ادعایی عجیب در رابطه با وضعیت حوزه های علیمه استان تهران؛
کد خبر: ۵۷۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۹ 08 March 2018

به گزارش تابناک قم، 75 حوزه علمیه تهران سالانه پذیرای 600 طلبه هستند!بنا بر آمار رسمی و موجود در استان تهران نزدیک به 70 حوزه علمیه مشغول به فعالیت هستند که سالانه ظرفیت پذیرش بیش از 1500 طلبه را دارند؛ حوزه هایی که پراکندگی و مساحت اندکشان تنها بخش کوچکی از مشکلاتشان است و برخی منابع غیر رسمی ادعا دارند، در سال های اخیر با بحران پذیرش داوطلب رو به رو شده اند.

در روزهای گذشته، مطلبی در شبکه های مجازی دست به دست شد که حکایت از کاهش چشمگیر متقاضیان تحصیل در علوم دینی در استان تهران داشت؛ خبری که هرچند هیچ نهاد رسمی آن را تأیید نکرد، به ابهامی بزرگ در میان افکار عمومی دامن زد و آن اینکه چگونه بیش از 70 حوزه علمیه استان تهران با مجموعه زیرساخت ها و امکانات نرم افزاری قابل توجه تنها پذیرای 600 داوطلب تحصیل هستند؟

71 حوزه علمیه استان تهران که بعضاً قدمتی چند صد ساله دارند و برخی از آنها در سال های اخیر به صورت ویژه و اساسی بازسازی شده اند، اکنون محلی برای حضور هزاران استاد و مدرس علوم دینی است و به صورت میانگین در هر حوزه علمیه نزدیک به سی مدرس و محقق علوم دینی حاضر هستند.

در این حوزه های علمیه و بر اساس آمار رسمی در سال تحصیلی 95-96 چیزی حدود 2500 داوطلب متقاضی تحصیل شدند که از این بین، 1500 تن صلاحیت های خود را احراز کردند و به صورت میانگین هر حوزه علمیه 20 تن از این طلبه ها را پذیرش کرد.

در همین رابطه و در سال گذشته، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری گفت: برای سال تحصیلی جدید مدارس استان تهران، حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب داشتیم که از این میان، ۱۵۰۰نفر مورد پذیرش اولیه قرار گرفتند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت ۷۰ مرکز علمی وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران گفت: ۶۴ مدرسه علمیه، سه مرکز تخصصی و سه مؤسسه آموزش عالی که در مجموع ۷۰ مرکز علمی باشند، تحت نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران قرار دارند که از این میان، حدود ۵۰ مدرسه در سال تحصیلی جدید، طلاب جدیدالورود پایه اول را جذب می‌کنند.

غفوری با بیان اینکه حدود ۸۵۰ تن به عنوان اساتید حوزه‌های علمیه و مراکز تخصصی استان تهران فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: برای حدود ۱۵۰۰ طلبه ورودی تازه که امسال جذب حوزه‌های علمیه استان تهران می‌شوند، حدوداً ۷۵ کلاس درسی در ۵۰ مدرسه علمیه پیش بینی شده است.

اطلاعاتی که به آن اشاره شد، مربوط به سال گذشته تحصیلی گذشته بود و در رابطه با آمار طلبه های این مدارس جز ادعایی که غیر رسمی در شبکه های مجازی منتشر می شود و 600 تن را مورد اشاره قرار می دهد، آمار دیگری در دست نیست.

اگر نیاز شهروندان استان تهران به حضور روحانیون بیشتر شده است، چرا ظرفیت های پذیرش حوزه های علمیه اینقدر کم است؟ حتی اگر اگر از 600 طلبه پذیرفته شده سال تحصیلی جاری به خاطر غیر رسمی بودن صرف نظر کنیم، پذیرش 1500 طلبه در سال تحصیلی گذشته ـ که رسمی بیان شده است ـ نیز با این توضیحات ناچیز به نظر می رسد.

چون می دانیم پیشتر آیت الله رشاد، رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به نیازهای فرهنگی و مذهبی استان تهران گفته بود: اگر 300 هزار طلبه شاغل به تحصیل داشته باشیم، آن وقت می توانیم بگوییم به نیازهای فرهنگی مذهبی تهران پاسخ داده ایم. یعنی باید تعداد طلاب تهران بیست برابر شود، این در حالی است که مدارس علمیه ما این ظرفیت را ندارد و مجموعه مساحت مدارس علمیه تهران کمتر از یک دانشگاه تهران است.

به هرحال دو موضوع مهم در مطالبی که بیان شد، مطرح است که نیاز به بررسی دقیق تر و کارشناسی دلسوزانه دارد. نخست اینکه مسئولان ارشد حوزه های علمیه استان تهران از نیاز روزافزون این استان به طلبه و ظرفیت اندک موجود سخن می گویند و از سویی برخی منابع غیر رسمی، ظرفیت پذیرش این مدارس را اندک می دانند.

بر این اساس اگر فرض را بر درستی اطلاعات مطرح در فضای مجازی بگذاریم و متقاضیان تحصیل در حوزه های علمیه استان تهران در سال جاری را 600 تن بدانیم، آیا بهتر نیست طلبه های این مراکز در چند حوزه تجمیع شوند و باقی مراکز تا افزایش شمار داوطلبان به فعالیت های فرهنگی و موضوعات به روز جامعه که دغدغه بسیاری از شهروندان نیز هست، بپردازند؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار