در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم
شهردار قم از سیاست‌های خودسرانه اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در زمینهٔ بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر قم انتقاد کرد. تصويب 315 هکتار از شهر به عنوان بافت تاريخي در شوراي عالي شهرسازي و معماري غير قانوني است و مشکلاتي را براي مردم ايجاد کرده است.
کد خبر: ۵۵۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۳ 30 January 2018

به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در سی و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلاتی که شهر قم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند مشکل بافت‌های فرسوده بوده که باید به‌درستی تدبیر و چاره شود.

وی با انتقاد از سیاست‌های خودسرانه اداره کل میراث فرهنگی در زمینهٔ بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر قم افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بالغ‌ بر 315 هکتار از حجم شهری قم را به‌صورت پهنه‌ای درون بافت‌های فرسوده قرار داده که این عمل که به‌نوبه خود سیاستی یک‌سویه است.

شهردار قم با تأکید بر اهمیت تعامل و در نظرگرفتن مصالح شهروندان در زمینهٔ بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان قم باید به این مطلب عنایت داشته باشد که اصولاً بدون همکاری و تعامل با شهرداری و مشارکت مردم هیچ برنامه و طرحی در قالب بافت‌های فرسوده راه به‌جایی نمی‌تواند ببرد.

سقائیان نژاد عنوان کرد: موازی‌کاری و سیاست‌های یک‌سویه و پهنه‌ای میراث فرهنگی در‌ زمینهٔ بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر قم محکوم‌به شکست و ناکارآمدی بوده و هرگز نمی‌تواند در شهر قم موفق شود.

وی با بیان ضرورت تشکیل کمیته‌ای مشترک بین دو نهاد شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در ارتباط با تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر قم ابراز کرد: باید کمیته مشترکی بین شهرداری قم و اداره کل میراث فرهنگی تشکیل‌شده و وضعیت بافت‌های فرسوده و تاریخی را در زمینهٔ طرح‌ها و اقدامات مشترک را پیگیری و رصد کند.

شهردار قم با اشاره به ویژگی‌های مخصوص کلان‌شهرها در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی تأکید کرد: شهر قم از جمله کلان‌شهرهای کشور بوده که بدون نظر مستقیم شهرداری و مشارکت‌های مردمی معضل بافت‌های فرسوده در آن ره به‌جایی نخواهد برد.

معاون خدمات شهری شهردار قم نیز در این جلسه با شاره به مسئله افزایش بهای خدمات شهری شهرداری قم گفت: افزایش بهای خدمات شهرداری باید در قیمت تمام‌شده آن‌ها بررسی و تصویب شود.

سید امیر سامع عنوان کرد: بخشی از سازمان‌های شهرداری سازمان‌های هزینه‌ای هستند در حالی‌که این سازمان‌ها باید به سمت و سویی استقلال مالی حرکت کنند و عدم افزایش بهای خدمات نیز به‌نوبه خود سبب عدم استقلال مالی و درجا زدن در هزینه‌های جاری این سازمان می‌شود.

وی ادامه داد: عمده سیاست شهرداری در بخش خدمات عمومی به‌صورت رایگان انجام می‌شود اما خدماتی که دارای مصرف‌کننده‌های خاص باشد با تعرفه‌های مشخصی صورت می‌گیرد، نیاید با اقداماتی که صورت می‌گیرد سهم شهرداری در درآمدها کوچک‌شده و سازمان‌ها و نهادهای دیگر جای شهرداری را در این عرصه بگیرند.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار