کد خبر: ۵۵۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷ 23 January 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه دوم بهمن ماه مطلبی با عنوان «گره ربان افتتاح بیمارستان نیروگاه» را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: نیروگاه، یکی از پرتراکم‌ترین منطقه‌های شهری قم با بیش از 450 هزار نفر جمعیت که از جمله محروم‌ترین مناطق قم نیز به شمار می‌رود سال‌های سال است که از بیمارستان محروم است، توزیع نامناسب خدمات درمانی از گذشته از جمله مشکلات مبتلا به این منطقه بوده است که بهره‌مندی از مراکز درمانی تنها یکی از آن‌هاست.

بهبود و اصلاح هتلینگ مراکز درمانی و افزایش و توسعه زیرساختهای بهداشت و درمان یکی از اساسی‌ترین مفاد طرح تحول نظام سلامت است که از ابتدای اجرای آن نسبت به آن اقدام نیز شده است، بهره‌برداری از نزدیک به 400 تخت بیمارستانی جدید در استان قم و اصلاح هتلینگ بیمارستان‌های فعال ازجمله همین تغییراتی است که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان قم خود را نشان داده است.

با این وجود اما هنوز نیروگاه بیمارستان ندارد، بیمارستان شهدای نیروگاه که از سال 89 کلنگ احداث آن به زمین زده شد حالا بعد از گذشت بیش از 7 سال هنوز نتوانسته است مرهمی بر دردهای بیماران منطقه محروم نیروگاه باشد.

با یک جستجوی ساده اینترنتی عنوان بیمارستان شهدای نیروگاه سریال وعده‌ های افتتاح این بیمارستان به دست خواهد آمد، درحالی که معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم از پیشرفت 90 درصدی این پروژه در اردیبهشت ماه امسال خبر داده و زمان بازگشایی این مرکز را خرداد ماه سال جاری بیان کرده بود اما بعد از گذشت 6 ماه از وعده افتتاح این بیمارستان هنوز مردم نیروگاه منتظر‌ند.

این درحالی است که پیش ‌تر از آن وزیر بهداشت و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز وعده داده بودند که این بیمارستان تا سال 95 به زیرساخت‌های درمانی استان افزوده خواهد شد.

به گفته علی اصغر اکرمی مشکلات اعتباری روند اجرای این پروژه را با وقفه مواجه کرده است، به طوری که احداث این مرکز درمانی از سال 89 آغاز شد، ولی به دلیل مشکلات اعتباری تا سال 93 متوقف بود، بعد از آن با تامین بودجه ظرف حدود 3 سال به پیشرفت نزدیک به 100 درصدی رسیده است.

آن طور که وی گفته است این بیمارستان دارای 15 هزار متر مربع فضای درمانی و شامل 7 طبقه است و بخش‌های جراحی عمومی، داخلی، نوزادان، زنان و زایمان، اورژانس، درمانگاه و بخش‌های پاراکلینیکی مثل داروخانه و تصویربرداری در آن پیش‌بینی شده است.

به اعتقاد اکرمی راه‌ اندازی این بیمارستان لنگ تامین تجهیزات هم نیست چرا که سال گذشته بخش زیادی از تجهیزات این بیمارستان وارد قم شده و در انبار دانشگاه علوم پزشکی نگهداری می ‌شود تا زمان افتتاح این مرکز از آنها استفاده شود.
اما اینکه چند مرتبه دیگر وعده بهره‌برداری از این بیمارستان باید به روز رسانی شود و چند ماه دیگر باید این تجهیزات در انبار خاک بخورد سؤالی است که بیش از همه ذهن بیش از 450 هزار نفر جمعیت منطقه نیروگاه را به خود مشغول کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعتقاد دارد که این چشم انتظاری به سال آینده نخواهد نرسیده و بیمارستان شهدای نیروگاه تا پایان سال به بهره ‌برداری خواهد رسید.

به گفته ابوالفضل ایرانی خواه 400 تخت از 800 تخت تعهد شده وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت در استان قم باقی مانده است که حدود 172 تخت دیگر آن با بهره‌برداری از بیمارستان شهدا واقع در منطقه محروم نیروگاه به چرخه درمانی استان قم افزوده خواهد شد.

وی مراحل عمرانی این بیمارستانی را پایان یافته برشمرده و افزود: مراحل عمرانی و تجهیز بیمارستان پایان یافته و مهندس و کارگر از بیمارستان خارج شده و فیزیک بیمارستان تکمیل شده است اما بهره‌برداری از بیمارستان معطل یک سری مشکلات تاسیساتی و زیرساختی است که زمان‌بر شده است.

به گفته ایرانی خواه یک سری انشعابات از جمله کارهای زیرساختی آب و برق و گاز بیمارستان هنوز به سرانجام نرسیده است درواقع نیاز است که یک سری تاسیسات در داخل ساختمان ایجاد شود که بتوانیم برق را با فشارمناسب به داخل بیمارستان هدایت کنیم که این مسئله نیازمند تامین اعتبار است که هنوز تحقق نیافته است.

آن طور که ایرانی خواه گفته است در آخرین تصمیم قرار بر این بود که بیمارستان نیروگاه در 17 ربیع اول و همزمان با ولادت رسول اکرم(ص) مورد بهره‌برداری قرار بگیرد اما همین مسائل زیرساختی مقداری افتتاح بیمارستان را به تاخیر‌انداخت اما به زودی و با تامین اعتبار این 172 تخت نیز به تخت‌های فعال استان افزوده خواهد شد.

بر اساس استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ازای هر یک هزار نفر باید 2 و 7 دهم تخت بیمارستانی در کلان شهرها فعال باشد و این درحالی است که هزار و 400 تخت بیمارستانی در بخش دولتی و 450 تخت بیمارستانی استان در بخش خصوصی و خیریه هنوز با استاندارد لازم استان که 4 هزار تخت بیمارستانی است فاصله زیادی دارد.

با این وجود اما بهره‌ برداری از تخت‌های بیمارستانی جدید از جمله بیمارستان فرقانی درسال‌های اخیر توسعه در زیرساخت‌ های درمانی استان را به همراه داشته است، اما شاید در حال حاضر توزیع مناسب ‌تر خدمات درمانی را بتوان نیاز ضروری‌تر امروز استان و مناطق محرومی همچون نیروگاه برشمرد.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار