شهردار قم:
شهردار قم تعیین یکپارچه ۳۰۰ هکتار محدوده تاریخی قم و شیوه حراست از سرمایه بافت تاریخی شهر قم را غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای خواند.
کد خبر: ۵۷۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ 12 March 2018

به گزارش تابناک قم، مرتضی سقائیان‌نژاد در هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان قم که ظهر دوشنبه در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه در مورد بازسازی و احیای وضعیت بافت‌های فرسوده تا به امروز شعار داده شده است، اظهار کرد: احیا و بازسازی ۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهر قم اعتبارات و هزینه‌های بسیار کلانی می‌طلبد.

شهردار قم احیای بافت فرسوده قم با اعتبارات فعلی را به آب دادن شتر با قاشق تشبیه کرد و افزود: این در شرایطی است که ظرفیت برای احیا و بازسازی در شهر قم وجود دارد اما ما این ظرفیت‌ها را به هم گره نزده و به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم.

سقائیان‌نژاد تعیین ۳۰۰ هکتار محدوده بافت تاریخی در سطح شهر قم را بی اساس خواند و گفت: اینکه به صورت یک مرتبه محدوده‌ای به عنوان بافت تاریخی شناخته شود در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

وی ادامه داد: برای تعیین شاخص تاریخی بودن یک منطقه باید دانه به صورت جزئی بررسی شود، حریم‌ها با درجه بندی‌های مختلف یک تا ۳ معین شود و سپس نسبت به احیای و بازسازی آن برنامه‌ریزی شود.

شهردار قم افزود: وقتی یک مرتبه ۳۰۰ هکتار را در بافت تاریخی قرار می‌دهیم، طبیعی است که مردم این منطقه انگیزه‌ای برای ماندن در این منطقه نداشته باشند یا بخش خصوصی جرأت سرمایه‌گذاری در این منطقه را نداشته باشد چرا که محدودیت‌های خاص خود را دارد.

باید از بافت تاریخی حفظ و حراست شود

وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی سرمایه‌ای است که باید از آن حفظ و حراست شود، تصریح کرد: این شیوه‌ای که در شهر قم برای حفظ و حراست از بافت تاریخی در پیش گرفته شده است کاملاً غیر حرفه‌ای و غیر کارشناسی است.

سقائیان نژاد بر لزوم همه دستگاه‌ها به این امر تأکید کرد و گفت: باید همکاری‌هایی که می‌توانیم در این قسمت داشته باشیم به صورت عملی تعریف کنیم و با فاز بندی کار در راه بازسازی و احیا بافت تاریخی پیش برویم.

انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها

شهردار قم از عدم همکاری سایر دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: برای نمونه در محدوده چهل اختران شهرداری ۲۰ میلیارد تومان برای پارکینگ اختصاص داده بود اما سایر دستگاه‌هایی که مسئول هستند ورود نکردند، وقتی دستگاه‌های دیگر از جمله اوقاف حاضر نیستند در این محدوده سرمایه بیاورد چرا باید مدیریت شهری ورود کند.

وی ادامه داد: باید با برنامه زمان بندی شده و جامع و دیدن همه ابعاد از جمله مسائل اقتصادی و فرهنگی اهالی محلات نسبت به بازسازی و احیا بافت فرسوده و تاریخی تصمیم گیری شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار