رئیس هیات مدیره مراکز توانبخشی غیردولتی استان قم گفت: 35 مرکز توانبخشی زیر نظر بهزیستی استان در خدمات رسانی به معلولان فعال است.
کد خبر: ۶۰۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ 12 May 2018

به گزارش تابناک قم،محمدحسن قنبری اظهار داشت: در این مراکز بیش از 2 هزار معلول ذهنی، جسمی، کودکان اتیسم، کودکان کم شنوا، سالمندان و بیماران اعصاب و روان خدمات توابخشی دریافت می کنند.

وی افزود: در تعدادی از این مراکز که اختصاص به بیماران اعصاب و روان، معلولان ذهنی و سالمندان دارد به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می شود.

وی با اشاره به این که 2 مرکز اتیسم در قم خدمات ارائه می کند گفت: کودکان در رده سنی زیر 6 سال در قم از خدمات توانبخشی، گفتار درمانی و کاردرمانی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 80 کودک از خدمات این مراکز بهره مند می شوند.

اتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود و علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می کند.

ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری دست زدن، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه از جمله نشانه های اتیسم است.

قنبری با بیان این که 50 درصد مراکز توانبخشی در ساختمان های اجاره ای قرار دارد گفت: مراکز توانبخشی باید برای معلولان مناسب سازی شود که این امر در ساختمان های اجاره ای امکان پذیر نیست و در صورت هرگونه تغییر در ساختمان های اجاره ای باید بعد از تخلیه و یا تمام شدن مدت زمان اجاره ساختمان را به حالت اولیه برگرداند که این امر برای مدیران مراکز توانبخشی هزینه بر است.

وی از خیران و مردم استان قم خواست تا با مراجعه به اداره کل بهزیستی قم و یا واریز وجه به شماره حساب مشارکت های مردمی این اداره کل، در کمک رسانی به قشر معلول قدم خیر بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار