مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم:
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم گفت: به طور کلی جمعیت هلال احمر قم بیش از 18 هزار نفر عضو دارد که تنها 7 هزار نیروی داوطلب در قم فعالند.
کد خبر: ۵۹۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 25 April 2018

به گزارش تابناک قم، دکتر محمد گلفشان شامگاه سه شنبه در سیصد و نوزدهمین جلسه بنیاد قم پژوهی با موضوع "جمعیت هلال احمر قم از دیروز تا امروز" با اشاره به فعالیت های این سازمان مردم نهاد عنوان کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان مردم نهاد و خیریه است که توسط افراد خیر و داوطلب فعالیت می کند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: این نهاد وابسته به دولت نیست و تنها سازمان مردم نهادی است که از وسعت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

وی تصریح کرد: شاید تصور ما این است که در زمان بحران این سازمان فعال می باشد در حالی که به عنوان یک نهاد مردم دار و نیکوکارانه در همه زمینه ها فعالیت داریم.

گلفشان در مورد تاریخچه فعالیت های بشردوستانه اظهار کرد: در جنگی در اروپا تعداد زیادی کشته و زخمی شدند در آن زمان تاجری برای حمایت از افراد زخمی با امکانات مالی خود به درمان می پردازد و پس از بازگشت به سوئیس مجموعه صلیب سرخ را در کشورهای غیر مسلمان راه اندازی می کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آن هلال احمر در کشورهای مسلمان ایجاد می شود و خدمات ارزنده ای را ارائه می نماید زمینه سفید پرچم های صلیب سرخ و هلال احمر نیز نشان از بی طرفی است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: هلال احمر و صلیب سرخ 4 هدف بزرگ را دنبال می کند که شامل تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و اقلیت ها، تلاش در برقراری دوستی و تفاهم و صلح میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها می باشد.

وی گفت: این ها از اهداف والایی است که با فطرت انسانی مانوس می باشد، ضمنا این دو نهادها 7 اصل مهم شامل انسانیت، بی غرضی، داوطلبانه، یگانگی، وحدت و جهانی بودن را رعایت می کنند ما عضو خانواده بزرگ فدراسیون هلال احمر هستیم و ملزم به رعایت این اصول می باشیم.

گلفشان بیان کرد: ایران در دوران ناصرالدین شاه در سال 1291 کنوانسیون ژنو را می پذیرد و نماینده ای را به آن جا می فرستند در سال 1301 دکتر امیر علم موسس چند بیمارستان با اختیاراتی که احمد شاه به او می دهد مقدماتی را برای تاسیس کمیته مرکزی شیر و خورشید فراهم می سازد.

وی اظهار کرد: باید بدانیم که شیر و خورشید قبل از قاجار بوده و ربطی به دوره پهلوی نداشته است، به طور کلی در سال1302 نیز جزء هلال احمرهای دنیا می شویم و در سال 1307 هم جمعیت بانوان نیز به آن افزوده می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم یادآور شد: در 1352 قمری سیلی در قم روی می دهد که نصف جمعیت از بین می رود شیخ اشراقی به منزل آیت الله حائری می رود تا برای جلوگیری از سیل تمهیداتی اندیشیده شود در آن زمان هیات مدیره ای برای مواجهه با بحران تشکیل می شود.

وی توضیح داد: در سال 1352 هیات وزیران وقت زمینی را به شیر خورشید قم می دهند که بالغ بر 4 هکتار بوده تا مجموعه ای را برای جوانان قم راه اندازی کنند، اما به واسطه جنگ بعد از انقلاب زمین به طور موقت به سپاه واگذار شد تا به خدمت بپردازند و به زودی این زمین را تحویل می گیریم.

گلفشان خاطرنشان کرد: ما در جهت تدابیر خدماتی سوله های امدادی را راه اندازی کرده ایم، که 2 سوله نیز در سلفچگان داریم همچنین انبارهای امدادی و پایگاه جاده ای در جاده قدیم قم تهران وجود دارد.

وی گفت: شماره تلفن 112 به طور بین المللی در اختیار متقاضیان است؛ جمعیت هلال احمر از سال 47 تاکنون خدمات خوبی ارائه نموده است و حتی هلال احمر در مدت فعالیت های خود بعد از انقلاب نیز شهدایی را تقدیم کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم بیان کرد: در ابتدای انقلاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود و قانون 1600 را اجرا می کند و درمان را به بهداشت و درمان و در خارج از کشور به هلال احمر می دهد ما در حال حاضر در بسیاری از کشورها درمانگاه داریم.

وی عنوان کرد: معاونت امداد و نجات در زمان بحران فعال است؛ ما جزء اولین استان ها در ارائه خدمات در زلزله بم بودیم و در کرمانشاه نیز در سر پل ذهاب و منطقه 4 استان فعال بودیم.

گلفشان یادآور شد: کمک به نوعروسان و تامین تجهیزات امانی به صورت رایگان برای متقاضیان و تامین داروی بیماران صعب العلاج از دیگر فعالیت ها می باشد.

وی گفت: ما در قم اندام سازی برای جانبازان و قطع عضوی ها انجام می دهیم که با قیمت مناسب و کیفیت عالی تولید می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: ما دارای دانشگاه علمی کاربردی در رشته های مرتبط دارو یاری و امداد هستیم در جاده گرمسار هشتمین پایگاه را راه اندازی کرده ایم و در جاده قم-تهران دو پایگاه داریم.

وی تاکید کرد: می توان در پردیسان ظرفیت هایی را برای جوانان ایجاد کنیم در این باره زمینی 4 هزار و 800 متر داده اند، اما 4 میلیارد تومان پول می خواهند که توان نداریم.

وی در پایان عنوان کرد: به طور کلی جمعیت هلال احمر قم بیش از 18 هزار نفر عضو دارد که تنها 7 هزار نیروی داوطلب در قم فعالند همچنین 100کارمند رسمی و پیمانی داریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار