معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور:
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور گفت: 3 هزار و 307 مبلغ و روحانی از سوی اوقاف در ایام سوگواری یاس نبوی به سراسر کشور اعزام می شوند.
کد خبر: ۵۶۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷ 14 February 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام احمد شرفخانی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع برنامه تبلیغی مبلغین در ایام فاطمیه که در اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف برگزار شد، عنوان کرد: از ابتدای اسفند ماه 3 هزار و 307 مبلغ در ایام سوگواری یاس نبوی به سراسر کشور اعزام می شوند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور افزود: از این تعداد مبلغان یک هزار و 360 روحانی و مبلغ آموزش دیده از حوزه علمیه قم و یک هزار و 947 تن مبلغ از حوزه های علمیه خراسان رضوی و اصفهان و دیگر استان ها اعزام می شوند.

وی در مورد موقوفات در کشور نیز توضیح داد:یکی از رسالت های سازمان اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش است؛ در کشور بیش از 190 هزار موقوفه در 807 نیت واقف، وقف شده اند که اموال را با ساختار نیات مشخصی وقف کرده اند.

حجت الاسلام شرفخانی بیان کرد: یکی از این نیات واقفان در رابطه با سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد در کشور 356 موقوفه در خصوص روضه خوانی و سوگواری حضرت زهرا(س) و 522 موقوفه ویژه تعزیه داری این بانوی بزرگ می باشد.

وی اظهار داشت: هر کدام از سرفصل نیات یک نیت دیگر نیز در بر دارد و قیدهایی را متذکر شده اند در این ارتباط بیش از 2 میلیون نیت واقف در کشور داریم؛ برای نمونه ممکن است نیات واقفان روضه خوانی و اطعام را نیز شامل شود.

برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه در 2هزار و 700 بقعه امام زادگان 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور خاطرنشان کرد: در سال جاری مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) در 2 هزار و 700 بقعه امام زادگان برگزار می شود، همچنین شام غریبان حضرت زهرا(س) با حضور سادات در حدود 466 بقعه برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: برپایی خیمه‌های معرفت در 515 بقاع متبرکه در جهت تبیین آموزه ها و مفاهیم دینی و پاسخگوئی به شبهات از دیگر برنامه ها می باشد.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: همچنین همایش بزرگ فاطمیه، ویژه مبلغین اعزامی به سراسر کشور در ایام شهادت با سخنرانی آیت الله سبحانی، حجت الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: در چند سال اخیر در شبکه های مجازی موضوع امام زادگان اهمیت یافته است چرا که دشمن می خواهد از این طریق به شبهه افکنی بپردازد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور عنوان کرد: نذورات امام زادگان در خود آن جا صرف می شود؛ 48 درصد امام زادگان دارای نذورات و 52 درصد فاقد نذورات می باشند.

وی تصریح کرد: در این میان 40 درصد عمرانی، 30 درصد هزینه جاری، 20 درصد فعالیت های فرهنگی و 10 درصد نیز حق تولیت می باشد.

حجت الاسلام شرفخانی یادآور شد: امامزادگان قطب های ارزشمند فرهنگی هستند که می توان از این ظرفیت های معنوی و ارزشی بهره مند شد.

وی خاطرنشان کرد: بقعه هایی متعلق به انبیا با قدمتی بالغ بر800 سال وجود دارد؛ برخی از بقعه ها در تاریخ دقیق آمده است و برخی نیز اختلاف نظر وجود دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور در مورد برخی از موقوفات نیز توضیح داد: موقوفاتی وجود دارد که نیات واقف در دوره خاصی بوده و در زمان حاضر کارایی ندارد در این مورد طبق احکام می توان وقف را به نیتی نزدیک به نیت واقف صرف می شود.

وی اظهار داشت:برخی از رسوم و سنت ها و اعتقادات در سوگواری ها نادرست است و یک روحانی و مبلغ نقش مهمی در پاسخگوئی به سوالات و شبهات دارد.

وی بیان کرد: بزرگترین ظلم به موقوفات در دوره پهلوی بود و بعد از انقلاب نیز در برخی از دوره ها اهمیت زیادی به وقف داده نشد؛ اگر احکام وقف را ندانیم در حق واقف ظلم صورت می گیرد.

حجت الاسلام شرفخانی در مورد برخی از مباحث فرهنگی نیز عنوان کرد: حجاب و عفاف یکی از مسائل مهم فرهنگی است، اما باید بدانیم مشکل حجاب با کارهای نمایشی، همایشی،تبلیغی، ویترینی و تجمعی حل نمی شود و باید کار ریشه ای، فکری و زیر بنایی انجام بگیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار