رئیس جمهور روحانی در سفر اخیر خود به خراسان رضوی طی سخنانی اعلام کرد، در سال گذشته به جز شش استان در دیگر نقاط کشور نرخ بیکاری کاهش یافته است. این دومین باری است که در یک ماه اخیر، رئیس جمهور آمار غلطی پیرامون اشتغال می دهد.
کد خبر: ۶۰۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲ 07 May 2018

 به گزارش تابناک قم، آمار غلط آقای رئیس جمهور از وضعیت نرخ بیکاری در استان هارئیس جمهور روحانی در سفر اخیر خود به خراسان رضوی طی سخنانی اعلام کرد، در سال گذشته به جز شش استان در دیگر نقاط کشور نرخ بیکاری کاهش یافته است. این دومین باری است که در یک ماه اخیر، رئیس جمهور آمار غلطی پیرامون اشتغال می دهد.

در یک ماه اخیر، رئیس جمهور دو بار در مورد آمار اشتغال و نرخ بیکاری در کشور صحبت هایی کرده اند که هر دو بار آمارهای غلطی توسط ایشان ارائه شده است. در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران دولتی، در حالی که در مورد فضای مجازی سخن می گفتند، آماری از ایجاد اشتغال در این فضا اعلام کردند که موجب تعجب محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

روحانی گفت: من همواره تأکید کرده ام که اشتغال مردم نباید آسیب ببیند. آماری که وزیر ارتباطات در سال گذشته اعلام کردند، دو میلیون شغل در این فضا هست. آماری که دست من رسیده بالاتر از این هاست! هر چند بعد از این آمار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمار را تصحیح و اعلام کرد، میزان 200 هزار شغل در دو سال درست است، نه دو میلیون شغل و این یک اشتباه لفظی از آقای رئیس جمهور بوده است؛ این اولین آمار غلط از اشتغال بود که رئیس جمهور اعلام کرد.

در سفری هم که به تازگی رئیس جمهور روحانی به خراسان رضوی داشتند در جمع مردم سبزوار اعلام کردند، در سال گذشته به جز شش استان در سایر نقاط کشور نرخ بیکاری کاهش یافته که یکی از استان های موفق در این زمینه، استان خراسان رضوی با 124 هزار اشتغال است. آمارهای مرکز آمار ایران پیرامون نرخ بیکاری، نشان می دهد که این آمارهای رئیس جمهور پیرامون وضعیت اشتغال و بیکاری استان ها، باز هم اشتباه است.

نمودار زیر که از گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 1396 استخراج شده است، نشان می دهد در سال 96 نسبت به سال 95 نرخ بیکاری در هشت استان ایلام، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، مرکزی و همدان افزایش یافته و این در حالی است که روحانی، تعداد استان هایی که نرخ بیکاری در آن ها در سال 96 در مقایسه با سال 95 افزایش یافته است را تنها شش استان اعلام کرد.

همچنین باید در کنار این آمار غلط، دو استان یزد و کرمان را نیز قرار داد، چون نرخ بیکاری در این دو استان در سال 96 در مقایسه با سال 95 ثابت بوده و در باقی استان ها هم نرخ بیکاری کاهش یافته است.

آمار غلط آقای رئیس جمهور از وضعیت نرخ بیکاری در استان ها

بنابراین، باید به تیم اقتصادی دولت و مشاوران و وزیران رئیس جمهور توصیه کرد، بهتر است آمار دقیق تری در اختیار رئیس جمهور قرار دهند تا دیگر در سخنرانی های خود، یکباره آمار اشتغال در فضای مجازی را دو میلیون اعلام نکنند و یا تعداد استان هایی را که در آن ها نرخ بیکاری در سال 96 در مقایسه با سال 95 افزایش داشته است را کاهش ندهند!

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
از این غلطا زیاد میکند...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار