معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم:
معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با بیان اینکه تعداد مسافران استان در نوروز سال جاری 12 میلیون نفر و مسافران شهر قم 10 میلیون نفر بوده است، گفت: رشد و تعداد مسافران ورودی به شهر قم نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته اما اسکان مسافران 23 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۵۷۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۹ 15 March 2018

به گزارش تابناک قم، یونس عالی‌پور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه نور با اشاره به اینکه استان قم در حال آماده‌سازی برای میزبانی از زائران و مسافران نوروزی است، اظهار کرد: در مجموع 80 دستگاه اجرایی در قالب 11 کمیته سازمان‌دهی شده‌اند تا بتوانند فعالیت‌های مختلف خدماتی، رفاهی و فرهنگی را برای زائران و مسافران نوروزی دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از سال‌های گذشته برای تامین اسکان مورد نیاز مسافران نوروزی با مشکل روبه رو بوده‌ایم، تصریح کرد: همانطور که سال گذشته بخش قابل توجهی بار اسکان استان بر دوش اداره‌کل آموزش و پرورش بود اگر امسال نیز همکاری و همیاری آموزش و پرورش نباشد بخش زیادی از مسافران با مشکل روبه رو می‌شوند هر چند در حوزه اسکان اولویت با مراکز اقامتی و مسافرخانه‌هاست اما اگر مجبور باشیم از بخش‌های دیگر از جمله مدارس و حسینیه‌ها نیز استفاده می‌کنیم و هماهنگی‌های لازم را در این راستا انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم از تلاش نیروهای شهرداری برای تنظیف و آماده‌سازی شهر قم یاد کرد و گفت: شهرداری قم نیز کمیته‌های تخصصی را به صورت داخلی تشکیل داده و پیگیر امور زائران و مسافران نوروزی شده است تا همانند سال‌های گذشته بتواند بستر خدمات‌رسانی به مسافران را تامین کند.

وی با بیان اینکه تعداد مسافران استان در نوروز 96، 12 میلیون نفر و مسافران شهر قم 10 میلیون نفر بوده است، اضافه کرد: رشد و تعداد مسافران ورودی به شهر قم نسبت به سال 95، 11 درصد افزایش یافته اما اسکان مسافران 23 درصد کاهش داشته است این موضوع طبیعی است چراکه در صورت نداشتن زیرساخت‌های لازم نمی‌توانیم زائران را به مدتی طولانی در این شهر نگه‌داریم.

عالی‌پور با تاکید بر اینکه امسال همانند سال‌های گذشته در حوزه نظارت بر کسب و کار نیز اقدامات لازم را دنبال کرده‌ایم، عنوان کرد: نظارت‌های لازم توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم و پلیس اماکن دنبال می‌شود اما امیدواریم به سمت استفاده از هتل‌های دارای استانداردهای مورد نظر حرکت کنیم، هر چند تنوع قیمت در میان اقامتگاه‌ها وجود خواهد داشت اما اگر هتل‌های چند ستاره در قم داشته باشیم کمتر از خانه مسافرها استفاده خواهیم کرد.

وی از حادثه تخریب یکی از مسافرخانه‌های قم یاد کرد و ادامه داد: این مسافرخانه یکی از امن‌ترین مجموعه‌ها بود اما سانحه و حادثه تلخی بود که به علت سهل‌انگاری یک فرد رخ داد، عریض نبودن کوچه‌هایی برخی از مسافرخانه‌ها نیز موضوعی طبیعی در قم است چراکه بافت اصلی شهر فرسوده است.

عالی‌پور از افزایش تعداد مسافرخانه‌های استان قم یاد کرد و گفت: تدابیر لازم انجام شده است تا اعضای جامعه هتل‌داران استان در مراکز ستاد اسکان و محل ثبت‌نام زائران حضور یابند تا بتوانند مسافران را به سمت هتل‌های خود هدایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه اسکان مسافران هیچ منفعتی برای آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: نوروز سال آینده اگر نتوانیم ظرفیت اسکان مورد نیاز را با استفاده از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها تامین کنیم از مدارس استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با بیان اینکه پلیس راه برای نوروز امسال برنامه‌ریزی‌های ویژه را دنبال می‌کند، عنوان کرد: مسؤولان کمیته حمل و نقل و ترافیک در صحنه حضور میدانی دارند و اگر در هر نقطه‌ای با ترافیک مواجه شویم تصمیم‌گیری‌های لازم در اسرع وقت توسط این افراد گرفته می‌شود چراکه اعضای ستاد تسهیلات زائرین و نمایندگان آن‌ها به صورت مستمر در محل این استاد حضور خواهند داشت و این یکی از نقاط قوت این ستاد است.

وی خاطرنشان کرد: امسال تور رایگان قم‌گردی نیز همانند سال‌های گذشته ویژه افرادی که با اماکن فرهنگی و تاریخی قم آشنایی لازم را ندارد با مشارکت شهرداری قم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم دنبال می‌شود.

عالی‌پور از استقرار نیروهای هلال احمر در ورودی‌های قم یاد کرد و افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر راهنمایی‌های لازم را به زائران و مسافران نوروزی خواهند داشت تا این افراد در شهر قم با کمترین مشکل روبه رو شوند.

وی با اشاره به اینکه استان قم ظرفیت‌های بسیاری را در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: امیدواریم باید تابلوهای ثابت در جاده‌های منتهی به قم داشته باشیم تا بتوانیم اماکن تاریخی و مذهبی قم را به این افراد معرفی کنیم.

عالی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه مسیرهای مختلف به حرم مطهر منتهی می‌شود ترافیک در هسته مرکز شهر قابل توجه است و بر اساس بررسی‌های انجام شده علت بخشی از نارضایتی مسافران در نوروز 96 وضعیت ترافیکی نامناسب شهر قم بوده اما امسال متفاوت‌تر از سال گذشته و همه با تمام توان به میدان آمده‌اند تا بتوانیم رضایت بیشتر زائران و مسافران نوروزی را رقم بزنیم.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با بیان اینکه مرخصی مدیران و مسؤولان دستگاه اجرایی به مناسبت عید نوروز و حضور پرشور زائران و مسافران نوروزی در قم، لغو شده است، تصریح کرد: تاکنون جلسات کمیته‌های تخصصی با حضور مدیران برگزار شده و امیدواریم امسال کمترین مشکل را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سامانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، شهرداری قم و ستاد تسهیلات زائرین برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به زائران پیش‌بینی شده است، مطرح کرد: ارائه اطلاعات مورد نیاز به زائران سبب جلوگیری از سردرگمی آن‌ها در سطح شهر و افزایش زمان ماندگاری آن‌ها می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار