سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی استان قم:
سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی استان قم گفت: قم از نظر اقلیمی دیگر شرایط مناسبی برای زندگی و سکونت ندارد و با معضلات زیست محیطی زیادی مواجه است.
کد خبر: ۶۰۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 14 May 2018

به گزارش تابناک قم، مهندس شبنم فاطمی ظهر امروز در نشست مسئله اقلیم در نظام شهرسازی در قم از سلسله نشست‌های عش آل محمد (ص) که در سالن همایش ساختمان اقتصاد و دارایی برگزار شد، عنوان کرد: معماری در قم سنخیتی با شرایط اقلیمی ندارد و باید با راهکارهای علمی در صدد گره گشایی از مشکلات فعلی بود.

رئیس سلسله نشست های عش آل محمد(ص) افزود: قم در این سالها دچار چالش‌های بیشماری شده است و در حال حاضر نیز از نظر اقلیمی دیگر شرایط مناسبی برای زندگی و سکونت ندارد و با معضلات زیست محیطی زیادی مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت مهارنشده در دهه شصت و هفتاد و افزایش نیاز به سرانه های شهری و توسعه شهر در ابعاد کالبدی در دهه هشتاد برای برون رفت از بحران دهه های قبل و معضلات زیست محیطی و نزدیکی به مرز نابودی اکولوژیک شهر از دغدغه های جدی به شمار می رود.

فاطمی اظهار کرد: در سایه این همه عوامل با ورود به دهه نود و نزول اخلاق در شهر و نیاز مقابله با بحران های اجتماعی در آستانه ورود به سال 1400 علی رغم تدوین سند چشم انداز و جملات نوید بخش در واقعیت با شهری مواجه ایم که دیگر محلی برای زندگی نیست.

وی تصریح کرد: جای خرسندی است که سیاست ورزی دولت از توسعه های افقی و عمودی شهر در حاشیه شهرها به سمت توسعه های درون زای شهری و افزایش کیفیت زنگی در مرکز شهرها رو کرده است.

سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی استان قم بیان کرد: امروز مسئولان نیز از وضعیت نابسامان شهر قم سخن می گویند همه باید به سمت اصلاح معضلات حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: برخورد با چالش ها نیازمند اراده مدیریتی و سیاسی در همه سطوح و فرهنگ راهبردی مشترک بین همه مدیریت ها است تا به یک نظم پایدار مبتنی بر بهبود اوضاع برسیم.

فاطمی گفت: بنا داریم با هم افزایی مدیریت شهری و رویکرد حل مشکلات، شهر را از پرتگاه نابودی نجات دهیم و از تنگناهای بحران زده متلاطم عبور کنیم.

وی افزود: با توجه به چنین رویکردی از ادارات درگیر این حوزه همچون اداره هواشناسی و جهاد کشاورزی و اداره راه و شهرسازی و استانداری دعوت کرده ایم تا با هم فکری و تلاش علمی نتایج را به سازمان های برنامه ریز ارائه دهیم.

رئیس سلسله نشست های عش آل محمد(ص) بیان کرد: قم توان اقلیمی کم نسبت به جمعیت دارد و برای 250 تا 300 هزار نفر پاسخگو می باشد و با وضعیت بی آبی در شرایط اقلیمی نامناسبی مواجه ایم.

وی اظهار کرد: از اساتید و هیات علمی دعوت شد تا به بررسی های علمی پیرامون موضوعات بپردازند، برای شهر قم با این جمعیت زیاد و توان اقلیم کم باید راهکارهایی در نظر گرفت که در آینده با مشکلات جدی تری روبرو نشویم.

فاطمی عنوان کرد: بن مایه این نشست دستاوردهای علمی و راهبردی است بر این اساس در ادامه برگزاری نشست ها در ماه رمضان نشست شهر هوشمند با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم و بعد از آن نشست زائر و زیارت را برگزار می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نشست های دیگر نیز تحت عنوان بافت فرسوده و امنیت در بافت شهری با همکاری دادگستری قم، و نیز کالای ایرانی در ساختمان در سال جاری برگزار خواهد شد.

رئیس سلسله نشست های عش آل محمد(ص) گفت: اهمیت مساله هواشناسی و اقلیم در شهرسازی اهمیت بسیاری دارد و می تواند بسیاری از معادلات شهرسازی استاندارد و توسعه یافته را تغییر دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار