لاریجانی در جلسه ستاد تسهیلات زائرین استان قم:
در مورد توسعه روستاها باید قم بیشتر از این بودجه داشته باشد و باید از این استفاده کنند. مدیران استان باید برای جذب این بودجه‌ها اهتمام بورزند. مشکلات بافت فرسوده در حال پیچیده‌تر شدن است، مدیریت شهر و استان قم احیای بافت فرسوده شهر قم را در سال آینده جدی بگیرند.
کد خبر: ۵۸۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹ 20 March 2018

به گزارش تابناک قم، رئیس مجلس شورای اسلامی از مدیریت شهر و استان قم خواست که احیای بافت فرسوده شهر قم را در سال آینده جدی بگیرند.

علی لاریجانی در جلسه ظهر سه‌شنبه ستاد تسهیلات زائرین استان قم با اشاره به آمادگی دستگاه‌های استان برای استقبال از زائران اظهار کرد: به طور طبیعی در ایام نوروز یک شرایط متفاوتی در کل کشور داریم و در قم و مشهد این موضوع متفاوت‌تر است.

وی با بیان اینکه قم دو جنس زائر دارد که بعضی مقیم می‌شوند و بعضی چند ساعتی را می‌مانند، افزود: برای چنین شرایطی چاره‌ای جز این نیست که از همین امکانات موجود استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی گلایه‌ها نسبت به اسکان موقت گفت: وقتی برای فاصله کوتاهی جمعیت زیادی در قم اقامت دارند چاره‌ای جز اسکان‌های موقت نداریم.

وی خطاب به مسئولان استان ادامه داد: خیلی از زائران به اطراف حرم می‌روند و چند ساعتی هستند و می‌روند. این افراد برای تجدید وضو به امکاناتی نیاز دارند که به این موضوع باید توجه شود چرا که بسیاری از زائران ساعات کوتاهی در قم می‌مانند.

لاریجانی به اهمیت حفظ امنیت در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: حفظ امنیت قم در ایام نوروز حفظ آبروی استان است و باید نظارت‌های لازم در این زمینه انجام شود.

لزوم آمادگی نیروهای امدادی

وی به شلوغی اتوبان قم تهران در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: هلال احمر و نیروی انتظامی باید آماده بوده و امکانات کافی برای خدمات سریع باید داشته باشند.

نماینده مردم قم در خانه ملت، اظهار کرد: داشتن یک نظام ارزیابی برای خدمات نوروزی کار بسیار خوبی است چرا که باید نقطه ضعف‌ها را شناسایی کرده و برای سال آینده ذخیره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سال گذشته با فراز و فرودهایی در کشور در موضوعات مختلف همراه بود اضافه کرد: در مسائل داخلی، بین المللی و منطقه‌ای نکات مثبت و منفی وجود داشت.

استفاده قم از بودجه‌های حمایتی در صادرات

لاریجانی با بیان اینکه یکی از جاهایی که در بودجه سال آینده برای آن فکر شد حمایت از صادرات بود گفت: این موضوع در کشور ما از پشتوانه بودجه پایدار برخوردار نبود که ما این را اضافه کردیم و درصدی را برای بخشی از واردات اضافه کردیم تا این کار انجام شود

وی ادامه داد: قم ظرفیتی برای صادرات دارد و مسئولان استان باید کوشش کنند تا از بودجه حمایتی از صادرات استفاده کنند تا برای سال‌های آینده هم تثبیت شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مشکلات استانداران و بانک‌ها اظهار داشت: تسهیلات در سیستم بانکی با مشکل معوقاتی مواجه است که سیستم بانکی را منجمد کرده است. این جزو موضوعاتی است که باید برای آن فکری کرد چرا که مقامات استانی وقتی تصمیم می‌گیرند تا تسهیلاتی در تولید داده شود، بانک‌ها زیر بار نمی‌روند.

وی افزود: در بودجه تصویب کردیم که استاندار در رأس کمیته‌ای برای اعطای تسهیلات در استان تصمیم بگیرد و اگر بانک مخالف بود این موضوع به کمیته‌ای در بانک مرکزی رفته و آنجا تصمیم درباره آن گرفته می‌شود.

لاریجانی گفت: خواهش من از مسئولان استان این است که زودتر ابلاغیه این طرح را گرفته و اجرا کنند تا از ظرفیت بانک‌ها برای تولید استفاده کنیم.

اقتصاد مهم‌ترین چالش کشور است

به عقیده رئیس مجلس شورای اسلامی، در کشور چالش‌های مختلفی داریم اما موضوع مهم ما اقتصاد و اشتغال است چرا که تا این موضوعات حل نشود نمی‌توان مسائل دیگر را ساماندهی کرد.

وی با تأکید بر اینکه وجه تولیدی قم را باید بسیار جدی گرفت، خاطرنشان کرد: در مورد توسعه روستاها باید قم بیشتر از این بودجه داشته باشد و باید از این استفاده کنند. مدیران استان باید برای جذب این بودجه‌ها اهتمام بورزند.

پروژه‌های دولتی باید واگذار شوند

لاریجانی با اشاره به اینکه در تبصره ۱۹ ساز و کاری برای واگذاری پروژه‌های کلنگی که روی دست ما مانده اجرا شد اضافه کرد: قبلاً هم گفته می‌شد که پروژه‌ها باید واگذار شوند اما مسئولان استان چندان تمایلی نداشتند یا از مراجع نظارتی می‌ترسیدند. امسال این موضوع ساماندهی شده است و مشوق‌هایی برای بخش خصوصی گذاشته‌ایم تا عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: طبق این تبصره بودجه پروژه‌های عمرانی یارانه‌ای است که برای تسهیلات بخش خصوصی می‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید به این موضوعات به صورت مبسوط بپردازند، افزود: باید موضوعات بودجه را برای مردم باز کرد چرا که مردم باید وارد این عرصه شوند تا انجام شود.

وی با بیان اینکه هر چه طرح‌های عمرانی واگذار شوند، به نفع دولت است خاطرنشان کرد: نترسیم از اینکه تعداد طرح‌های ما کم شود. ما مقداری ذهن دولتی را در کارهایمان هنوز داریم اما مطابق اصل ۴۴ باید اینها را واگذار کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه در قم بافت فرسوده زیادی داریم، گفت: اگر بخواهیم زودتر به نتیجه برسیدید راهش این است که از ۳۰۰ میلیارد تومان اوراقی که برای شهرداری در نظر گرفته شد باید برای خرید خانه‌ها استفاده کنیم.

مشکلات بافت فرسوده پیچیده‌تر می‌شود

وی با بیان اینکه همینطور نشسته‌ایم و مشکلات بافت فرسوده در حال پیچیده‌تر شدن است، افزود: پیشنهاد من این است که استانداری و شهرداری در این زمینه فعال شوند و من هم در این زمینه به شما کمک می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وارد شدن در عرصه بافت فرسوده برای شهرداری همه‌اش ضرر نیست و منفعت‌هایی هم دارد و باید وارد آن شد.

وی با اشاره به پروژه فرودگاه اظهار کرد: به آقای نوبخت گفتم که مبالغی از اوراق را به شهرداری بابت فرودگاه بدهند تا مردمی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند خلاص شوند. ایشان هم موافقت کردند که این کار انجام شود که باید از استان پیگیری کنند.

لاریجانی گفت: از ابتدای سال آینده باید مشخص کنید که در سال آینده قرار است چه اقداماتی در قم انجام شود و پیگیری لازم صورت بگیرد تا کارها به ثمر برسد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار