مدیرکل هواشناسی:
مدیرکل هواشناسی قم با مهم دانستن مقوله اقلیم در شهرسازی و توسعه و عمران شهرها گفت: در طراحی پروژه های صنعتی این استان توجه به شرایط اقلیمی مورد غفلت قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۰۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳ 12 May 2018

به گزارش تابناک قم، یحیی زارع روز شنبه درگفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: مسائل مرتبط با شهرسازی ،مباحثی بسیار گسترده ای است و تاثیر مستقیم و بسزایی نیز در سلامت روح و روان افراد جامعه دارد.

وی شرایط اقلیمی و جغرافیایی را به عنوان یکی از این مسائل دانست و گفت: برای استفاده بهینه ازوضعیت اقلیمی یک منطقه و یا شهر درراستای کاهش مصرف انرژی، می توان از داده ها و اطلاعات هواشناسی استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود اقلیم های گرم و خشک در مناطقی از کشور مانند قم و وجود نور آفتاب به میزان فراوان گفت: متاسفانه از این نعمت و ظرفیت خدادادی بهره گیری نمی شود، و همچنان روش ها و شیوه های مصنوعی به جای طبیعی برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل هواشناسی قم اظهار داشت: به طور معمول تاسیسات و صنایعی که احداث می شود، متاسفانه از تنها چیزی که بهره مندی کافی را نمی برند، اوضاع اقلیمی و اده های هواشناسی با وجود نقش حساس آنها بر محیط زیست است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

وی با یادآوری اینکه ایران به لحاظ ذخایر نفتی رتبه سوم و از نظر منابع گازی مقام دوم جهان را دارد، افزود: این منابع به جای سودآوری به یک منبع ضرر و زیان تبدیل شده است.

زارع گفت: میزان مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط جهانی است، و این کشور یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان به شمار می رود.

وی افزود: در این میان انرژی الکتریکی و برق مصرف بیشتری دارند و برای تولید آن از طریق سوخت های فسیلی محیط زیست را تخریب و دچار آسیب می کنیم.

زارع گفت: آسیب رسانی به طبیعت درحالی صورت می گیرد که می توانیم با طراحی صحیح و کاملا اصولی و علمی ساختمان ها از مصرف سوخت های آلاینده بکاهیم و انرژی های پاک و خورشیدی را جایگزین آن نماییم.

وی با تاکید بر ضرورت بیشترین بهره مندی ها از انرژی بادی گفت: با تلاش های صورت گرفته مقرر شده همه دستگاه ها و اداره های دولتی میزان مصرف انرژی خود درسال جاری 20 درصد کاهش دهند.

مدیرکل هواشناسی قم همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ذهنیت سازی در مسئولان و تصمیم گیران استان و کشور برای استفاده بیش از پیش از انرژی های طبیعی و سودمند زیست محیطی افزود: برگزاری نشست اقلیم شهرسازی با همکاری مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم از جمله آن است.

وی مکان و زمان نشست یاد شده را 24 اردیبهشت ماه جاری در اداره کل امور اقتصادی استان ذکر کرد و افزود: مشخص کردن توان اکولوژیکی و اقلیمی قم، تبیین معضل گلخانه و جزیره های گرمایی موجود در شهر و کشور از محورهای اصلی این نشست است.

وی با بیان اینکه جزیره های مذکور معمولا درسطح کشور، شهر و یا مناطقی از شهر ایجاد می شوند، افزود: به عنوان نمونه نیروگاه تولید برق قم یکی ازجزایر گرمایی این شهر است.

وی کاشت بی رویه چمن درقم و تولید بخار آب ناشی از آن که یکی از گازهای گلخانه ای است را نیز ازدیگر علت های وجود جزیره های گرمایی درقم دانست وگفت: تولید به وفور موتورسیکلت که هر دستگاه آن بین 7 تا 8 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کنند، و بالا بودن اتومبیل های تک سرنشین نیز نقش مهمی در ایجاد گاز کربنیک و افزایش درجه حرارت دما دارند‌.

بیش از 300 هزار دستگاه موتور سیکلت در قم وجود دارد‌.

زارع گوشزد نمودن تاثیر تصمیم هایی که منجر به ایجاد خورده اقلیم در شهر می شوند، و همچنین الگو و روندهای آینده اقلیم شهر و تعیین راهکارهای مواجه با آن را نیز از دیگر محورهای این نشست برشمرد و گفت: برای احیای مجدد محیط زیست تغییر و اصلاح شیوهای نادرستی که تاکنون در زمینه شهرسازی اعمال می کردیم، ضروری است.

نشست اقلیم شهرسازی از سلسله نشست های عش آل محمد (ص) است، که قرار است به همت مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی و دستگاه های سیاست گذار، تصمیم گیر و تاثیر گذار مسائل شهری مانند اداره کل فناوری اطلاعات استانداری، مرکز شهر هوشمند شهرداری، معاونت های عمرانی و امور زائران استانداری، سازمان نظام مهندسی و دادگستری استان حول محور موضوع هایی مانند زائر و زیارت، شهر هوشمند، بافت فرسوده ، امنیت در بافت شهری و ساختمان سازی برگزار شود‌.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار