با راه‌اندازی ستاد شهر هوشمند
کد خبر: ۵۵۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۶ 29 January 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز یکشنبه هشتم بهمن ماه مطلبی با عنوان «گام بلند شهرداری قم در تحقق شهر هوشمند» را به قلم حسام معنوی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: شهرداری قم با تشکیل ستاد شهر هوشمند و سازمان فاوا گامی بلند و جدی در زمینه تحقق اهداف راهبردی خود برداشت و این در حالی است که اگر تدبیر عملی در زمینه بهره‌گیری از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرها نشود ممکن است فعالیت‌های مدیریت شهری تحت تأثیر خدمات بخش خصوصی همانند تاکسی‌های اینترنتی در انفعال قرار گیرد.

زمان در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. ساکنان شهرهای امروزی برای دستیابی به مقاصد خود باید برای لحظه لحظه زندگی شهری خود برنامه‌ریزی داشته و به همین خاطر به دنبال بهترین خدمات با بیشترین سرعت ارائه هستند. در این عصر که مملو از تکنولوژی، امکانات و هوش مصنوعی است شهرها نیز به سمتی می‌روند که همگام با تکنولوژی بتوانند هوشمند شده و از زمان و سرعت پیشرفت جامعه عقب نمانند.

حتماً واژه شهر هوشمند به گوش بسیاری خورده است؛ برخی شهر هوشمند را شهری می‌دانند که مملو از تکنولوژی و خدمات گسترده در بستر الکترونیک است اما بسیاری از کارشناسان خدمات الکترونیک و تکنولوژی محور بودن شهرها را تنها یکی از شاخص‌های شهرهای هوشمند می‌دانند.

باید گفت که امروز شهری هوشمند است که شهروندان با بهترین کیفیت، در کمترین زمان و با کمترین مشکل به خدمات دسترسی داشته باشند و این مسئله حوزه‌های مختلف حمل و نقل، بهداشت و سلامت، اقتصاد، انرژی، سرگرمی و... را شامل می‌شود.

به عنوان مثال ساختمان هوشمند در یک شهر هوشمند ساختمانی است که علی‌رغم اینکه در مدیریت امکانات آن از تکنولوژی و فناوری‌های روز استفاده شده، در ساخت آن نیز مصالحی به کار رفته که زندگی اجتماعی و شهر را با مخاطره روبه‌رو نمی‌کند؛ که اگر اینگونه باشد به تبع آن هزینه‌های مدیریت شهر و حتی زندگی عمومی، تأمین سلامتی و... افزایش یافته و به گونه‌ای هوشمندی شهر زیر سؤال می‌رود.

چندسالی است که در کشور ما نیز واژه شهر هوشمند بر سر زبان‌ها افتاده و متخصصان این بخش، کنفرانس‌ها و نشست‌های متعددی را برای تعریف شاخص‌های بومی و راهکارهای محلی در این زمینه تشکیل داده‌اند.برگزار کرده‌اند.

شهرداری‌ها نیز اگرچه کمی دیر اما طی سال‌های اخیر اقداماتی عملی را در راستای الکترونیکی سازی خدمات و حرکت به سمت شهر هوشمند آغاز کرده‌اند. اگرچه عمده فعالیت‌ها امروز در شهرداری‌های کشور با محوریت خدمات الکترونیکی بوده اما گام‌هایی نیز در زمینه هوشمندسازی بخش‌های دیگر شاخص‌های زندگی فردی و اجتماعی برداشته شده است.

شهرداری قم به تازگی با راه‌اندازی ستاد شهر هوشمند در این شهر و همچنین تاسیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را فعال کرده و فعالیت‌های اساسی و کلان خود را در این زمینه را آغاز کرده است.

با تصمیم جدید دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم، همایون یزدان‌پناه هم‌اکنون در جایگاه ریاست ستاد شهر هوشمند قم قرار گرفته و کوروش محمدحسینی نیز به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم به عنوان بازوی اجرائی ستاد شهر هوشمند منصوب شده‌اند.

همایون یزدان‌پناه در این خصوص با اشاره به تشکیل ستاد شهر هوشمند قم، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، شهرداری قم در راستای تحقق هدف تعیین شده در چشم‌انداز مصوب 1414 شهر مقدس قم(توسعه شهر خلاق و هوشمند) به عنوان هدف ششم و همچنین اجرای سند راهبردی قم 1400، نهادی سازمانی برای ایجاد شهر هوشمند به نام ستاد شهر هوشمند ایجاد و گام‌های عملی در این زمینه را برداشته است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با اشاره به وظایف این ستاد، تصریح کرد: مدیریت، هماهنگی و نظارت بر تدوین و اجرای نقشه راه شهر هوشمند، مدیریت دبیرخانه کمیته راهبردی و کمیته راهبری شهر هوشمند و نظارت بر عملکرد کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیته راهبری، هماهنگی‌های لازم برای تدوین و استفاده از استانداردهای مورد نیاز برای ایجاد یکپارچگی ارائه خدمات هوشمند به شهروندان و بهره‌برداری از منابع مشترک فاوا توسط همه دستگاه‌های اجرائی خدمات شهری (مانند زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده و...) در راستای هوشمند سازی افقی از جمله وظایف مهم این ستاد است.

وی همچنین با اشاره به تأسیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری قم بیان کرد: با تشکیل این سازمان ساز و کار اجرائی مناسبی برای مدیریت اجرائی ایجاد شهر و شهرداری هوشمند ایجاد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در این خصوص به ضرورت شکل‌گیری خدمات فناورانه در شهر اشاره کرد و با تأکید بر تدوین برنامه قم 1400 گفت: ما دنبال ایجاد سازمان فاوایی بودیم که از اساسنامه سازمان شهرداری‌ها پیروی می‌کرد تا همچنین در پس این اساسنامه بتوانیم در راستای تحقق برنامه قم 1400 نیز فعالیت کنیم.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار