گلایه از خلف وعده در استخدام
کد خبر: ۵۷۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳ 25 February 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز شنبه پنجم اسفندماه مطلبی با عنوان«معلمان حق التدریس در انتظار احقاق حق» به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: صدای گرفته و دورگه اش حاصل فریاد‌هایی است که به عنوان آخرین حربه برای مدیریت کلاسش به کار گرفته است، 35 دانش آموز پسر 9 ساله توان چندانی برای او باقی نگذاشته‌اند، واریس پا و دردهای گاه و بیگاه کمر در کنار سردردهای همیشگی ناشی از شیطنت‌های ناتمام بچه‌ها بخشی از مشکلاتی است که این معلم آموزش و پرورش مانند سایر همکاران خود با آن درگیر است.

معلمان حق التدریسی بخشی از نیروهایی آموزش و پرورش هستند که در گذشته به صورت قراردادی به کار گرفته شدند اما بعدها آموزش و پرورش نسبت به تغییر وضعیت آنها اقدام کرده و نیروی حق التدریس قلمداد شدند که به این صورت آموزش و پرورش ملزم بود نیروهای تبدیل وضعیت را جذب کند اتفاقی که تا به امروز محقق نشده است و حالا علاوه بر دغدغه استخدام نیروهای حق التدریس دغدغه تاخیرهای چند ماهه در حقوق خود را نیز دارند.

تجمع‌های معلمان حق التدریس در مقابل دفاتر نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی دستاویزی بود که برای گرفتن حق خود از آن استفاده کردند اما تعویق‌های چند ماه در پرداخت حقوق معلمان حق التدریس تنها یکی از مشکلاتی است که به آن اعتراض دارند.

خلف وعده در استخدام مهم‌ترین گلایه است که این معلمان به سیستم آموزش و پرورش وارد می‌کنند، یکی از همین معلم‌ ها که اعتقاد دارد آوردن نامش ممکن است عواقبی برای او به همراه داشته باشد می‌ گوید حتی رسیدن صدای معلمان حق التدریس به مجلس و برگزاری تجمع سراسری در بهارستان هم دردی را از آنها دوا نکرده است.

چند ماه پیش بود که معلمان حق التدریس سراسر کشور در اعتراض به وضعیت رفاهی این قشر و همچنین نامشخص بودن وضعیت جذب در آزمون استخدامی معترض شدند که به گفته خود آنها هیچ کدام از وعده‌هایی که آن روز از سوی مسئولان داده شد تا به امروز عملی نشده است.

به گفته یکی از معلمان حق التدریس آموزش و پرورش قم معلمان حق التدریس خدمت مشابه با نیروی‌ های رسمی ارائه می‌دهند و در همان مدرسه‌ها و با ساعات کاری مشابه در مدارس حضور دارند اما از خدماتی بسیار متفاوت از نیروی‌های رسمی برخوردارند.

آن طور که وی گفته است نیروهای حق‌التدریس در حال حاضر کارت پرسنلی، کارتابل و فیش حقوقی دارند و شرایط کاری مشابه نیروهای رسمی دارند اما در حقوق و مزایا با نیروهای رسمی تفاوت ‌های زیادی دارند به طوری که نیروهای حق التدریسی 600 تا 800 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند در حالی که یک معلم رسمی بالای 2 میلیون تومان حقوق می ‌گیرد علاوه بر این حق التدریسی ‌ها به ازای روزهای تعطیل وجهی دریافت نمی ‌کنند و از بیمه هم محروم ‌اند.

اما دغدغه مهم‌تر معلمان حق التدریسی بحث استخدام است که نادیده گرفته می ‌شود، به گفته این معلم وعده دوهفتگی تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی در حالی تا به امروز به جایی نرسیده استی که با توزیع دفترچه ‌های استخدامی همان امید‌های‌اندک معلمان حق التدریسی‌ ها به ناامیدی تبدیل شده است چرا که شرایطی که در دفترچه ذکر شده است عملا شامل حال آنها نمی ‌شود چرا که با برگزاری این آزمون عملا بخش عمده نیروهای حق التدریس به دلیل شرایط سنی از شرکت در آزمون حذف خواهند شد.

یکی از همین نیروی حق التدریس آموزش و پرورش با 20سال سابقه تدریس می‌ گوید در استان قم 300 نفر سال‌ها به صورت حق التدریس در خدمت آموزش و پرورش بوده‌اند اما حالا بعد از یک عمر خدمت به راحتی کنار گذاشته می‌ شوند و آموزش و پرورش از استخدام آنها شانه خالی می‌ کند.

به گفته وی آموزش و پرورش وعده داده بود که با برگزاری ازمون داخلی از بین نیروهای فعال جذب نیروهای حق التدریسی صورت بگیرد که این وعده نیز عملی نشده و درحال حاضر بنا دارند بعد از آزمون استخدامی دوره ‌ای 6 ماهه برای برگزیده شدگان بگذارد اما تمام معلمانی که در بدنه آموزش و پرورش حضور دارند این روش را قبول ندارند و مطالبه آنها این است که ابتدا دوره آموزشی و بعد از آن آزمون برگزار شود چرا که این‌ترس وجود دارد که جذب نیرو سلیقه‌ای صورت بگیرد.

سرباز زدن از استخدام نیروهای حق التدریس با بهانه‌ هایی همچون ناتوانی و کم سوادی آنها گلایه دیگری است که نیروی‌های حق التدریس را بسیار ناراحت کرده و اعتقاد دارند تحصیلات معلمان حق التدریس هیچ تفاوتی با معلمان رسمی ندارد و در بین معلمان حق التدریس استان قم تحصیلات فوق لیسانس و حتی دکترا وجود دارند، در حالی که مسئولان از توانایی‌ها و توانمندی‌های نیروی‌های حق التدریس اطلاع ندارند و معمولا پشت‌تریبون‌ها حق التدریسی‌ها را بی سواد می‌خوانند.

این دوندگی‌ها از سوی معلمان حق التدریس در حالی صورت می‌گیرد که کلیات طرح تعیین تکلیف معلمان حق التدریس مهرماه امسال در مجلس هم تصویب شده است، اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی این طرح را به دلیل عدم احصاء دقیق آمار جامعه هدف طرح توسط وزارت آموزش و پرورش و فقدان نظر قطعی در این زمینه و همچنین مشخص نبودن بار مالی و مغایرت طرح مذکور با قانون برنامه ششم توسعه، رد کرده بود.

بر این اساس ماده‌ای با عنوان ماده 17 مکرر به قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس الحاق شد که براساس آن دولت مکلف شد از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف یک سال کلیه نیروهای حق ‌التدریسی مشمول این قانون را طی دوره‌های آموزشی حداکثر 6 ماه بنابه تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیاز به آزمون استخدام کند،اما مسئولان آموزش و پرورش مغایرت با اسناد بالا دستی، افزایش هزینه‌های دولت، کاهش کیفیت آموزشی، تضاد با عدالت استخدامی و تعطیلی دانشگاه فرهنگیان را از جمله ایرادات وارده به این طرح برمی شمارند ومعتقدند جذب تمامی این نیروها بخش مهمی از سهیمه جذب نیرو آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه را به خود اختصاص خواهد داد و این مساله با اسناد بالادستی در تضاد است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار