کد خبر: ۵۸۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸ 08 April 2018

به گزارش تابناک قم، می‌گویند کمبود منابع آبی به حدی است که جنگ‌های آینده بر سر آب است. این بی آبی در شهر‌های کویری بیش از سایر شهر‌ها و استان‌های کشور محسوس است آنقدر که در قم نیز بار‌ها و بار‌ها مسئولان از خسارات ناشی از خشکسالی خبر دادند و تدابیر برای تامین آب شرب منتج به انتقال آب از سرشاخه‌های دز شد.

کاهش چشمگیر سطح آب‌های زیرزمینی، عدم تامین حقابه دریاچه نمک و در نتیجه آن بروز گرد و غبار نمکی، فرونشست زمین در بخش‌های از استان همه زنگ هشدار‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر به صدا در آمده است.

بحران نگران کننده "کم آبی"

یحیی زارع معضل کم آبی در قم را جدی ارزیابی می‌کند و معتقد است: وضعیت اسف بار کم آبی در قم نگران کننده است، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی و نبود مدیریت منابع آبی سبب فرونشست زمین در مناطقی مثل جعفریه شده که باید برای این مسائل تدبیر اندیشیده شود.

مدیرکل هواشناسی استان قم کشاورزی قم را نیازمند تغییر الگوی کشت می‌داند و می‌گوید: در برهه کنونی با کاهش ۵۰ درصدی چهنه بندی بارش مواجه هستیم که با توجه به کمبود آب در استان اصلاح الگوی کشت اقدام ضروری است در این زمینه هم باید روش‌های سازگار با اقلیم قم مورد استفاده باشد.

زارع با تاکید بر لزوم اندیشیدن تمهیدات و تدابیر لازم برای مواجهه و مقابله با تهدیدات ناشی از کم آبی ادامه می‌دهد: آنچه برای آینده استان متصور است بارش‌های جبهه ای، یعنی بارندگی‌های شدید در بازه زمانی کوتاه که همراه با پدیده سیلاب است، و این آمادگی باید برای سیلاب‌های احتمالی ماه‌های آینده نیز باشد.

به گفته وی، فعال سازی سیستم هشدار سیل در استان و تاثیرات مثبت آن در تصمیم گیری‌های مدیریت بحران یکی از اقدامات موثر در آمادگی استان برای مواجهه با این پدیده است.

"کم آبی" بحران پیش روی قم

سید مهدی صادقی موضوع آب را در قم تنش زا می‌داند و اعتقاد دارد که مشکلات کم آبی در آینده به بحرانی فراگیر تبدیل می‌شود که برای جلوگیری از این بحران باید از امروز موضوع فرهنگسازی بهره برداری درست از منابع آبی در جامعه اجرا شود.

استاندار قم موازی کاری دستگاه‌های اجرایی در مقوله فرهنگسازی مصرف بهینه آب را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: مردم باید در جریان واقعیت تلخ کم آبی قرار بگیرند وقتی شهروندان در جریان خشکسالی‌های سال‌های اخیر قرار بگیرند اجرای تدابیر و تصمیمات برای گذر از این بحران را تسهیل می‌کند.

وی بحران کم آبی را واقعیتی تلخ توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی نگران کننده است که در کنار پلمب چاه‌های غیرمجاز که به کندی پیش می‌رود، اما باید از امروز برای سال‌های آینده نیز برنامه ریزی کنیم.

به گفته صادقی، راه برون رفت از بحران آبی این روز‌های استان مدیریت این بحران با فرهنگ سازی و القای این باور به شهروندان است، علاوه بر آن اصلاح الگوی آبیاری و کشت موضوع دیگری است که باید در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

۱۵ سال همراه با خشکسالی

محسن اروجی نیز خشکسالی را مهمترین بحران پیش روی استان می‌داند و می‌گوید: باید از امروز برای این بحران تدابیر لازم اندیشیده شود تا مشکلات پیش رو به درستی مدیریت شود، براساس پیش بینی‌های صورت گرفته استان قم ۱۵ سال پیش رو با کاهش بارندگی مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با تاکید براینکه باید برنامه ریزی‌ها و تدابیر برای مواجهه با کم آبی طی سال‌های آینده از هم اکنون مورد توجه قرار گیرد می‌گوید: کم آبی و خشکسالی همه استان‌ها سبب شده تا طرحی تحت عنوان سازگاری با کم آبی در قم و سایر استان‌ها تدوین شود تا مبنای مدیریت مصرف آب باشد.

وی مصوبه دولت درخصوص جداسازی آب شرب از سایر آب‌های مصرفی به ویژه بخش کشاورزی طی دو سال مورد توجه قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: مراحل نهایی این مصوبه باید در استان اجرایی شود.

حفر چاه‌های غیرمجاز، احداث استخر‌های غیرمجاز، بهره برداری بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و ادامه روند کشاورزی به سبک سنتی را می‌توان بخش مهمی از هدررفت آب در استان دانست که علیرغم آمار اعلامی، اما گویا چندان توفیقی برای رفع این مشکلات حاصل نشده است.

همه این اقدامات سبب شده تا نه تنها راهکار‌ها و تدابیر کوتاه مدت بی اثر شود بلکه دیگر بخش‌ها همچون صنعت نیز با مخاطره مواجه شود، به نظر می‌رسد آنچه مسئولان باید به آن توجه کنند همچنان مدیریت منابع آبی است بدون رودربایستی و برخورد با خاطیانی که آینده این استان را با اقدامات منفعت طلبانه به مخاطره می‌اندازند، انتقال آب از سرشاخه‌های دز اگرچه طرحی برای رفع مشکل کم آبی قم بود، اما قطعا نمی‌تواند راه حل دائمی باشد اگر الگوی مصرف آب در استان به درستی مدیریت نشود و این هشداری است برای مسئولان و شهروندان.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار