استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر با دعا و بدون دعا باران بیاید ، از جانب خداست ،تاکید کرد: هدف از نماز باران ، بارش نزولات آسمانی است اما هدف اصلی بازگشت به سمت خدا است.
کد خبر: ۵۵۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ 19 January 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله رضا استادی روز جمعه پیش از اقامه نماز باران درمصلای قدس قم با تاکید بر اینکه نباید هرگز از رحمت خداوند ناامید شد ادامه داد: شکر نعمت الهی گناه نکردن و اجتناب از معصیت است و باید همه مردم و دولتمردان بدانند شیوع معصیت برکات را منع می کند.


این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه موحدان و یکتاپرستان به دلیل اتکا و توکل به ذات خداوند دارای امتیازاتی نسبت به غیرموحدان هستند، تاکید کرد: موحد هر نعمتی را از جانب خدا می داند و اگر گرفتاری هم هست به یک معنا از خود و به یک معنا از جانب خدا می داند به طوری که اگر باران به موقع بیاید از خدا می داند و اگر خشکسالی هم به واسطه اعمال خود ایجاد شود آن را نیز از جانب خدا می داند.


آیت الله استادی در ادامه با اشاره به روایاتی به بیان برخی عوامل غضب الهی و خشکسالی پرداخت و گفت: قضاوت های جاهلانه، شهادت دروغ، پرداخت نکردن زکات، اجتناب از دادن قرض الحسنه توسط کسانی که توانایی آن را دارند، امتناع از کمک به فقرا، کفران نعمت الهی کردن، مراعات نکردن حق همدیگر، کم فروشی و ظلم به بی سرپرستان و یتیمان از جمله گناه هایی است که موجب جلوگیری از نزول رحمت الهی می شود. 


وی ترک امر به معروف و نهی از منکر را از جمله دیگر موانع بارش رحمت الهی و موجب غضب خداوند دانست و تاکید کرد: در جایی که روحیه امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشته باشد نمی توانیم بگوییم که امر به معروف هست. امر به معروف در ادارات و شهرهای ما نیست و ترک آن از عوامل منع بارش رحمت الهی است.


وی با بیان اینکه وقتی در دیاری معصیت گسترش یابد خداوند اهالی آن دیار را دچار ابتلا و امتحان می کند تاکید کرد: خداوند بلا و ابتلا را برای بازگشت مردم و ترک معصیت ایجاد می کند تا مردم به سمت خدا برگردند. 


این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه با اشاره به احکامی در خصوص کیفیت اقامه نماز طلب باران ادامه داد: نماز باران مقدماتی از جمله روزه گرفتن و اقامه نماز باران در بیابان و در فضای بدون سقف است ولی مقدمات نماز الزامی نیست و اگر هر کدام از این مقدمات عمل شود، بهتر است ولی اقامه اصل نماز بدون فراهم کردن این مقدمات نیز بدون اشکال است.


در پی خشکسالی و کاهش 90 درصدی بارش نزولات آسمانی در استان قم، نماز طلب باران به اقامت آیت الله سید محسن خرازی استاد برجسته حوزه علمیه قم،با حضور گسترده مردم مومن قم، روز جمعه در مصلای قدس این شهر برگزار شد.


بر اساس احکام شرعی خواندن نماز باران در زمانی که نهرها خشک و کمبود منابع آبی رخ دهد، مستحب است.
کیفیت آن همچون کیفیت نماز عید 2رکعت است که به جماعت برگزار می شود و اقامه فرادای آن نیز به نیت رجا و امید مستحب بوده و اشکالی ندارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار