آمار ناامید کننده از فعالیت بانک ‌های استان قم
کد خبر: ۵۷۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۰ 12 March 2018

 به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز 20 اسفندماه مطلبی با عنوان«قم آخرین استان در پرداخت تسهیلات اشتغال» را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، این شعاری سالی است که حالا دیگر نفس‌ های آخر خود را می کشد، شعاری که در برخی زمینه ‌ها و جنبه‌ ها سرلوحه اقدامات مسئولان قرار گرفت و در بسیاری از امور هم از قالب شعار و دیوار نوشت‌ ها خارج نشد و تنها داغ دلی شد برای همه آنهایی که روزنه ‌هایی ازامید برای تسهیل در ایجاد اشتغال برایشان ایجاد شده بود اما در پس این روزنه‌ ها هیچ اثری از نور و روشنایی نبود.

نمونه آنها همه مددجویانی هستند که بعد از سال‌ ها حمایت کمیته امداد و بودن زیر چتر حمایت خواستند روی پای خود بیاستند و دست یک مددجوی دیگر را هم بگیرند اما جز روزها و ماه‌ها انتظار برای دریافت یک وام اشتغال چند میلیون تومانی چیزی عایدشان نشده است.

استان قم آخرین رتبه کشور در پرداخت تسهیلات اشتغال را دارد، این آمار ناامید کننده ‌ای است که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم از فعالیت بانک ‌های عامل استان قم در پرداخت تسهیلات اشتغال در سال 96 ارائه کرده است.

به گفته اکبر میرشکار 28 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات ویژه مددجویان کمیته امداد قم مصوب شد که از این مبلغ 26 میلیارد و 980 میلیون تومان به 12 بانک عامل استان قم ابلاغ شد.

اما تا نیمه‌ های اسفند ماه 53 درصد از این اعتبار ابلاغی به دست متقاضیان دریافت وام رسیده است، آن طور که مدیرکل کمیته امداد استان قم گفته است کمیته امداد تا پایان دی ماه نسبت به سال گذشته رکورد زد و تعداد هزار و 700 نفر از متقاضیان وام را به بانک‌های عامل معرفی کرد که خود این معرفی فرایند زمان بری ازجمله آموزش، مشاوره، تامین مکان و ضمانت را می‌طلبد که به طور کامل انجام شده و با پرونده ‌های آماده و کامل به بانک معرفی شده‌اند.

میرشکار که پیش از این هم از عملکرد بانک‌ها در اعطای وام اشتغال گله کرده بود اعتقاد دارد با همه اعتراض‌ها و تذکرات مقام عالی استان عملکرد پرداختی بانک ‌ها از 20 درصد درماه‌های گذشته به 53 درصد رسیده است اما هنوز خانواده‌های زیادی هستند که برای دریافت وام اشتغال و خودکفایی انتظارمی کشند.

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) از هزار و 700 مددجوی معرفی شده به بانک‌های عامل996 نفر تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند در حالی که فرصتی باقی نمانده و روزهای آخر اسفندماه را سپری میکنیم.

میرشکار معتقد است که زمان برای این خانواده‌ها اهمیت بسیاری دارد و هرچه سریع‌تر بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند به تبع آن در زمان کمتری برای به درآمد و در نتیجه خود کفایی خواهند رسید و از یک فرد مصرف کننده به یک فرد مؤثر و تولید کننده تبدیل می‌شوند.

آن طور که مدیرکل کمیته امداد قم گفته است بسیاری از بانک‌ها به دستورالعملی که بانک مرکزی ابلاغ کرده متعهد نیستند، درشرایطی که بانک مرکزی یک ضامن را برای اعطای وام تعیین کرده است برخی از این بانک‌ ها تعیین دو تا سه ضامن را یکی از شرایط اعطای تسهیلات قرار داده‌اند.

شرایط نامناسب پرداخت تسهیلات با مقایسه رتبه استان در معرفی مددجویان و دریافت تسهیلات مشخص می‌شود، آن طور که معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفته است استان قم در معرفی مددجویان به بانک رتبه اول را دارد اما در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها پایین‌ترین رتبه در کشور را دارد در حالی که در آخرین آمارها یکی از محروم ‌ترین استان ‌های کشور 97 درصد پرداختی داشته و یا استان دیگری علاوه بر 100 درصد پرداختی تسهیلات ابلاغ شده 55 درصد هم اضافه پرداخت داشته و این تفاوت به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

محمود تلخابی عملکرد بانک ‌ها را متفاوت ارزیابی کرد و گفت در این بین بانک کشاورزی عملکرد خوبی داشته است، بانک‌ های دیگری همچون رفاه با 74 درصد و مسکن با 61 درصد عملکرد بهتری داشته ‌اند.

بانک ملی هم که بیشترین میزان تسهیلات ابلاغی یعنی 47 درصد مبلغ را به خود اختصاص داده بود 51 درصد پرداخت کرده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم نیز مشکل اصلی پرداخت تسهیلات بانک‌ ها را موضوع ضمانت مطرح کرد و گفت: بانک‌ ها بعضا مددجویان کمیته امداد را هم مانند مشتریان معمولی در نظر می‌ گیرند در صورتی که بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی تصریح شده است که یک ضامن معتبر برای پرداخت تسهیلات کفایت می‌کند.

به گفته وی کارمند و رئیس شعب بانکها شرایط خاصی از مددجویان طلب می‌کنند، عمده مددجویان زنان سرپرست خانوار هستند که شرایط تامین ضامن برای آنها سخت است و نیاز است که بانک‌ها بیش از این در اعطای تسهیلات همکاری داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار