کارشناس اداره کل مسکن و شهرسازی قم گفت: هویت قم، هویت سرسبزی است واین هویت سرسبزی باید دوباره به شهر بازگردد؛ قم از گذشته به شکل دست ساز دارای یک کمربند سبز عمیق بوده است که این مساله می تواند با همین ظرفیت ها نیز احیا شود.
کد خبر: ۵۹۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶ 23 April 2018

به گزارش تابناک قم، احمد رضایی ندوشن امروز در نشست علمی مساله اقلیم در شهرسازی قم در جهاددانشگاهی واحد استان قم گفت: یکی از مهمترین منابع عینی برای شناخت اقلیم قم، سوای تاریخ نگاری و سفرنامه ها و خاطرات شفاهی، عکس تاریخی و بسیار مهمی است که در سال 1313 توسط پژوهشگری به نام اشمیت از فراز شهر قم وبا هواپیما گرفته شده است.

کارشناس اداره کل مسکن و شهرسازی افزود: در این تصویر به خوبی مشخص است که اطراف قم با باغ های گسترده احاطه شده است و شهر قم از دورنما، یک شهر بسیار سرسبز و آباد است.

وی تصریح کرد: با احتساب موقعیت، فضا و وسعت فضای سبزی که در عکس قابل مشاهده است، می توان به راحتی محاسبه کرد که قم دارای هوایی خنک تر در تابستان و متعادل تری در زمستان بوده است.

وی اظهارکرد: با توجه به عکس هایی که از رودخانه قمرود موجود است مشخص می شود که کم آبی معظل جدی این شهر بوده است ولی اگر نگاهی دقیق به این عکس داشته باشیم می بینیم که این فضای سبز گسترده که در کتب تاریخ به عنوان کبودی در دل کویر شهرت یافته، دست ساز انسان است.

وی گفت: نکته مهم این است که هویت قم، هویت سرسبزی است واین هویت سرسبزی باید دوباره به شهر بازگردد؛ اگر مردم و مسئولان قم این هویت را باور داشته باشند قطعا برای برگرداندن قم به 84 سال پیش تلاش بیشتری خواهند کرد؛ قم از گذشته به شکل دست ساز دارای یک کمربند سبز عمیق بوده است که این مساله می تواند با همین ظرفیت ها نیز احیا شود.

کارشناس اداره کل مسکن و شهرسازی بیان کرد: امروزه شاهد ناکارآمدی قوانین حفظ منابع زیستی و فضای سبز هستیم زیرا بسیاری از ملاحظات قانونی و اجبارهای عمومی از جمله رشد جمعیت و ترافیک و.... باعث شده است که نوع ساخت و سازهای توسعه شهری بر ضد توسعه فضای سبز و زیست گیاهی شهر باشد.

وی گفت: هر ساله بخش و قطعه ای باغات در قم از بین می رود و این مساله اصلا خوشایند نیست؛ از دیگر سوی یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم این است که شهرداری ها باید خودگردان و از محل درآمدهای ساخت و ساز مخارج خود را تامین کنند و همین مساله نیز می تواند مشکل ساز باشد؛ از دیگر سوی شهرداری هم وظیفه دارد که فضای سبز شهری را گسترش دهد؛ باید از شهرداری حمایت کرد تا بتواند به هر دو وظیفه خود عمل کند.

توسعه شهری نیازمند یک نگاه فراگیر است

علی اکبر رحیمی مدیرستاد بحران شهرداری قم نیز در این نشست گفت: توسعه شهری نیازمند یک نگاه فراگیر است و یک نهاد نمی تواند با نگاه تک بعدی تمام مشکلات را حل کند.

وی افزود: یکی از فعالیت های مفید جهاددانشگاهی در این عرصه تلاش در جهت هماهنگ سازی نهادهای فعال و بهره بردار و مسئول در توسعه شهری است که بتوانند در آینده با نگاهی جامع در حوزه های محیط زیست و اقلیم و مباحث فرهنگی و... شهری در تراز و جایگاه قم بسازند.

مدیرستاد بحران شهرداری قم بیان کرد: بحران یک مساله بسیار گسترده است ولی متاسفانه در ایران تنها دو مقوله از آن را بیشتر به عنوان بحران می شناسند و از آن سخن می گویند و به نوعی به شکل تشریفاتی با آن برخورد می شود.

وی گفت: برای پاسخگویی مناسب به بحران ها باید از پیشتر زمینه های حل آن را فراهم کنیم زیرا وقتی بحرانی بوقوع پیوست دیگر به این راحتی نمی توان آن را حل کرد؛ آن هم اگر شهر برای چنین روزهایی آمادگی نداشته باشد قطعا مشکلات وسیع تر خواهد بود.

رحیمی اظهارکرد: مسایل مرتبط به بحران باید به شکل جدی در چنین مراکز و نهادها و مجامعی کلید بخورد تا زمانی که بحرانی حادث می شود دیگر کسی به دنبال مقصر نباشد؛ امروزه کشورهایی بلاخیز جهان خود را برای هر احتمالی آماده می کنند ولی متاسفانه برخی مسایل جدی را جدی نمی گیرند ولی در موقع بحران متاصل می شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار