مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: ما سند فرهنگی جامع متناسب با جایگاه بزرگ و عظیم قم نداریم، معمولاً اگر طرح‌ها و برنامه‌هایی هم وجود داشته باشد موردی و محدود است.
کد خبر: ۵۹۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹ 21 April 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم با تأکید بر اینکه شهر مقدس قم نیازمند یک سند فرهنگی جامع است، اظهار داشت: ما سند فرهنگی جامع متناسب با جایگاه بزرگ و عظیم قم نداریم، معمولاً اگر طرح‌ها و برنامه‌هایی هم وجود داشته باشد موردی و محدود است.

وی با بیان اهمیت و ضرورت داشتن سند فرهنگی جامع استان قم افزود: خلأ وجود یک سند جامع و برنامه کلان راهبردی و هدایتگر حوزه فرهنگی در شهر مشهود است، که باید این دغدغه را شورای شهر قم مدنظر قرار دهد.

امام‌جمعه قم با تأکید بر وجود نشاط اجتماعی گفت: دولتمردان و جریان‌های مرتبط با دولت برداشتن نشاط تأکیددارند اصل این تأکید درست است، اما گاهی برخی به حاشیه رفته و به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: جریان حزب‌الله و انقلاب باید به شورونشاط در جامعه تأکید داشته باشند و این‌گونه به نظر نیاید که مقابل این امر هستند، اما تأکید بر این مسئله نباید عامل عبور از مرزهای شرعی و انقلابی شود، بنابراین باید در طرح‌های فرهنگی هر چه بیشتر تأکید بر نشاط اجتماعی در چارچوب‌های فرهنگی، شرعی و شئون شهر قم مدنظر قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه وجود انسجام‌بخشی بین نیروها و نظام‌مند شدن نیروها در طرح "چله سرو" می‌تواند ملموس باشد، ابراز کرد: ضمن اینکه باید اجازه کار انفرادی را داد اما یک بانک اقتصادی مناسب و وجود سندهای حاکم بر انسجام‌بخشی درون‌زا، متنوع و متراکم در طرح "چله سرو" مدنظر باشد تا دررسیدن به نگاه جامع کمک کند.

امام‌جمعه قم دستاوردهای ملموس ماندگار در طرح "چله سرو" را مدنظر قرارداد و گفت: برای نمونه، می‌توان در 40 گروه هنری 6 الی 7 هنر اصلی را تعریف و نوجوانان و جوانان را تربیت و تقویت کرد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به طرح مسجد محوری تأکید کرد: یکی از شاخص‌هایی که در ارتباط با مساجد تعریف و مشخص‌شده این است که در کل کشور حداقل باید هر هزار نفر یک مسجد با برگزاری سه نوبت نماز با روحانی داشته باشد، همچنین هر روستای بالای 500 نفر نیز باید یک مسجد داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه شهر قم گفت: این شهر بیش از یک‌میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد که حداقل باید دارای 1200 مسجد فعال باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: برای 40 نهاد عمومی یا اداره‌ای که با شاخص‌های اداره اسلامی پاسخگو هستند باید مسائل برایشان در حوزه ارائه خدمات در تراز یک‌نهاد اسلامی تعریف و تدوین شود.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر تقویت احساس هویت فرا استانی و فراملی در میان شهروندان قمی گفت: شهر قم با همه شهرهای ایران متفاوت است چراکه از همه شهرهای کشور در این استان افراد و شخصیت‌هایی حضور دارند و همچنین اکثر کشورهای دنیا نمایندگان و نخبگانی در این شهردارند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در استان‌ در دو سطح می‌توان انجام شود، یک سطح حضور فعال اعضای شورا و ورود آن‌ها به میدان عمل است سپس نمایندگان و مدیران حوزه‌های علمیه را با ابلاغی به آن‌ها مرتبط می‌کنیم و با ارائه بسته و ارسال جزوه در هدایت و راهنمایی مدیران باهم همکاری خواهیم داشت.

امام‌جمعه قم در پایان بر حمایت جامعه المصطفی در تکمیل و اجرای طرح "چله سرو" تأکید کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار