آئین رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث ظهر امروز با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸ 26 April 2018

به گزارش تابناک قم، آیین رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث ظهر امروز با علما، اساتید، طلاب، محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد.

در این آیین آیت‌الله خاتمی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ، آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و حجج‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، شهریاری، بهرامی، کشوری و همچنین نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید نیز حضور دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین بهرامی، پایگاه جامع الاحادیث را بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه باقابلیت‌های تحقیقاتی خاص دانست و اظهار داشت: این پایگاه نتیجه سه دهه تلاش متخصصان بوده و در جمع‌آوری این تحقیقات نتایج قابل قبولی به دست می‌آید.

وی با تأکید بر احادیث اعراب‌گذاری شده در این پایگاه، افزود: علامت‌گذاری، تنظیم ویژگی‌های ظاهری احادیث و ترکیب آیات و احادیث، از کارهای انجام‌شده این پایگاه است.

رئیس مرکز فناوری حوزه‌های علمیه 199 عنوان کتاب حدیثی و حدود 400 هزار حدیث گردآوری‌شده در این پایگاه را موردتوجه قرارداد و گفت: این پایگاه، کار پیدا کردن احادیث توسط حدیث پژوهان را تسهیل کرده و امکان مقایسه احادیث با یکدیگر را فراهم آورده است.

بهرامی اطلاعات راجع به سند احادیث را در این پایگاه قابل‌دسترسی دانست و عنوان کرد: قابلیت شخصی‌سازی مطالب و درج نقد و گفت‌وگو برای متخصصان از ویژگی‌های دیگر این پایگاه بوده و قابلیت‌ها و اطلاعات این پایگاه در آینده ارتقا می‌یابد.

وی استفاده از تکنولوژی بومی را در این مرکز موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: خوشبختانه در این پایگاه تاکنون با مشکل هک مواجه نبوده‌ایم و فعالیت‌های موضوعی انجام‌شده بر روی احادیث در دو نرم‌افزار ارائه‌شده است که افراد با توجه به موضوع انتخابی خود به مطالب دسترسی پیدا می‌کنند.

رئیس مرکز فناوری حوزه‌های علمیه ادامه داد: زمینه بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی به‌وسیله منابع موجود در کارگاه فراهم‌شده که در حوزه پژوهش در نوع خود منحصربه‌فرد است.

بهرامی با اشاره به ویژگی دوم این پایگاه ابراز کرد: کار جمع‌آوری و پژوهش درزمینهٔ احادیث اهل‌بیت (ع) از قدیم‌الایام توسط علماء دین انجام‌شده که امروزه با بهره‌گیری از امکانات و پیشرفت تکنولوژی با راحتی بیشتری انجام می‌شود.

وی پایگاه حدیث را نسل جدید از جامع‌های حدیثی خواند و خاطرنشان کرد: یک پرونده عظیمی از اطلاعات در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد که علاوه بر موضوع انتخابی، اطلاعات فزاینده‌ای در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز فناوری حوزه‌های علمیه مشکل برچسب زدن در شناسایی موضوع در نرم‌افزار را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: برای رفع این مشکل، با برچسب‌گذاری و ایجاد نمایه‌ها، احادیث موردنظر در دسترس قرار می‌گیرند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار