رئیس سازمان جهاد کشاورزی :
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: دولت خسارت 850 میلیارد ریالی ناشی از شیوع آنفلوانزای مرغی سال گذشته دراین استان را تسویه کرد.
کد خبر: ۵۹۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴ 15 April 2018

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی روز یکشنبه در پایان دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در تالار امام جواد(ع) استانداری در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: حدود 8 میلیون مرغ تخمگذار استان بر اثر این بیماری دچار آسیب شدند و کل رقم پرداختی به مرغداران حدود 600 میلیارد ریال بود.

وی افزود: با توجه به پرداخت 75 درصد از این خسارت توسط بیمه، با پیگیری های انجام شده توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، به تازگی و به دستور وزیر جهاد کشاورزی 200 میلیارد ریال باقی مانده از این مبلغ نیز به مرغداران پرداخت شد.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای جوجه ریزی مجدد در واحدهای مرغداری آسیب دیده و همچنین مهلت خواستن برای تسهیلات سرمایه جاری اخذ شده آنها در سال های گذشته افزود: برای این منظور از سوی استانداری قم پیگیری هایی از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته و امیدواریم واحدهای زیان دیده به چرخه تولید بازگردانده شوند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروس های آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C,B,A می باشد، در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون این که خود مبتلا به بیماری شوند ویروس آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند؛ مرغ، خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به این بیماری محسوب می شوند.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای جوجه ریزی واحدهای تخم گذار در اردیبهشت ماه سال جاری و تدابیر اتخاذ شده در این زمینه افزود: رعایت مسائل بهداشتی و تغییر ساختارها در مرغداری ها تاثیر زیادی در کاهش خسارت های ناشی از آنفلوانزا دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به تحقق تسهیلات سرمایه در گردش جهت تزریق به مرغداری های استان‌ مطابق مصوبه جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افزود: با توجه به افزایش قیمت جوجه، سرمایه مورد نیاز واحدهای مرغداری قم در سال جاری حدود هزار و 600 میلیارد ریال برآورد می شود، که این مبلغ از محل صندوق بیمه، سرمایه مرغداران و تسهیلات سرمایه در گردش تامین می شود.

طلایی افزود: هم اکنون مرغداری های قم در حال جمع آوری کودها و خروج نهاده های آلوده و ایحاد ساختارهای لازم برای تامین بهداشت، به منظور پیشگیری از شیوع دوباره آنفلوانزا هستند.

وی گفت: پس از وقوع آنفلوانزای مرغی در اسفند ماه سال گذشته، از آن زمان تاکنون در قم هیچ موردی از درگیر شدن با این بیماری مشاهده نشده است.

همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف کننده در قم برگزار می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری نخستین همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف کننده در این استان افزود: امسال برای نخستین بار همایش تجلیل از تولیدکنندگان و یا ارایه کنندگان خدمات که به مساله حفظ حقوق مصرف کننده توجه نمودند را برگزار می کنیم.

محمود سیجانی با اشاره به فرایند انتخاب تولیدکنندگان برتر برای شرکت در این همایش گفت: تمامی متقاضیان پس از ثبت نام بر اساس شاخص های معین توسط کمیته فنی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی تعداد واحدهای تولیدی ثبت نام شده را 76 واحد ذکر کرد و افزود: از این تعداد 23 واحد با اخذ 70 امتیاز لازم حائز رتبه شده و مشمول دریافت تقدیر و تندیس قرار گرفتند.

بیش از 95 درصد واحدهای صنعتی قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد. 2 هزار و 300 واحد تولیدی و صنعتی دارای مجوز در استان وجود دارد که حدود 370 واحد معادل 20 درصد از کل واحدهای تولیدی راکد هستند، و 80 درصد مابقی نیز از 10 تا 100 درصد به تولید مبادرت می ورزند.

سیجانی، زمان و مکان برگزاری همایش یاد شده را ساعت 10:30 روز پنجشنبه 30 فروردین 97 در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی قم اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان برتر که در بحث کیفیت و نرخ قیمت به عنوان گامی در جهت حمایت از کالای ایرانی، رضایت مشتری و مصرف کننده را کسب کردند، با حضور مسئولان استانی، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور تجلیل خواهند شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار