مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم با اشاره به مکلف بودن دستگاه های اجرایی این استان برای ایجاد 14 هزار و 800 شغل در سال 96 گفت: هشت هزار و 162 شغل در قم تحقق پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۶۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵ 14 February 2018

به گزارش تابناک قم، مصطفی کاویانی روز چهارشنبه در دهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد استانداری قم، همچنین اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران جمعیت شاغل کشور طبق آمار سال 95 بالغ بر 22 میلیون و 508 هزار و 52 است، که این رقم برای قم 333 هزار و 177 تن می باشد.

وی جمعیت بیکار کشور را نیز 3 میلیون و 203 هزار 398 تن دانست، و گفت: جمعیت بیکار قم نیز 42 هزار و 66 تن است.

این مسئول نرخ بیکاری استان در بهار سال 95 را 11.2 درصد ذکر کرد، و افزود: این نرخ در بهار سال 96 ، 10.2 درصد بوده است.

کاویانی با اشاره به نرخ 11.3 درصدی بیکاری استان در سال 94 افزود: برغم کاهش نرخ بیکاری استان از سال 94 به بعد، عملا نرخ بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان گروه سنی 15 تا 24 ساله روند معکوس داشته است یعنی در سال یاد شده 
نرخ بیکاری در کل استان 11.3 و در گروه سنی مذکور 22.3 اعلام شده است.

وی افزود: با وجود نرخ بیکاری 11.2 در سال 95 این نرخ بین جوانان 25.1 بوده است که به یک معنا نرخ بیکاری در کل استان٬ با کاهش و در بخش جوانان و فارغ التحصیلان با افزایش مواجه بوده است.

مدیرکل تعاون قم همچنین گفت: امسال با هدف اشتغال زایی برای 600 تن، 21 طرح اشتغال روستایی جهت گرفتن تسهیلاتی به ارزش 800 میلیارد ریال به شبکه بانکی معرفی شد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه با ارایه گزارشی از وضعیت معرفی و پرداخت تسهیلات رونق تولید از مرداد ماه 96 تا بیست و سوم بهمن ماه جاری افزود: 842 طرح در بخش صنعت و کشاورزی به مبلغ سه هزار و 760 میلیارد ریال به شبکه بانکی معرفی و 394 طرح معادل 46 درصد کل طرح ها به مبلغ یکهزار و 740 میلیارد ریال پرداخت شده است.

مجید آوری فرد گفت: هم اکنون 25 درصد در حال تکمیل مدارک و انجام مراحل بانکی هستتد و 22 درصد نیز اصلا به بانک مراجعه نکردند و 5 درصد به خاطر نداشتن شرایط عودت داده شده و 2 درصد نیز انصراف دادند و سرجمع 25 درصد باقی مانده نیز باید تا روزهای آینده تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور قم را موظف به پرداخت هفت هزار و600 میلیارد ریال تسهیلات نموده است افزود: تا به حال استان تولید گران استان برای دریافت پنج هزار و 510 میلیارد ریال تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند و مجموعا صنعت گران برای دریافت یکهزار و 370 میلیارد ریال در سامانه ثبت کرده اند که بانک ها سه هزار و 380 میلیارد ریال نیز به صورت مستقیم پرداخت کرده اند.

وی تعداد طرح های معرفی شده به شبکه بانکی در بخش کشاورزی را نیز 645 طرح به مبلغ 630 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این طرح ها 308 طرح مورد پذیرش قرار گرفته که 278 مورد به مبلغ 245 میلیارد ریال به پرداخت منجر شده است.

 علی جان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیزدراین جلسه با اشاره به طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه آبفا ،توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب در مناطق مشکل دار مانند 3 و 6 شهرداری از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی را از جمله آن دانست و افزود: تاکنون 90 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب انجام شده و تلاش داریم تا پایان سال 96 که امکان جذب اعتبار وجود دارد آن را به 100 کیلومتر برسانیم.

محمد احمدی جبلی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز با اشاره به افزایش 13 درصدی ضریب نفوذ آب استان نسبت به میانگین کشوری، افزود: مطابق دستورالعمل شرکت فنی مهندسی آب و فاضلاب کشور ضریب نفوذ و بهره مندی آب در همه استان ها باید 78 درصد باشد ولی این نرخ در قم هم اکنون 83 درصد و میانگین کشوری آن نیز کمتر از 70 درصد است.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه قم نیز با اشاره به معضل نبودن تصفیه خانه فاضلاب در شهرک پردیسان افزود: احداث این تصفیه خانه یکی از اولولیت دارترین مطالبه های ساکنان پردیسان به شمار می رود.

سید حسن رضوی با تاکید بر اینکه آبفای استان باید تعهدهای شرکت فنی مهندسی کشور در زمینه فاضلاب پردیسان را پیگیری کند، لزوم همکاری شهرداری قم را دراین زمینه لازم دانست و گفت: در حال حاضر سرمایه گذارهایی برای این طرح اعلام آمادگی کردند، ولی به دلیل اینکه شهرداری برای خرید تضمینی پساب اعلام آمادگی نکرده است ، آنها حاضر به سرمایه گذاری نشده اند.

وی افزود: در خواست سرمایه گذار تصفیه خانه فاضلاب پردیسان این است که بخش صنعت یا خدمات با انعقاد قراردادی پساب حاصل از این تصفیه خانه را به صورت تضمینی خریداری کند.

رضوی با اذعان به اینکه ما در این بخش موفق نبودیم، افزود: دستگاه های ذی ربط مانند معاونت امور اقتصادی و ستاد سرمایه گذاری باید همکاری لازم را داشته٬و شهرداری را نیز مجاب کنیم که خرید پساب جهت آبیاری فضای سبز در شهری مانند پردیسان که قرار است 300 هزار تن در آن سکونت پیدا کنند امری ضروری است.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار