رئیس نهضت سواد آموزی:
رییس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای سواد آموزی اتباع بیگانه مقیم کشور گفت: طی سال گذشته، بیش از 27 هزار اتباع خارجی با شرکت در کلاس های سوادآموزی، از آموزش های خواندن و نوشتن بهره مند شدند.
کد خبر: ۶۰۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳ 05 May 2018

به گزارش تابناک قم، علی باقرزاده روز شنبه در «آیین تجلیل از آموزش دهندگان و سواد آموزان نمونه قم» اظهار داشت: در حالی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، میانگین نرخ باسوادی در اتباع کشور 6 درصد بود، این نرخ هم اکنون به حدود 62 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میانگین نرخ با سوادی در میان افاغنه ساکن در ایران 12 درصد بیشتر از کل با سوادان در کشور افغانستان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران و مطابق سرشماری نفوس و مسکن انجام شده در سال 95، نرخ با سوادی در میان گروه هدف یعنی افراد 10 تا 49 سال به 95.4 رسیده است، افزود: این نرخ تقریبا 2.8 درصد نسبت به سال 90 رشد داشته و 1.5 میلیون تن از آمار بی سوادان کشور کاهش پیدا کرده که یک میلیون و 130 هزار تن از این افراد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند.

باقرزاده همچنین با اشاره به طرح های پیش بینی شده برای تثبیت مهارت خواندن و نوشتن، مطالعه و تاسیس مراکز یادگیری محلی را از جمله آن ذکر کرد و گفت: در این مراکز علاوه بر خواندن و نوشتن مهارت های اساسی زندگی نیز آموزش داده می شود.

وی با اشاره به تمرکز ویژه بر گروه سنی 10 تا 19 سال به دلیل تاثیری که با سواد بودن بر روی زندگی فردی آنها دارد، گفت: در سه سال گذشته طرح باسواد کردن والدین و بستگان بی سواد دانش آموزان نیز در مدارس کشور اجرا شده و 370 هزار تن از این طریق با سواد شدند.

باقرزاده با تاکید بر این که وزارت آموزش و پرورش، طرح سوادآموزی سربازان وظیفه، زندانیان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) را نیز با جدیت دنبال می کند، افزود: در سه سال گذشته 10 هزار معلول بی سواد تحت پوشش بهزیستی با سواد شدند.

وی همچنین با اشاره به کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش، افزود: طبق قانون اصلاح تبصره 17 ماده 10 که در سال 95 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اگر این وزارتخانه با کسری نیرو مواجه بود، این امکان را دارد که از چهار گروه به عنوان حق التدریس استفاده کند، که یکی از آنها آموزش دهندگان هستند.

وی افزود: در خصوص آموزش دهندگان و این که منظور از آنها معلمان مدارس یا آموزش دهندگان کلاس های نهضت سواد آموزی هستند ابهام هایی وجود دارد که امیدواریم رفع شود، اما آموزش و پرورش در سال های آینده با کسری نیرو مواجه خواهد شد و می تواند از این طریق و مجوزهایی که از دولت می گیرد این کمبود را جبران کند.

وی افزود: در قالب طرح دیگری که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، به صراحت اعلام شده کسانی که از هر مسیری در آموزش و پرورش کار کردند و حق التدریس شدند با یک شرایط و الزام هایی می توانند طبق قانون و مجوز دولت در آموزش و پرورش استخدام شوند.

وی گفت: آموزش و پرورش مصمم است اگر قانونی در مجلس تصویب شد آن را اجرا کند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سواد آموزی در قم گفت: این استان از نظر با سوادی در ردیف 10 استان نخست کشور قرار دارد و مهم تر از آن کم شدن نرخ بی سوادان است که در 5 سال گذشته 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

باقرزاده یادآور شد: قم به لحاظ شدت مهاجر پذیری و زیاد بودن آمار حاشیه نشینی و اتباع بیگانه، یک استان خاص است؛ ولی معیارها و شاخص های مدنظر آموزش و پرورش نشان داده که در سه سال اخیر جزو استان های موفق سواد آموزی بوده است.

در این آیین که در سالن اجتماعات خانه معلم قم برگزار شد، 97 تن از آموزش دهندگان و سوادآموزان نمونه این استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار