مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم گفت: با توجه به کاهش ۶۰ درصدی بارندگی در استان، میزان منابع آبی نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش پیداکرده است.
کد خبر: ۵۹۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 22 April 2018

به گزارش تابناکقم،احمد حاج حسینی‌مسگربا اشاره به کاهش میزان بارندگی در سال 96 اظهار داشت: میزان منابع آبی استان قم، تابع میزان بارندگی بوده و با توجه به کاهش 60 درصدی بارندگی در استان، میزان منابع آبی نیز بیش از 60 درصد کاهش پیداکرده است.

وی افزود: حجم بارندگی در سال 96 به یک‌سوم در سال 95 کاهش پیداکرده، اما از میزان روان‌آب‌ها در سال 96 به حجم یک‌پنجم نسبت به سال 95 کاسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم با اشاره به فرهنگ نادرست مصرف آب در کشور و استان قم، گفت: در زمینه منابع آب زیرزمینی در تمام مناطق کشور به‌ویژه استان قم، به دلیل برداشت اضافی از این منابع، سالیانه بین 70 سانتی‌متر تا یک متر افت تصاحب زیرزمینی وجود دارد.

حاجی حسینی مسگر با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب، ادامه داد: در شرایط کاهش ذخایر آبی وقتی از میزان مصرف آب کاسته نمی‌شود، بحران‌های آبی تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: میزان روان‌آبی که از سدها برای تأمین آب شرب مردم به استان منتقل می‌شد، در فروردین سال گذشته 18 مترمکعب در ثانیه بود که این حجم در زمان حال به 4 مترمکعب و کاهش پیداکرده و نسبت به سال گذشته حدود یک‌پنجم از حجم آن کاسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم تأکید کرد: تصفیه‌خانه آب استان قم، با تسهیلاتی که از طرف بانک توسعه اسلامی تأمین‌شده است، 85 درصد رشد فیزیکی داشته که تا زمان هفته دولت در اواسط سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

حاجی حسینی مسگر به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در فصل تابستان پرداخت و عنوان کرد: در فصل تابستان، باید از تمامی ظرفیت‌ها به‌ویژه دو سد کوچری و پانزده خرداد به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تأمین آب استان قم استفاده کرد و تمام تلاش مسئولان در جهت ایجاد حداقل مشکلات برای تأمین آب قم بوده که این امر نیازمند همکاری مردم در مصرف صحیح آب است.

وی با اشاره به کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در کشور تصریح کرد: هدف این کارگروه تنظیم مصارف آبی در راستای همخوانی با اقلیم منطقه موردنظر بوده که برای هر منطقه‌ خاص، فرهنگ مصرفی خاصی تعریف‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم با اشاره به لزوم اصلاح شیوه مصرف آب در اقلیم خشک قم، ابراز کرد: فرهنگ مصرفی اقلیم قم به تأسی از مناطق پر آب بوده و باید اصلاح شود.

حاجی حسینی خاطرنشان کرد: کاشت چمن در فضاهای سبز استان، کشت یونجه در زمین‌های کشاورزی و پرورش دام‌هایی همچون گوساله و گاو با اقلیم خشک و کم آب استان قم سازگاری نداشته و این موارد باید جای خود را به مواردی که به آب کمتری احتیاج دارند بدهند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار