آیت‌الله مکارم شیرازی:
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: امیدواریم شهر قم به عنوان مرکز اسلامی و شیعی همواره برای تمام جهان اسلام آبرومند بماند نه اینکه یک کشور مستقل مانند واتیکان باشد.
کد خبر: ۵۹۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 22 April 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح یکشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که اعتراضات به شاه گسترده و زیاد شده بود، حکومت به حوزه علمیه پیشنهاد داد که قم مانند واتیکان یک کشور کاملا مستقل شود و در اختیار علما و مراجع قرار گیرد.

وی با اشاره به اهداف پیشنهاد مستقل شدن قم افزود: هدف از پیشنهاد این طرح این بود که مرجعیت و حوزه‌های علمیه را کاملا منزوی کنند، بنابر این این پیشنهاد قبول نشد.

مراجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: بدون تردید اگر با مستقل شدن قم موافقت می‌شد، علما و مراجع دیگر نمی‌توانستند در مورد ایران نظری بدهند چراکه در این صورت در امور کشور بیگانه دخالت کرده‌ بودند؛ همچنین علما و مراجع قم دیگر نمی‌توانستند در مجلس خبرگان و شورای نگهبان دخالت کنند و انتخاب ائمه جمعه، مسؤولان سیاسی عقیدتی و قضات ایران نیز توسط حکومت انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در صورت مستقل شدن قم، اگر مردم قم می‌خواستند به تهران، اصفهان و یا مشهد سفر کنند باید گذرنامه بگیرند، همچنین مردم قم نمی‌توانستند از آب، برق و گاز سراسری استفاده کنند و این پیشنهاد بسیار خطرناکی بود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان اخیر در خصوص مستقل شدن قم گفت: متاسفانه در روزهای اخیر سخنانی از برخی افراد در خصوص استقلال قم شنیده می‌شود که البته این سخنان را حمل بر اغراض و سوء نیت نمی‌کنم،‌ بلکه اعتقاد داریم این سخنان از ناآگاهی بوده است ولی در فضای مجازی به آن دامن زده‌اند.

مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام عنوان کرد: برخلاف تمام سخنانی که مطرح شده است، می‌گوییم که مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و می‌تواند مصالح، منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: زمانی که به ما می‌گفتند چرا در مسائل بحرین، سوریه و یمن دخالت می‌کنید، در پاسخ می‌گفتیم که مرجعیت مرز خاصی ندارد و مقلدین ما در تمام این کشورها حضور دارند و ما حق داریم مصالح را به آن‌ها گوشزد کنیم و نگران‌ آن‌ها باشیم و این عقیده با واتیکان شدن قم کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه بارها به مسؤولان تذکر دادیم که به قم به عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند اظهار کرد: شهر قم متعلق به تمام جهان اسلام است و آبروی آن آبروی جهان تشیع است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: به طور متوسط سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر برای زیارت حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران وارد شهر قم می‌شوند، همچنین حوزه علمیه به تمام شهرها و استان‌های داخل و مناطق زیادی از خارج از کشور عالم و مبلغ اعزام می‌کند.

وی با بیان این شهر قم از نظر کیفیت حوزه‌های علمیه در جهان اسلام بی‌نظیر است خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم شهر قم به عنوان مرکز اسلامی و شیعی همواره برای تمام جهان اسلام آبرومند بماند نه اینکه یک کشور مستقل مانند واتیکان باشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار