت بین هفت تا هشت برابر یک اتومبیل آلایندگی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: مانند این است که ۸۰۰ هزار دستگاه اتومبیل در حال ایجاد آلایندگی است.

زارع گفت: ما در قم باید از تجربه تهران استفاده کنیم تا به آن سرنوشت دچار نشویم درحالی که سبک زندگی مردم قم دارد متأثر از سبک زندگی مردم تهران می‌شود.

کاشت چمن و افزایش اثر گلخانه‌ای

وی با اشاره به اینکه مسئله فضای سبز شهری و چمن کاری در قم از دیگر موضوعات مهم دیگر است اظهار کرد: قرار است نیست برای طراحی شهری حتما چمن بکاریم. چمن آب زیادی مصرف می‌کند و تبخیر آن موجب ایجاد بخار آب بسیاری خواهد شد که بخار آب جزو گازهای گلخانه ای است.

مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به اینکه دی اکسید کربن و متان هم جزو گازهای گلخانه‌ای هستند، افزود: در شهر قم در مسیر باد غالب شهر دامشهر را ایجاد می‌کنیم تا دام‌ها و کود گاز متان تولید کنند و همه اینها به شکل گیری یک جزیره گرمایی منجر شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد گازهای گلخانه‌ای و شکل‌گیری جزیره گرمایی مانع بارش باران می‌شود، ادامه داد: در واقع در شهر قم مجمع الجزایر گرمایی داریم.

زارع با انتقاد از اجرایی نشدن پیوست‌های اقلیمی برای طرح‌های عمرانی اضافه کرد: قم تنها استانی است که مرکز تحقیقات هواشناسی در آن شکل نگرفته و دستگاه‌ها در تصمیماتی که در اقلیم موثر است هواشناسی را دخیل نمی‌کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار