با وجود اینکه اکنون نزدیک به یک ششم جمعیت شهر قم با بیش از ده‌ها هزار دانشجو، طلبه و دانش‌آموز در منطقه پردیسان قم زندگی می‌کنند اما همچنان این منطقه از داشتن یک کتابخانه عمومی محروم است.
کد خبر: ۵۶۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۶ 13 February 2018

به گزارش تابناک قم، قهر مردم با کتاب به هر بهانه‌ای، یک تهدید برای فرهنگ جامعه اسلامی شمرده می‌شود و در شرایط کنونی ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی برای همگان به خوبی قابل درک و فهم است اما پرداختن به این ضرورت علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی گاهی نیز نیازمند تامین زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی است.

شهر مقدس قم به‌عنوان یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز علمی جهان شیعه با حدود یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت متراکم دارای 36 کتابخانه عمومی است اما با این وجود منطقه پردیسان این شهر با بیش از 200 هزار نفر جمعیت که بخش قابل توجهی از این جمعیت نیز اقشار فرهنگی، طلبه، دانشجو و دانش‌آموز هستند، همچنان از نعمت داشتن یک کتابخانه عمومی محروم است.

مردم پردیسان باید ساعتی را در مسیرهای پر ترافیک رانندگی کنند یا روزانه بخشی از هزینه خود را به کرایه اختصاص دهند تا بتوانند از کتابخانه‌های عمومی داخل شهر قم استفاده کنند به همین علت برخی از آن‌ها به صورت کامل از رفتن به کتابخانه منصرف می‌شوند و گاهی هم دوری آن‌ها از کتابخانه سبب دوری از کتاب می‌شود.

حجت‌الاسلام عطاء‌الله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم درباره ایجاد کتابخانه جدید در منطقه پردیسان به خبرنگار فارس گفت: برای ایجاد کتابخانه عمومی در منطقه پردیسان تامین زمین مورد نیاز را پیگیری کرده و تاکنون مسکن و شهرسازی نیز همکاری مطلوبی داشته‌ است اما با توجه به اینکه کتابخانه عمومی باید در دسترس همگان باشد و در یک نقطه مرکزی ایجاد شود که افراد نیز برای تردد با مشکلی مواجه نباشند همچنان درحال بررسی و انجام پیگیری‌های لازم هستیم.

وی اضافه کرد: هر چند اکنون کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی به‌عنوان یک کتابخانه عمومی در پردیسان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بازهم با توجه به اینکه ماهیت منابع این کتابخانه دینی و حوزوی است امکان استفاده کودکان، نوجوانان و اقشار مختلف از این کتابخانه وجود ندارد و امیدواریم کتابخانه‌ای به منظور خدمات‌رسانی به همه اقشار مختلف در این منطقه داشته باشیم.

جباری تصریح کرد: با توجه به سرانه جمعیتی قابل توجه در پردیسان، در هر منطقه و محله نیازمند یک کتابخانه هستیم چراکه بافت جمعیتی پردیسان جوان، محصل و طلبه است و وجود مراکز دانشگاهی و علمی نیز ضرورت ساخت کتابخانه‌های جدید را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان استان باید واقع‌بینانه احداث کتابخانه جدید در پردیسان را دنبال کنند چراکه این امکان وجود ندارد که در مسجدی کتابخانه راه‌اندازی کنیم هر کتابخانه به امکانات خاصی نیاز دارد، مردم نیز از کتابخانه‌های عمومی انتظار دارند تا ویژگی‌های مشخصی داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: ساخت کتابخانه‌های جدید در استان قم به ویژه کتابخانه پردیسان نیازمند یک اهتمام و توان جمعی در سطح استان است و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم به تنهایی نمی‌تواند به احداث چندین کتابخانه جدید اقدام کند.

حسن مالکی‌‌نژاد عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مقدس قم در گفت‌و گو با خبرنگار فارس ‌گفت: با‌توجه‌ به اینکه‌ تأسیس‌ و ‌تجهیز‌ کتابخانه‌ها‌ در ‌حوزه ‌فعالیت‌ شورای شهر ‌نیست ‌اما از طرف شهروندان برای ایجاد کتابخانه در پردیسان درخواست‌های فراوانی وجود دارد و منطقه پردیسان از شرایط خاصی برخودار است به همین علت می‌توانیم‌ در اجرا و ساخت کتابخانه مورد نیاز پردیسان هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی استان قم باید در راستای ساخت کتابخانه عمومی در منطقه پردیسان مشارکت داشته باشند، مطرح کرد: اکنون نیز در برخی از نقاط شهر مقدس قم کتابخانه‌های جدید در حال احداث است که شهرداری قم نسبت به ساخت و اجرا این پروژه‌های عمرانی نگاهی ویژه داشته است.

اما سوال این‌است که آیا مسؤولان شهری و فرهنگی استان با توجه به ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی حال حاضر و همچنین نیاز شهروندان چرا قبل از شروع انبوه‌سازی شهرک‌پردیسان برای این خلاء فرهنگی یعنی احداث کتابخانه عمومی چاره اندیشی نکردند؟ آیا کتابخانه مانند مسجد و درمانگاه از نیازهای یک شهر نیست؟

در شرایط فعلی باید ضعف مدیریتی ادوار گذشته جبران شدند چراکه فراموشی چنین خلأهای فرهنگی به هیچ صورت قابل اغماض نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار