رئیس سازمان بورس:
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ابزارهای بازار سرمایه(بورس) با نگاه به احکام فقهی و پرهیز از هرگونه صوری سازی معاملات، طراحی و اجرا می شود.
کد خبر: ۵۹۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ 23 April 2018

به گزارش تابناک قم، شاپور محمدی روز دوشنبه در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در قم افزود: سازمان بورس به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه برای طراحی ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه است و در این راه خود را مقید به رعایت اصول شرعی می داند.

وی با اشاره به جایگاه مهم حوزه علمیه قم در مباحث اقتصاد اسلامی و لزوم برگزاری همایش های تخصصی در این خصوص، بیان کرد: همکاری مشترک بورس با حوزه های علمیه در موضوع پرورش کارشناسان آشنا به قوانین مالی اسلامی، ارائه الگوهای جدید و تهیه محتوای مورد نیاز در این زمینه می تواند زمینه تقویت بازار سرمایه را فراهم کند.

وی ادامه داد: سازمان بورس می تواند از تحقیقات حوزه های علمیه در زمینه های اقتصادی اسلامی و بازار سرمایه حمایت و شرایط تشکیل نشست های تخصصی در این موضوع را فراهم کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی نیز در این دیدار گفت: هر آنچه در بازار سرمایه ایران رخ می دهد بر اساس فقه اسلامی طراحی شده است و این بازار نزدیکی بسیاری به عقود شرعی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان بیان کرد: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بر نحوه اجرای همه ابزارهای مالی در بازار سرمایه نظارت دارد و تاکنون 15 نوع ابزار مالی بر پایه فقه شرعی در این کمیته طراحی و 10 مورد از آن عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه از انجام هرگونه معامله شبهه ناک پرهیز دارد و به دنبال طراحی معاملات واقعی و در چارچوب شریعت اسلام است.

وی با اشاره به انجام بیش از 200 عنوان تحقیق با موضوع فقه اسلامی در معاملات بازار سرمایه، بیان کرد: بورس، بهترین شرایط را برای کارآمدی بیشتر بازارهای مالی کشور دارد و می تواند به تقویت اقتصاد نظام اسلامی کمک کند.

در این دیدار تفاهم نامه همکاری های مشترک در موضوع های فقهی مرتبط با بازار سرمایه میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه با سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار