رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم:
برخی مصوبات باعث شده مشاورین غیر بومی به صورت غیر قانونی در تعدادی از پروژه‌های قم ورود کنند. نزدیکی استان قم به پایتخت یک آسیب محسوب میشود، ظرفیت فنی استان قم به حدی است که امکان ارائه خدمات به پایتخت را نیز دارد. در زمینه شناسنامه فنی ساختمان نسخه الکترونیک برای اوایل سال آینده آماده می‌شود.
کد خبر: ۵۷۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹ 25 February 2018

 به گزارش تابناک قم، مهندس امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان قم که به مناست روز مهندس برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: یکی از مترقی ترین قوانینی که پس از انقلاب اسلامی تدوین شده، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و باید عنوان کرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در حقیقت ماهیت تخصصی دارد.

وی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان هزینه ای برای دولت ها نداشته و علاوه بر آن بخشی از امور در عرصه ساخت و ساز و بخشی از وظایف دستگاه های مختلف مرتبط با صنعت ساختمان را به دوش کشیده است.

نزدیکی به پایتخت یک آسیب برای استان/ پيگيري نسخه الكترونيك شناسنامه فني ساختمان/ ورود غیرقانونی مشاوران غیر بومی به پروژه‌های قم

مقومی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان در واقع مجری قوانین، دستورالعمل ها و بخشنامه های دولت ها است و برخی از آسیبها و مشکلاتی که مردم در مواجهه با نظام مهندسی با آن رو به رو می شوند، ممکن است از این ناحیه باشد و از طرفی سازمان نظام مهندسی ساختمان عموماً در تدوین این قوانین و ضوابط نقشی نداشته و تنها اجرا کننده آنها به شمار می رود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: امروز با توجه به افزایش مراکز دانشگاهی با خیل فارغ التحصیلان رشته های مهندسی مواجه هستیم که خروجی این رشته ها به لحاظ اجرایی نیازمند آموزش های تکمیلی هستند که این وظیفه را نظام های مهندسی ساختمان بر عهده گرفتند و این در حالی است که این آموزش ها بدون پرداخت هزینه ای از سوی دولت ؛ از محل حق الزحمه مهندسان تامین و ارائه می شود.

رشد 17 درصدی در حوزه آموزش

وی با بیان اینکه یکی از وظایف نظام مهندسی مهندسی در واقع پرداختن به مباحث آموزشی و ارتقاء دانش فنی مهندسان است افزود: در حوزه آموزش در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سال جاری به نسبت 11 ماهه سال قبل 17 درصد رشد داشته ایم و 75 هزار نفر ساعت آموزش های غیراجباری برای مهندسان برنامه ریزی شده است تا شاهد ارتقاء فنی و علمی مهندسان باشیم.

وی گفت: سازمان های نظام مهندسی ساختمان همچنین ماهیت نظارتی و بازرسی دارند تا به نیابت از حاکمیت بر ساخت و سازها که به نوعی منابع ملی به شمار می روند نظارت کنند و سرمایه های ملی حفظ شود که هزینه این بخش نیز توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان تامین می شود.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی طبق قانون بر عملکرد مهندسان نیز نظارت دارد که در این راستا بازدیدهایی از سوی گروه های نظارت سازمان و تیم نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی استان صورت می گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه در طی گذشت دو دهه از استقرار سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیتهای چشمگیری در جهت افزایش کیفیت ساخت و سازها صورت گرفته است افزود: در سه زلزله شاخص کشور در دهه های اخیر شاهد روند نزولی خسارات جانی و مالی هستیم و این در حالی است که در در زلزله کرمانشاه مسائل دیگری از جمله مصالح ساختمانی غیراستاندارد و عدم حضور مجری ذیصلاح نیز از جمله دلایل بروز خسارت ها بوده است.

نزدیکی به پایتخت یک آسیب برای استان/ پيگيري نسخه الكترونيك شناسنامه فني ساختمان/ ورود غیرقانونی مشاوران غیر بومی به پروژه‌های قم

وی افزود: بهره برداران در چرخه ابتدایی کار ساخت و ساز نیستند و سازندگان انبوه در این زمینه فعالیت دارند که در حقیقت آنها بهره بردار واقعی نیستند و در آینده این ساختمان هایی را که می سازند، واگذار خواهند کرد و قانون برای اینکه از حقوق بهره بردار دفاع کند ، سازمان نام مهندسی را وارد کرده است.

وی عنوان داشت: به دلیل اینکه ماهیت کار مهندسان نظارت و کنترل بر اساس مقررات ملی ساختمان است ممکن است نگاه خوبی از سوی جامعه به آنها نباشد در حالی که مهندسان به نمایندگی از حاکمیت، اجرایی شدن مباحث فنی و تخصصی را مورد نظارت و کنترل قرار می دهند.

مقومی بیان داشت: انتخاب ناظر از سوی مالک امکان پذیر نیست و به نوعی عقب گرد است چرا که در این صورت کسی نیست تا از حقوق بهره برداران دفاع کند.

ارتقاء و کارآمدی نظام مهندسی ساختمان در سیاست های کلی نظام

وی خاطرنشان کرد: در سیاست های کلی نظام به ارتقاء و کارآمدی نظام مهندسی ساختمان تاکید شده است و امیدواریم مسئولان ارشد این امر را در تصمیمات خود ملاک قرار دهند.

مقومی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرایی شدن پروژه ارسال گزارش های مرحله ای به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ارسال گزارش های مرحله ای به صورت الکترونیک از دهه فجر امسال آغاز شده و بیش از 3 هزار نفر از مهندسان امضاء الکترونیک خود را ثبت کردند که امیدواریم این امر در راستای برخورد با تخلفات نیز موثر باشد.

پيگيري نسخه الكترونيك شناسنامه فني ساختمان

وی بیان داشت: صدور شناسنامه فنی و ملکی نیز در آینده ای نزدیک به صورت الکترونیکی خواهد شد و امیدواریم این بخش از بهار سال آینده آغاز به کار کند تا دیگر مالکان نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند و زمان صدور شناسنامه فنی و ملکی نیز کاهش یابد.

مقومی با اشاره به طرح جامع ارتباطات در سازمان گفت: سازمان با رویکرد افزایش شفافیت و نظارت عمومی، همچنین در راستای تکریم هر چه بیشتر مراجعان و مهندسان عضو، مبادرت به راه اندازی سامانه پیامکی نمود که در این سامانه، خدمات ارائه شده از سوی سازمان با ارسال پیامک در هر مرحله از دریافت خدمات به مالک و مهندسان اطلاع رسانی می شود.

نظرسنجی های مرحله ای برای زمان دریافت خدمات مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: نظرسنجی های مرحله ای برای دوران دریافت خدمات مهندسی تحت عنوان کارنامه حرفه ای نیز پیش بینی خواهد شد تا از این طریق مشکلات و نارسایی های در طی مراحل کار شناسایی شود و عملکرد مهندسان در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم امروز در مجموعه کارگروه ها تخصصی عضویت و مشارکت خوبی دارد و شورای فنی استان نیز ظرفیت خوبی است که این اختیار را می دهند تا مقررات ملی ساختمان بومی شود و امروز نظام مهندسی قم خدمات خوبی در رشته های هفتگانه به مردم و دستگاه های اجرایی می دهد.

نزدیکی به پایتخت یک آسیب برای استان است

وی در ادامه با بیان اینکه نزدیکی پایتخت به قم برای استان آسیب است گفت: قم ظرفیت های بسیاری دارد که می تواند به پایتخت نیز خدمات مهندسی ارائه دهد که متاسفانه نقص قوانین و برخی از مصوبات موجب شده تا مشاروان بومی وارد استان شوند که این امر موجب بروز آسیب هایی خواهد شد و از جمله آن می توان به عدم استفاده از ظرفیت های اشتغال و مصالح استاندارد بومی اشاره کرد.

ورود غیرقانونی مشاوران غیر بومی به پروژه‌های قم

مقومی تاکید کرد: توانمندی های مهندسان استان قم باید مد نظر مسئولان باشد و اگر از توانمندی های غیر بومی در پروژه های خاص استفاده می شود باید این تخصص و علم به نیروهای داخلی استان نیز انتقال داده شود. برخی مصوبات باعث شده مشاورین غیر بومی به صورت غیر قانونی در تعدادی از پروژه‌های قم ورود کنند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به عنوان دبیرخانه دائمی اخلاق مهندسی در کشور معرفی شده است افزود: از سالهای گذشته فعالیت هایی در این حوزه در سازمان نظام مهندسی قم صورت گرفته و در سال جاری نیز نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان در قم برگزار شد که امیدواریم اخلاق مهندسی به عنوان یکی از سه ضلع کارآمدی سازمان های نظام مهندسی بیش از پیش مورد توجه مهندسان قرار گیرد و در سالهای اخیر نیز وزارت راه و شهرسازی فعالیت های خوبی در این زمینه شروع کرده است.

نزدیکی به پایتخت یک آسیب برای استان/ پيگيري نسخه الكترونيك شناسنامه فني ساختمان/ ورود غیرقانونی مشاوران غیر بومی به پروژه‌های قم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه نقد پروژه‌های شهری در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: ارائه نقدها و پیشنهادهای مختلف در خصوص پروژه های عمرانی سطح شهر از سوی گروه‌های تخصصی جمع بندی و از طریق دبیرخانه نقد پروژه‌های شهری ارائه می شود تا مجموعه استان از این مشاوره ها و نظرات کارشناسی استفاده کند.

وی، پیگیری توسعه خدمات مهندسی در بخش های استان قم، انجام اقدامات لازم در حوزه های نظارتی بافت فرسوده و بحث مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای، ساماندهی آزمایشگاه های بتن و ژئوتکنیک، افزایش نفرات کنترل کننده نقشه ها در رشته های مختلف، راه اندازی واحد سازندگان مسکن و ساختمان برای مشاوره به مالکان در زمینه اجرا را از جمله اقدامات صورت گرفته در نظام مهندسی ساختمان استان قم برشمرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
بله وقتی که یک شهر استان میشود. میشه غیر از قم یکی دیگر از شهرستانهای استان قم را نام ببرید.
یه راهب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
واتیکان ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار