کد خبر: ۵۶۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۱ 22 February 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز چهارشنبه دوم اسفندماه در ستون گزارش مطلبی با عنوان «چالش در تامین مالی پروژه ‌های اطراف حرم مطهر» را منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: بعد از شکل‌گیری جاده گرمسار و احداث پروژه‌های تقاطع‌های غیر همسطحی مانند مقداد، شهدای 15 خرداد و شهدای مدافع حرم، موضوع تبدیل شدن بلوار عمار یاسر در کلان خود به ورودی شهر قم از سمت جاده گرمسار و شکل‌ گیری یک رینگ مهم‌ترافیکی در این مسیر جدی‌ شد. در این مسیر اما یک نکته به عنوان مشکلی همیشگی مطرح است. ورودی حرم مطهر از سمت خیابان عمار یاسر همچنان بدترین ورودی از نظر خدمات شهری و سیما و منظر است.

همین روزها هم که زائران پاکستانی و عراقی در این مسیر متوقف شده و از پارکینگ شرقی به سمت حرم مطهر می‌آیند، نبود کمترین امکانات رفاهی در مسیر و اوضاع آشفته از نظر سیما و چهره شهر در این مسیر به یکی از نقاط ضعف شهر قم و حرم مطهر در میزبانی از زائران تبدیل شده است.

سال ‌هاست از زمانی که قرار بود فاز چهار عمار یاسر به عنوان یک الگوی سرمایه‌ گذاری در شهر قم مطرح شود می‌گذرد اما اسکلت‌های زردرنگ به جا مانده از آن رویای اولیه، هر روز در مسیر مردم و مسئولان شکست این رویاها را فریاد می‌زنند. از طرفی وضعیت پارکینگ شرقی از نظر هیچ کس در شان شهر قم و زائران حرم حضرت معصومه(س) نیست.

شهرداری همواره حجم تملکات باقی مانده در پارکینگ شرقی حرم مطهر را دلیل متوقف بودن این پروژه ذکر می‌ کرد اما مجید اخوان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در گفت ‌و گو با خبرنگار 19 دی با اشاره به اینکه شهرداری قم در آن محدوده 40 هزار متر تملک انجام داده اظهار کرد: در حال حاضر در حد 20 پلاک معارض در پارکینگ شرقی وجود دارد که مشکل میراثی و موضوعاتی از این دست هم در آن نداریم اما معضلات مالی مانع انجام آن شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در حساس‌ترین نقطه شهر قرار دارد افزود: منظر بسیار بد کنونی پارکینگ شرقی ضرورت تکمیل سریع‌تر این پروژه را روشن می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم می‌گوید شهرداری برای تکمیل پارکینگ شرقی روش صندوق پروژه را انتخاب کرده که یکی از روش‌های تامین منابع مالی است. او معتقد است این روش برای خارج شدن از این بن بست مناسب است اما اعضای شورای شهر قم در جلسه سی و چهارم شورای اسلامی شهر قم به این لایحه رای منفی دادند.

سید ابراهیم معتمدی، قائم مقام شهردار قم در این جلسه صندوق پروژه را یکی از روش‌های تامین مالی پروژه‌ های عمرانی دانست و گفت: در این زمینه شهرداری قم به‌عنوان یکی از اعضای سهام‌ دار این صندوق تلقی خواهد شد و با توافقاتی که با بورس انجام‌شده می‌تواند از اعتبارات و نقدینگی‌های این صندوق در راستای پیشبرد اهداف خود در افتتاح و تکمیل پروژه‌های عمرانی استفاده کند.

قائم‌ مقام شهردار قم مبحث ماده 9 را یکی از لوازم اصلی و مهم در استفاده از اعتبارات صندوق پروژه دانست و تأکید کرد: ادامه تملک در نواحی صحن شرقی حرم مطهر و محدوده خیابان عمار یاسر برای جلب نظر مساعد بورس برای تخصیص اعتبارات صندوق پروژه انجام شود که در صورت ضرورت می ‌تواند از ظرفیت‌ های قانونی ماده شهرداری برای پیشبرد عملیات عمرانی استفاده کرد.

معتمدی با اشاره به برخی از مهم‌ترین کارکردها و ظرفیت‌ های موجود صندوق پروژه در روند اجرای پروژه‌ های عمرانی شهرداری خاطرنشان کرد: امکان و مجوز استفاده از ظرفیت‌ های صندوق پروژه یک فرصت قانونی بوده که شورای اسلامی شهر می‌تواند آن را در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری قم در کنار انواع مشارکت‌ های موجود از این شیوه مشارکت نیز در اجرای پروژه‌ های خود استفاده کند.

مخالفت شورای شهر قم با اجرای این پروژه به این روش و بازگشت لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه در شرایطی صورت می‌ گیرد که به گفته سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم اجرای پروژه‌های عمرانی اطراف حرم مطهر به دو هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد.

به گفته وی 10 پروژه نیمه کاره و لازم در اطراف حرم مطهر وجود دارد که پارکینگ شرقی یکی از آنها است و برای تامین اعتبار آن هم نمی‌توان منتظر اعتبارات دولتی بود.

حالا باید دید مدیریت شهری با وجود محدودیت ‌های اعتبارات دولتی و حساسیت‌ هایی که در روش‌های تامین اعتبارات مالی پروژه‌ ها وجود دارد، چطور می ‌تواند وضعیت آشفته پارکینگ شرقی و فاز چهار عمار یاسر را به سر و سامانی برساند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار