معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم با اشاره به فعالیت یک مرکز ژنتیک دولتی و چهار مرکز غیر دولتی در استان گفت: سال گذشته بالغ بر 2 هزار زوج قمی از مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج استفاده کردند.
کد خبر: ۶۰۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶ 13 May 2018

به گزارش تابناک قم، محمد احمدی نیا روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: مشاوره ژنتیک در موارد ازدواج فامیلی، بارداری در سن بالای 35 سال، خانواده های با سابقه افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، نابینایی، بیماری های متابولیک، اختلالات عصبی عضلانی و نقایص مادرزادی توصیه می شود.

وی گفت: جهت کمک به خانوادهای نیازمند برای بروز از پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی برای انجام مشاوره ژنتیک بالغ بر 2 میلیارد و 600 ریال در سال 96پرداخت شده است.

وی ادامه داد: توسعه مراکز ژنتیک و از همه مهمتر آگاهی مردم جامعه از جمله مواردی است که می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری و کاهش معلولیت‌ها داشته باشد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قم گفت: این معاونت با برنامه های آگاه سازی وغربالگری در خصوص پیشگیری از معلولیت ها، آموزش ها و مهارت های زندگی و گسترش مراکز مشاوره تخصصی به دنبال ارتقای سطح سلامت اجتماعی جامعه است.

احمدی نیا افزود: مشاوره ژنتیک نوعی مشاوره پزشکی در خصوص آگاه دادن به خانواده ها جهت شناخت عوامل معلولیت زا و پیشگیری از آن ها با هدف داشتن نسلی سالم در آینده است.

وی همچنین با بیان این که در سال 96 بیش از 2 هزار و 300 دختر دبیرستانی قمی مورد غربالگری اختلالات ژنتیکی قرار گرفتند، گفت: این غربالگری نشان داد که بالغ بر 9 درصد در صد دختران دبیرستانی در این استان، زمینه های اختلال ژنتیکی داشته و به همین منظور طرح غربالگری باید در سراسر مدارس استان اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی که در آنها سابقه تکرار معلولیت‌ها وجود دارد خطر مبتلا شدن فرزندشان به آن بیماری بیشتر از افراد عادی خواهد بود، به طوری که این خانواده‌ها 2 تا 3 برابر افراد عادی در معرض خطر به دنیا آوردن نوزاد معلول قرار دارند.

احمدی نیا تصریح کرد: به همین جهت در برنامه ششم توسعه برنامه غربالگری تدوین شده که اجرا خواهد شد و تمام زوج هایی که در آستانه ازدواج هستند، تحت انجام آزمایش‌های غربالگری قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص نحوه انجام این آزمایش، گفت: غربالگری توسط پرسشنامه‌های استاندارد انجام می‌شود که با این روش می‌توانیم اطلاع پیدا کنیم که آیا ازدواج و فرزندآوری افراد منجر به تولد معلول یا مبتلا به بیماری ژنتیکی خواهد شد یا خیر.

وی ادامه داد: با انجام این کار افراد شناسایی شده به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی می‌شوند و مشاور ژنتیک با بررسی شجره ‌نامه و سابقه بیماری در خانواده این افراد به بررسی میزان خطر تکرار بیماری می‌پردازد و راهکارهای لازم را به خانواده ارائه می‌دهد.

احمدی نیا با اشاره به مراجعه بیش از سه هزار و 694 تن به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی قم در سال گذشته، افزود: از این تعداد بیش از سه هزار و 420 تن به مراکز مشاوره خصوصی و بالغ بر 274 تن به مراکز دولتی مراجعه کرده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار