کد خبر: ۵۸۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 23 March 2018

مساله طب سنتی طی سال‌های اخیر به یکی از مسائل مطرح در جامعه تبدیل شده است و افراد زیادی برای درمان بیماری‌های خود به طب سنتی پناه می‌آوردند.

در این میان برخی از افراد بدون داشتن هیچ گونه تحصیلات آکادمیک مدعی درمان مردم با طب سنتی شدند که فعالیت این افراد سوالات زیادی را در ذهن اقشار مختلف مردم به وجود آورده است.

برای بررسی وضعیت طب سنتی در استان قم و صحت ادعای مدعیان این طب در استان به گفت‌وگو با دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم پرداختیم.

 موضع وزارت بهداشت در قبال طب سنتی چیست؟

حرف کسی را که وابسته به وزارت بهداشت باشد و موضع نادرستی را در قبال طب سنتی و ایران بگیرد، قبول نداریم، این نوع طب پذیرفته شده است و وزارت بهداشت به صورت رسمی آن را آموزش می‌دهد. دانشکده طب سنتی از چند سال پیش در قم راه اندازی شد و اساتید و فارغ التحصیلان این دانشکده پس از تشخیص بیماری‌های مردم، آن‌ها را مداوا می‌کنند.

برخی از افراد تحصیلات آکادمیک در طب سنتی ندارند، این افراد اگر مطالعات و تحقیقاتی دارند، آن‌ها را به ما عرضه کنند، تحقیقات چنین افرادی را بررسی می‌کنیم، اگر در بررسی‌ها، صحت ادعاهای آن‌ها ثابت شود، به صورت رسمی می‌گوییم که داروی فلان شخص در زمینه فلان بیماری تاثیر دارد.

موضع شما در خصوص تجویز دارو توسط برخی از افراد بدون داشتن تحصیلات آکادمیک چیست؟

کسی حق ندارد برای بیماری‌های مردم دارو تجویز کند و مداخله درمانی داشته باشد، مگر این که از طریق وزارت بهداشت مورد تائید قرار بگیرد، این حرف این وزیر یا آن وزیر نیست، قانون کشور است و موضع ما در برابر این افراد مشخص است.

براساس بیان آیت‌الله مکارم شیرازی طب اسلامی نداریم، بلکه طب مسلمانان داریم، برخی از افراد با داشتن عناوینی، مطالب باطل را در خصوص طب اسلامی به مردم می‌گویند، این افراد به باورهای دینی مردم لطمه می‌زنند.

در مورد احادیث اهل‌بیت(ع) اگر از نظر اهل فن اثبات شود حدیثی از نظر سند و از همه جوانب صحیح است که فلان خوراکی خورده شود و یا فلان کار برای درمان انجام شود، بدون آزمایش آن را می‌پذیریم، اما هیچ کدام از علمای بزرگوار چنین موردی را تاکنون بیان نکردند.

دلیل اقبال مردم به طب سنتی چیست؟

مردم به خصوص قشر ضعیف به طب سنتی اقبال نشان می‌دهند، بسیاری از بیماری‌ها علاج قطعی ندارند و افراد در چنین موقعیت‌هایی برای درمان به هر کسی مراجعه می‌کنند، از مجامع فرهنگی، دینی و مذهبی و صدا و سیما انتظار داریم که به مردم در زمینه طب ایرانی آگاهی بدهند.

مجامع فرهنگی و دینی وظیفه آگاه کردن مردم را دارند، ما هم وظیفه داریم شکل صحیح طب سنتی را به جامعه عرصه کنیم که این کار را انجام دادیم، ما نمی‌گوییم تنها باید به سراغ طب نوین برویم که مربوط به قرن 21 است، طب ایرانی ریشه دار است و ریشه طب یونانی به طب ایرانی برمی‌گردد و کتاب‌های طب سنتی در هند به زبان فارسی است.

آیا از فعالان طب سنتی در استان قم حمایت می‌کنید؟

موضع ما مشخص است، از کسانی که تحصیلات آکادمیک ندارند، اما تحقیقات خودشان را به بوته نقد می گذارند، حمایت می‌کنیم، اگر اشتباهی هم داشته باشند، به آن‌ها معترض می‌شویم تا اشتباه شان را اصلاح کنند، همان گونه با پزشکان نوین نیز برخورد می‌کنیم؛ نگاه ما به افرادی که اشتباه می‌کنند، با شیادان متفاوت است، با شیادان باید برخورد شود.

به عنوان مثال فردی در قم به طب سنتی مشغول بود، اگرچه اشتباهی داشت، اما اشتباهات خودش را اصلاح کرد، فعالیت موسسه او ادامه دارد و از آن موسسه حمایت می‌کنیم.

موضع شما در قبال اقدامات خلاف در زمینه طب سنتی چیست؟

در خصوص خطای پزشکی که واجد شرایط است، قانون با او برخورد می‌کند که باید این کار انجام شود، اما شاهد هستیم فردی که هیچ صلاحیتی ندارد، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، عملکرد چنین فردی موجب وهن دین است.

مردم به باورهای دینی احترام می‌گذارند و شان ویژه ای برای این باورها قائل هستند، نباید اجازه بدهیم که افرادی از اعتقادات و باورهای مردم سوء استفاده کنند.

برخی از افراد ناآگاه هستند و با روایتی که صحت و سقم آن مشخص نیست، نظر پزشکی می‌دهند، روایات ائمه معصومین(ع) نیاز به تفسیر دارد، برخی ناآگاهانه براساس یک حدیث تجویز پزشکی می‌کنند، چه کسی به این افراد اجازه داده است که جامعه را به پزشکان بدبین کنند، این مساله به پیکره سلامت جامعه لطمه می‌زند.

 آیا عملکرد مدعیان طب سنتی در استان قم قربانیانی هم داشته است؟

افرادی با عنوان درمان بیماران از طریق طب سنتی، آن‌ها را فریب دادند و موجب مرگ برخی از این بیماران شدند. این افراد به بیماران می‌گفتند که پس از دور انداختن داروهای شیمیایی برای بیماری مثل سرطان، فلان دارو را بخورند یا فلان دعا را بخوانند، انتظار داریم با چنین افرادی برخورد شود.

کودکی چند ماه پیش در شهر قم به دیابت مبتلا شده بود و پزشک برای او انسولین را تجویز کرد، اما یک فرد شیاد به خانواده این کودک گفته بود که باید داروی انسولین را کنار بگذارند و کار به جایی رسید که این کودک در حالت کما به بیمارستان منتقل شد، چه کسی جوابگوی این مسائل است؟

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار