بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی روزهای گذشته بسیاری از مرغداری‌های قم را درگیر و خسارات زیادی به مرغداران وارد کرده است.
کد خبر: ۵۵۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵ 21 January 2018

به گزارش تابناک قم، علی‌اصغر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ۲۴ دی‌ماه در مصاحبه‌ای از مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های بحرانی سخن گفت. وی در همین گفتگو اعلام کرد استان قم تنها استانی است که شیوع این بیماری در مرغداری‌های آن شدید است.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است. مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری می‌باشند و همچنین پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.

بیماری آنفلوانزای مرغی هر ساله تقریباً با شروع فصل سرما ببین پرندگان شیوع پیدا می‌کند و در این بین مرغداری‌های صنعتی و بخصوص مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار بیشترین تلفات را از این بیماری متحمل می‌شوند.

طبق آمار و گفته‌های مدیرکل دامپزشکی استان قم در سال گذشته با شیوع این بیماری دو میلیون و ۲۰۰ قطعه مرغ و بخصوص مرغ تخم‌گذار در استان قم معدوم شدند.

رقم دو میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در سال گذشته از شیوع این بیماری از ابتدای آغاز فصل سرما تا اردیبهشت‌ماه سال جاری بود و این در حالی است که رقم کنونی اعلام شده درباره میزان معدوم‌سازی مرغ‌های استان قم در سال جاری و از ابتدای آغاز فصل سرما تا کنون حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه است.

حساب سرانگشتی در این زمینه نشان می‌دهد که چنانچه بیماری تا اردیبهشت‌ماه سال آینده در استان قم ادامه داشته و مهار نشود شاید باید منتظر رقمی بسیار بیشتر از چهار میلیون قطعه معدوم‌سازی مرغ‌های استان باشیم که این قطعاً ضرر بسیار هنگفتی را متوجه مرغداران استان می‌کند.

وجود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار در قم

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم حدود ۸ میلیون و هفتصد هزار مرغ تخم‌گذار در حال حاضر در واحدهای صنعتی قم وجود دارد که با توجه به درگیری این واحدها و معدوم‌سازی‌های صورت گرفته تقریباً ۴۶ درصد از مرغ‌های تخم‌گذار استان قم معدوم شده‌اند.

محمدمهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۷۰ واحد صنعتی مرغ گوشتی، ۱۷۰ واحد مرغ تخم‌گذار، ۳ واحد مرغ مادر و ۶۲ واحد پولت در قم فعالیت دارند از درگیری تقریباً ۹۰ واحد مرغ تخم‌گذار با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان خبر داد.

البته به گفته وی، واحدهای دیگری از پرورش پرندگان مانند بلدرچین و ... هم در این استان درگیر شده‌اند که با توجه به تعداد کم آن‌ها بیشتر ضرر متوجه مرغدارهای مرغ تخم‌گذار شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم درباره علت شیوع شدیدتر این بیماری و تلفات آن نسبت به سال گذشته در قم را هم نهفته بودن این بیماری در برخی از پرندگان عنوان کرد بدین گونه که برخی از پرندگان تنها ناقل بیماری هستند و به آن مبتلا نمی‌شوند اما در مواجه با دیگر مرغ و پرندگان مستعد بیماری به‌راحتی ویروس را به آن‌ها منتقل می‌کند.

وی کانون‌های نخستین بیماری را در منطقه تاج خاتون، جنداب و جاده قمرود نام برد که درگیری این سه کانون منجر به انتقال بیماری به سایر کانون‌ها شده است.

رفیعی اعلام کرد که در حال حاضر محدوده جاده کاشان و بخش کهک هم بیماری منتقل شده و بیشترین درگیری هم در مرغداری‌های بخش سلفچگان و جاده اصفهان است و با توجه به تراکم مرغداری‌ها در این مناطق رعایت اصول بهداشتی توسط مرغداران باید با دقت بیشتری صورت گیرد.

البته مدیرکل دامپزشکی قم دلیل دیگری را هم برای افزایش تلفات مرغداری‌های تخم‌گذار عنوان کرد که آن هم بی ربط به گرانی تخم مرغ نبوده زیرا با گرانی تخم مرغ، مرغداران مرغ تخم‌گذار، مرغ‌های پیر واحدهای خود را برای استفاده بیشتر کشتار نکرده‌اند که همین امر موجب افزایش تراکم در مرغدارها و در نهایت شیوع بیشتر بیماری شده است.

تأکید بر حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ

البته در این بین حمیدرضا اسماعیلی مدیرعامل تعاونی مرغ تخم‌گذار استان قم هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ تأکید و پرداخت غرامت به مرغداران را بهترین راه برای جبران خسارت‌های وارده برشمرد.

وی تأکید کرد که پرداخت به موقع خسارت‌ها باعث می‌شود تا مرغداران بلافاصله اقدام به جوجه‌ریزی کرده و بازار در آینده دچار مشکل کمتری شود.

در هر حال در حال حاضر بخش قابل توجهی از مرغدارهای استان قم درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده‌اند و قطعاً با توجه به آمار معدوم‌سازی‌های صورت گرفته مرغداران استان قم به‌خصوص مرغداران مرغ تخم‌گذار ضرر بسیاری را متحمل شده‌اند که علاوه بر جبران خسارت‌ها که قطعاً می‌تواند آینده بازار را تضمین کند مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه‌های مورد نیاز می‌تواند از خسارت بیشتر جلوگیری کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار