مرجع تقلید شیعیان گفت: افرادی که کار تجارت انجام می‌دهند، قبل از شروع آن باید فقه را بدانند که احکام شرعی و الهی را در فعالیت‌های خود رعایت کنند.
کد خبر: ۵۹۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹ 23 April 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار طلاب مدرسه انوار طاها که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار داشت: زحماتی که برای رشد علم و معنویت در جامعه کشیده می‌شود، قابل‌تقدیر است، چراکه تمام تلاش انبیاء نجات مردم از جهل بوده و ما نیز باید در آن مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع)، افزود: علم چهار قسمت بوده که عبارت‌اند از علمی که انسان را نجات می‌دهد، علمی که نفعش به مردم می‌رسد، علمی که انسان را بالا برده و علمی که انسان را پایین می‌کشد.

مرجع تقلید شیعیان با تشریح این چهار بخش گفت: علمی که مردم را نجات می‌دهد همان قرآن بوده که در روز قیامت از مردم دستگیری می‌کند، علمی که نفع می‌رساند، علم فقه بوده که در سراسر زندگی مردم و تمام شئونات آن نقش دارد.

آیت‌الله علوی گرگانی ادامه داد: علمی که انسان را بالا برده و به آن ارج می‌نهد، علم نحو و ادبیات است، همچنین علمی که بشر را پایین کشیده و سطح او را نازل می‌کند، علم نجوم است، چراکه انسان در این علم، پیش‌گویی کرده و در برخی موارد در این اظهارنظرها اشتباه می‌کند که این مسئله باعث کاهش اعتبار فرد می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های علم نافع، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های علم نافع، تقویت روح انسان بوده و نکته مهم در فراگیری آن، توجه به این مطلب است که علمی را که می‌خواهیم آموزش ببینیم، پای درس استاد مناسب فرابگیریم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی از امام معصوم (ع)، تأکید کرد: افرادی که کار تجارت انجام می‌دهند، قبل از شروع آن باید فقه را بدانند که احکام شرعی و الهی را در فعالیت‌های خود رعایت کنند و رضایت خداوند متعال را به دست آورند.

آیت‌الله علوی گرگانی عنوان کرد: نکته مهم در فراگیری علوم، عمل کردن به آن‌ها بوده و اگر این‌گونه باشد، خداوند در روز قیامت برترین پاداش‌ها را به ما اعطا می‌کند.

حجت‌الاسلام عبداللهی نیز در ادامه این دیدار، با ارائه گزارش فعالیت‌های مدرسه علمیه انوار طاها، ابراز کرد: دو سال قبل با جذب 16 نفر طلبه در این مدرسه، با هماهنگی‌های صورت گرفته از طرف شورای فرهنگی حوزه علمیه با مراجع عظام دیدار صورت گرفته و گزارش فعالیت‌ها ارائه شد.

وی بیان کرد: در این مدرسه، تأکید اصلی بر حفظ سنت‌های اصیل حوزوی بوده و علاوه بر متون سنتی، تقریر نویسی و انتشار یک مقاله در هرسال، برای هر طلبه در نظر گرفته شده است.

عبداللهی خاطرنشان کرد: مدرسه علمیه انوار طاها در زمینه پژوهش و تحقیقات علمی از طلاب حمایت می‌کند که انگیزه کافی برای رشد علم و پژوهش در این مدرسه ایجادشده و طلاب به کارهای دیگر احتیاج پیدا نکنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار